چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
image-20200926134143-1.png

حوزه/ از اتفافات خوبی که در مدیریت جدید به وقوع پیوست، واگذاری آزمون شفاهی به مدیریت استانی بود؛ بیش از ۳۲۲ استاد وظیفه برگزاری آزمون شفاهی سطوح را در مدیریت های استانی بر عهده دارند.

حجت الاسلام اسماعیل غبیشی، مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش حوزه های علمیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: یکی از اداراتی که دائم با طلاب در ارتباط می باشد، اداره امور تحصیلی است. در واقع فرد از زمانی که برای تحصیل وارد حوزه علمیه می شود و درس و بحث خود را آغاز می کند، تا فارغ التحصیل شدن از حوزه، به نوعی با این اداره مرتبط می باشد.

وی بیان داشت: این دفتر متشکل از سه اداره با عنوان ارزشیابی و امتحان، وضعیت تحصیلی و خدمات آموزشی است. اداره ارزشیابی و امتحان نیز متشکل از بخش آزمون کتبی و شفاهی و کمیسیون طرح سوال می باشد که در گذشته این دو بخش به صورت مستقل فعال بودند، ولی در دور جدید مدیریتی، بخش آزمون کتبی و شفاهی به اداره ارزشیابی و امتحان واگذار و یا در این اداره متمرکز شده است.

حجت الاسلام غبیشی با بیان این که بر اساس مصوبه های جدید مرکز مدیریت، بخشی از آزمون های کتبی، البته با رعایت ضوابط و احراز صلاحیت به مدیریت شهرستانها واگذار شده است، عنوان کرد: ولی با این حال و با هماهنگی مدیریت استانی در هر نیمسال تحصیلی، یک یا چند آزمون از سوی این معاونت طرح می شود تا این مسئله بیانگر بُعد نظارتی برعملکرد مدارس و مراکز باشد.

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش اضافه کرد: یکی دیگر از اتفافات خوبی که در مدیریت جدید به وقوع پیوست، واگذاری آزمون شفاهی به مدیریت استانی بود. این کار برای مدیریت هایی انجام شد که شرایط لازم برگزاری آزمون را داشته اند.

وی با بیان اینکه با نظارت این معاونت، بیش از ۳۲۲ استاد وظیفه برگزاری آزمون شفاهی سطوح را در مدیریت های استانی را بر عهده دارند، افزود: در گذشته این کار برعهده تعداد محدودی ممتحن شفاهی بود که در بخش شفاهی مرکز مدیریت قم مستقر بودند.

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش با بیان این در آینده نزدیک در تلاش هستیم ضمن توسعه دادن تعداد مدیریت استانی در بحث برگزاری آزمون شفاهی، برگزاری آزمون شفاهی  سطوح ۲ و ۳ را هم به مدیریت استانی که دارای شرایط لازم می باشند، واگذار کنیم، اضافه کرد: هم اکنون این کار به بعضی از مدیریت های استانی دارای صلاحیت واگذار شده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر آزمون شفاهی در پایه ۳ و ۶، سطح اول؛ سطح دوم، پایه ۸، سطح ۳ پایه ۱۰ در حوزه علمیه قم و شهرستانها برگزار می شود.

اداره وضعیت تحصیلی

حجت الاسلام غبیشی با اشاره به فعالیت اداره دوم یعنی وضعیت تحصیلی یا همان ارزیابی تحصیلی گفت: وضعیت تحصیلی در واقع همان بازخورد خروجی هر طلبه ای است که در حوزه مشغول تحصیل می باشد. این برگه ارزیابی حتی به دلیل کارشناسی دقیقی که روی نمرات صورت می گیرد، کاربرد بیشتری نسبت به کارنامه تحصیلی دارد.

بررسی ۳ هزار و ۵۰۰ پرونده تحصیلی در سال

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش افزود: در این اداره بخشی به نام بررسی وضعیت افت و رشد تحصیلی طلاب تعیین شده است. کار این اداره بررسی وضعیت افت تحصیلی طلابی می باشد که در کمیسیونی تحت همین عنوان البته با همکاری مدارس، مدیران استانی و.. انجام  می شود. در این رابطه در هر سال ۳ هزار ۵۰۰ پرونده تحصیلی طلاب مورد ارزیابی و بررسی و رصد قرار می گیرد، تا جلوی افت طلاب گرفته شود.

وی بیان داشت: براساس ضوابط ابلاغی، هر طلبه باید در هر سه سال حداقل دو پایه تحصیلی را گذرانده باشد و اگر این مدت بگذرد و رشد تحصیلی حاصل نشده باشد، پرونده تحصیلی این نوع طلاب از نظر افت تحصیلی مورد بررسی قرار می گیرد.

مشاوره تحصیلی

حجت الاسلام غبیشی با بیان این که برای رفع این مشکل و آسیب مسئله ای که مورد توجه قرار گرفته، بکارگیری اساتید مشاور است، افزود: انتخاب مشاورین تحصیلی و حضور شان در مدرسه برکات بسیاری برای حوزه داشته و توانسته جلوی افت تحصیلی طلاب را نیز بگیرد.

اداره خدمات آموزشی

مدیر دفتر امور تحصیلی معاونت آموزش با اشاره به فعالیت اداره سوم یعنی خدمات آموزشی اضافه کرد: در شرایط جدید کرونایی و ضرورت حذف مراجعه های غیر ضروری و به دلیل فراهم آمدن زیر ساخت های سخت افزاری مناسب و راه اندازی نرم افزارهای متعدد در حوزه، سعی شده خدمات آموزشی در پیشخوان این معاونت در فضای مجازی ارائه شود تا از این طریق، دیگر طلبه برای انجام کارهای اداری نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشد.

انتقالی طلاب از مدیریت استانی به حوزه علمیه قم

وی با بیان این که انتقال طلاب از طریق سامانه به صورت هوشمند و با موافقت مدارس و مراکز مبدأ و مقصد صورت می گیرد و نیازی به مراجعه حضوری طلاب نخواهد بود، گفت: با توجه به محدویت هایی که برای انتقال طلاب از شهرستان به قم وجود دارد و در راستای حمایت از مدارس شهرستانها و ترغیب طلاب به تحصیل در شهرستانها و مناطق مورد نیاز نسبت به انتقال به قم به شرط تکمیل سطح یک برای متأهلین و تکمیل پایه دهم برای طلاب مجرد می باشد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha