شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اعراب جاهلی افراد با اخلاق و دینداری بودند و خدا و رسول را قبول داشتند، گفت: در آخرالزمان هم افراد دینداری مقابل امام زمان(عج) خواهند ایستاد که تفاسیر غلط از کتاب خدا دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه چون مشرکین در مقابل پیامبر(ص) ایستادند ما حق نداریم هر بدی را به آنان نسبت دهیم، ابراز کرد: در فیلم‌هایی که ساخته می‌شود عرب جاهلی خیلی بد نمایش داده شدند در حالی که جامعه مکه جامعه اخلاقی و معتقد به خدا بودند.

وی افزود: در روایات درباره قریش حرف‌های خیلی خوبی زده شده و حتی بدترین دشمنان پیامبر(ص) که در شعب ابیطالب پیامبر(ص) را محاصره کردند و بعد از رحلت حضرت ابیطالب قصد کشتن پیامبر(ص) را داشتند همین افراد به قدری حرمت کعبه و ماه‌های حرام را داشتند که در ایام حج پیامبر(ص) را آزاد می گذاشتند تا به حج بیایند و تبلیغ کنند و این نشانه تمدن و عقلانیت قریش است.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه اگر بدانیم عرب جاهلی متمدن، با اخلاق و دیندار بودند معلوم می‌شود که بعثت پیامبر(ص) برای چه بوده، گفت: پیامبر(ص) در مذهبی‌ترین شهر و در میان منتظران پیامبر خاتم ظهور کردند و مبعوث شدند و امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند عرب جاهلیت غسل جنابت داشتند و عبادت می‌کردند.

وی با اشاره به آیه ۵۰ و ۵۱ سوره فرقان گفت: خداوند می فرماید اگر ما می‌خواستیم در هر روستا و قومی یک پیامبر می‌فرستادیم ولی تو ای پیامبر از کافرین اطاعت نکن و با آنها جهاد کبیر انجام بده زیرا کافران می گفتند برای هر قومی یک پیامبر باید باشد تا هیچ قومی زیر بار اطاعت از فردی از قوم دیگر نباشد ولی خداوند می‌فرماید با این تفکر باید جهاد کبیر که بزرگترین نوع جهاد است را انجام داد زیرا این مسأله خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان با اشاره به اینکه جان پیامبر(ص) در سایه شیخوخیت و احترام به پیر قوم حفظ شد و این یک امتیاز بزرگ برای جامعه جاهلی است، گفت: بالاترین نوع دموکراسی در آن جامعه رواج داشته و برای تصویب و اجرای هر چیزی باید اتفاق آرا می‌بود تا اجرا شود بنابراین در کنار بدی‌هایی که داشته‌اند خیلی انسان‌های با کمالات و صاحب فضلی بودند.

وی بیان کرد: در روایت داریم که وقتی قائم ما قیام می‌کند جهل مردم در مواجهه با او شدیدتر از آن چیزی است که در مواجهه با رسول خدا انجام دادند زیرا در زمانی که رسول خدا(ص) مبعوث شدند آنها بت می‌پرستیدند و بت‌ها را شفیع خود در برابر خدا می‌دانستند ولی وقتی مهدی ما قیام می‌کند مردمی که مقابل ایشان می ایستند به کتاب خدا تمسک می‌کنند و برداشت‌های نادرست از قرآن می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه افراد ملحد و بی‌دین در مقابل انبیاء الهی توان ایستادگی را نداشتند، افزود: کسانی که در مقابل انبیاء ایستادند افرادی بودند که دیندار بودند و می‌گفتند ما دین آباء و اجدادی خود را رها نمی‌کنیم و دین شما را بپذیریم بنابراین کسانی که برداشت غلط از دین دارند در مقابل دین حق می‌ایستند زیرا بی دینی توان مقابله را ندارد.

وی با بیان اینکه نظام سلطه سکولار نیستند بلکه دیندار هستند و در یهودیت خود بسیار مستحکم هستند، افزود: همین یهودیان باعث شدند که مسیحیان هم به اباهه گری روی بیاورند بنابراین آن چیزی که باید مقابل آن ایستاد دین غلط است نه بی دینی.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ادامه داد: درگیری اصلی دین درمقابل با مؤمنان نیم بند و دین غلط است نه این که دعوا سر اخلاق و اصل وجود خدا و لزوم نبوت باشد بلکه پیامبر خاتم مبعوث شد تا مسأله ولایت الهی را درست کند.

وی با بیان اینکه ما در آخرالزمان با بی دینی مواجه نیستیم، اظهار کرد: مشکل اصلی امام زمان(عج) با جاهلیتی بدتر از جاهلیت زمان پیامبر(ص) است؛ نه آن جاهلیت بی‌دین بودند و نه این جاهلیت جاهلیت بی‎دینی است بلکه مستظهر به قرآن و تعبیرهای من درآوردی از قرآن است.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه ما کافی است که بتوانیم در دین اهمّ و مهم کنیم و بدانیم چه عنصری در دین از همه مهمتر است که اگر نباشد دین نابود می‌شود، افزود: ولایت مهمترین مسأله در دین است ولی ما خوب دین را تبیین نکرده‌ایم که مردم بدانند دعوا بر سر چه بوده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha