جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید احمد اسلامی خواه - نماینده طلاب کهگیلویه

حوزه/ باید به نخبگان حوزوی اهمیت بالایی داده شود و متأسفانه برخی از طلاب خوش استعداد حوزه راهی نهادهایی شده اند که آنچنان مرتبط با حوزه نیست و اگر هم آن نهاد مرتبط با حوزه است، به صورت ملبس نرفته اند و از فضای حوزوی خارج شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید احمد اسلامی خواه، نماینده طلاب کهگیلویه، دهدشت، بهمئی، چرام، لنده و قلعه رئیسی استان کهگیلویه و بویراحمد طی گفت و گویی به سؤالاتی پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما خواهد شد.

  

 در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

در این مدت فعالیت هایی را برای طلاب عزیز داشته که یکی از آنان اهداء ۳۵۰ بن لباس در سال اول نمایندگی و ۷۵۰ بن لباس در سال دوم بوده است.

همچنین اهداء مبلغ یکصد تا ۳۰۰ هزار تومان برای بالغ بر ۲۷۰ نفر از طلاب، اهداء کمک هزینه داندانپزشکی برای ۱۵۰ نفر از طلاب، اهداء بسته های لوازم التحریر برای فرزندان طلاب و فضلا در هر سال و ... از جمله برنامه ها بوده است.

راه اندازی فروشگاه و اهدای سود حاصله از این فروشگاه به طلابی که مشکلات معیشتی دارند، از جمله برنامه های ما برای دو سال آینده است.

   

 با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

امروز مشکل اکثر طلاب و فضلا، مباحث معیشتی و حمایتی است؛ بنده این نکته را خدمت آیت الله اعرافی نیز بیان کرده ام که طلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در قم تنها بوده و حمایت کننده ای ندارند.

باید از ظرفیت تمام استان ها استفاده کرده و فقط افراد خاص در پست های کلیدی مرکز مدیریت حوزه جابجا نشوند.

ایجاد منابع پایدار برای حوزه های علمیه استان ها از جمله کارهایی است که باید انجام شود و به عنوان مثال در استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت گردشگری مناسبی وجود داشته و می تواند برای حوزه درآمدزایی داشته باشد.

باید فعالیت های زیربنایی برای حوزه داشت تا دست حوزه در جیب خود بوده و مستقل باشد.

   

 مشکلات حوزه را چه می دانید و چه راهکاری دارید؟

امروز درب حوزه به روی همه باز است و افراد مختلفی وارد می شوند؛ اما هدایت علمی و اخلاقی طلاب ورودی بسیار مهم است.

باید به نخبگان حوزوی اهمیت بالایی داده شود و متأسفانه برخی از طلاب خوش استعداد حوزه راهی نهادهایی شده اند که آنچنان مرتبط با حوزه نیست و اگر هم آن نهاد مرتبط با حوزه است، به صورت ملبس نرفته اند و از فضای حوزوی خارج شده اند؛ چراکه از آنان حمایت نشده و خبری از آنان گرفته نشده است.

امروز بسیاری از طلاب از روی اجبار از حوزه خارج می شوند؛ چراکه حامی نداشته و با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؛ به همین دلیل وارد فضاهای دیگر می شوند.

   

خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

یکی از نکات مهم در مسئله نفوذ، بحث جذب و گزینش در حوزه است که از ابتدا باید در این موضوع دقت و سخت گیری شود.

گاهی مسئله حوزه انقلابی نیز به همین مبحث معیشت بر می گردد که به این دلیل که نیازمند است، در دفتر برخی آقایان وارد شده و مبالغی را دریافت می کند که او را از انقلاب و حوزه انقلابی دور می نماید.

باید ریشه این مباحث را درست کرد و حامی طلاب بود تا در دام این دفاتر نیفتند.

طلبه باید از ابتدای طلبگی ساخته شود تا انقلابی بار بیاید و در ادامه شاهد نفوذ در او نباشیم.

امروز سخنان رهبر معظم انقلاب را تکرار می کنیم؛ اما عمل نمی نماییم.

   

 یکی از وظایف نمایندگان طلاب، مسئله «تبیین» است؛ نمایندگان چه کارهایی را باید در این راستا انجام دهند؟

ارتباط با مسئولان حوزه، رصد مشکلات طلاب اعم از مشکلات علمی، اخلاقی، اجتماعی و ...، اجرای برنامه های متنوع برای طلاب و خانواده های آنان، بصیرت افزایی و ... از جمله کارهایی است که نمایندگان طلاب باید در این راستا انجام دهند.

   

 رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

طلاب در مساجد، ادارات، حسینیه ها، دانشگاه ها، اقوام و ... حضور دارند و می توانند با تبیین این شعار و تبلیغ آن به تحقق آن کمک کنند.

خود طلاب در کنار تبلیغ می توانند به صورت عملی به تولید کمک کنند؛ به عنوان مثال چه اشکال دارد که طلبه از قم هجرت کرده و در فلان روستا به عنوان طلبه طرح هجرت حضور داشته باشد و در کنار آن زنبورداری هم داشته باشد؟

ما طلبه ای را داریم که این کار را انجام داده و بسیار هم موفق بوده و شعار جهش تولید را در یک روستا عملیاتی ساخته است و مردم نیز با او همراه شده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha