پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خسروپناه

حوزه/ عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در یادداشتی به تبیین اهمیت توجه به اقتصاد اسلامی پرداخته است.

مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است.
این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است.
آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست.
حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. 
مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است.
عبدالحسین خسروپناه
۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    خیلی جدی است بجان شما. وامهای ربوی با سودهای ۴۰ درصدی، تورم ۴۰۰ درصدی، بی ارزش ترین پول دنیا. حالا تازه گاف دوم انقلاب شروع شده
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام حضرتعالی مطالب خوبی ارائه دادید نسبت به نظریات آیت الله علوی بروجردی . ولی باید چند نکته خدمتتان بیان کنم: 1- وضعیت فعلی اقتصاد درجامعه را خیلی ازچشم اقتصاد غربی یا شرقی یا اختلاط غرب وشرق واسلام و یاحکمرانی غلط و یا… می دانند . خدا کند درهمین قدرباقی بماند وفردا اقتصادی به اصطلاح نظام اقتصاد اسلامی عرضه نگردد که هزاربلای بیشتربرسر جامعه ما بیاورد و دچار آزمون و خطا های مجدد شویم و همه از دید دین یا خدا وپیامبر ببینند. ازاین سخن که بگذریم . 2-آیت الله بروجردی نیز از واقعیت فقه ودین شناسی بیش ازهزارو چهارصد سال درحوزه های علمیه دفاع کردنند و این مطالب رافرمودنند یعنی حرف جدیدی نزدنند که شما سخت ناراحت شده اید ؟؟ که هم محدود به درون دینی علوم حوزوی و هم فقه فردی است. چیزیکه شما هم بدرستی اشاره فرمودید (حوزه علمیه سنتی) یعنی همانی که یکی از خروجی هایش انقلاب اسلامی بود. که به نظر می رسد درحفظ اساس دین و نشرآن تا زمان قبل از انقلاب اسلامی بسیار موفق عمل کرده است . وعلمای هرعصری در اقتضاء ات زمان خودشان مواضع خوبی داشته اند ؛ هرچند کارنامه هرگذشته وتاریخی قابل ارزیابی ونقد است .حال باید نظاره گر بود درقرون بعدی اسلام چگونه می شود؟ 3-حرف جدی اینجانب این است: لطف کنید امثال شما که به اقتصاد اسلامی (علمی ؛ نظامی ؛ سیستمی و…) وغیره اعتقاد دارید ؛ اول از نظر معرفت شناسی مشخص کنید رسالت وقلمرو واهداف دین و علم چیست؟ چقدر شما به علم بشر اعتقاد دارید؟ چقدر علم بشر را دراقتصاد لازم می دانید ؟ و…آیا شما به یک حدیث گرائی افراطی دچار نشده اید؟ اینکه سراغ اصول عملیه بروید واقتصاد درست کنید آیا همان علم اقتصاد نیست که به پای دین نوشته می شود. جمعبندی اینجانب این است که: دین درعلومی که حرف زده است به اندازه یک کتاب گفته است (مثل علم اقتصاد) و نود ونه جلدآن را به علم وعقل بشرواگذارکرده است و دین بسیار علم راستایش کرده است. دین درحوزه های مختص خود ۱۰۰جلدی صحبت کرده است. البته علم درجاهائی به دادهای دینی نیز کمک شایانی کرده است و دین نیزمشوق علم آموزی بشربوده است. امروزبرای کل بشریت رفع جهل اهمیت یافته است و این بوسیله علوم وحیانی و بشری امکان یافته است. دین قول الهی و علم فعل الهی و همه عالم کوه انباشت علم و دانش است. ما در این قافله کجا قرارگرفته ایم.