پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام میرزایی

حوزه/قائم مقام ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه نباید امر به معروف و نهی از منکر را محصور و محدود به چند موضوع خاص کنیم، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نیازمند آسیب شناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام روح الله میرزایی، شب گذشته در مراسم تکریم و معارفه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد که در دفتر امام جمعه یزد برگزار شد از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهمترین فرایض الهی یاد کرد و اظهار داشت: امیدواریم استان یزد آن طور که انتظار می رود در صدر استان‌های کشور در زمینه احیای این فریضه قرار گیرد و فعالیت‌های آن نقطه عطفی در کشور باشد.
وی با اشاره به پیشینیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: پیشینه این ستاد به فرمایشات امام خمینی(ره) در همان بدو ورود ایشان به کشور در مدرسه علوی بر می گردد که سخنان ایشان بر مدار امر به معروف و نهی از منکر بود و بحث ایجاد قوه امر به معروف و نهی از منکر و سپس وزارتخانه ای به این عنوان را مطرح کردند اما در نهایت در سال ۶۱ حکمی برای تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر صادر شد که بنابر اتفاقات تاریخی، این حکم برگردانده شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۲ آیت الله جنتی و جمع دیگری از بزرگان محضر رهبر معظم انقلاب رسیدند و پیشنهاد تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کردند، افزود: رهبر معظم انقلاب از همان ابتدا تأکید کردند که این ستاد، ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر نباشد بلکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر باشد یعنی کاری کنید که آحاد جامعه وظیفه خود را در قبال این فرایض مهم انجام دهند و تاکید داشتند که سازماندهی نکنید بلکه کاری کنید که مردم واجبات خود را انجام دهند.

قائم مقام ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه از آن تاریخ ۲۷ سال می گذرد و در این ۲۷ سال آیا کارنامه قبولی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ارائه شده یا خیر، تصریح کرد: فعالیت‌های انجام شده تاکنون، قطعا نمره قبولی در جامعه نمی گیرد زیرا اگر امر به معروف و نهی از منکر در حد خودش انجام می شد، شرایط متفاوت بود.

حجت الاسلام میرزایی تأکید کرد: وضعیت فعلی امر به معروف و نهی از منکر نیازمند آسیب شناسی است و یکی از آسیب‌های جدی آن، محدود و محصور بودن این فرایض به چند موضوع خاص از جمله عفاف و حجاب است که این موضوع از نظر رهبر معظم انقلاب، پایین‌ترین حد امر به معروف و نهی از منکر است زیرا امر به معروف و نهی از منکر حوزه های گوناگونی دارد و مهمترین حوزه آن مسئولان جامعه هستند.

وی ادامه داد: اگر به مردم بگوییم می خواهیم مسئولان را امر به معروف و نهی از منکر کنیم، ببینید که چقدر استقبال می شود اما آیا هرگز به مردم اجازه داده ایم این کار را انجام دهند.

حجت الاسلام میرزایی از بخشی‌نگری به عنوان آسیب دیگر امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و افزود: کاری که باید در قبال این آسیب انجام می دادیم، تبیین و تشریح صحیح امر به معروف و نهی از منکر است زیرا اگر غیر از این باشد، برداشت نادرستی از این فریضه می شود و مردم حتی آن را دخالت در امور خود می دانند.

قائم مقام ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: به تعبیر رهبری اگر امر به معروف درست تبیین شود، نو ترین، شیرین ترین، کارآمدترین و کارسازترین نوع نظارت عمومی و تعامل اجتماعی است و همه مردم و مسئولان باید متوجه باشند که ناظر یکدیگر هستند و در قبال هم مسئولند.

وی گفت: در موضوع کرونا مسئله امر به معروف و نهی از منکر کاملا درک شده و اگر کسی ماسک نداشته باشد، سریع از دیگران تذکر می گیرد اما در مسئله حجاب یا سایر فرایض، اهمیت موضوع تبیین نشده است در حالی که اگر مثل کرونا به این فهمی که امروز در جامعه وجود دارد، برسیم، دیگر در جامعه به من چه و به توچه را نخواهیم شنید.

میرزایی عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید تبیین و تشریح شود و این مبحث به اندازه ای اهمیت دارند که رهبر معظم انقلاب در مورد تمدن نوین اسلامی فرمودند: زیربنای جامعه اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر شکل می دهد.

وی تصریح کرد: عده ای دوست دارند امر به معروف و نهی از منکر محصور و محدود شود و خودشان را درگیر نکنند کما اینکه گروه های تذکر لسانی امر به معروف و نهی از منکر در پارک ها شکل دادیم و یک بازخورد منفی نداشت اما همینکه مطرح شد برای فراگیری امر به معروف و نهی از منکر، گروه های جهادی تخصصی امر به معروف و نهی از منکر شکل می دهیم و در تمام حوزه ها از حجاب و عفاف و محیط زیست گرفته تا مسئولان و مفاسد اقتصادی و ... ورود می کنیم، از دشمنان خارجی تا منافقان داخلی بازخوردهای منفی و شدید دریافت کردیم.

میرزایی تأکید کرد: ستاد امر به معروف پرچم احیای این فریضه را برداشته و با جدیت ورود خواهد کرد و بر اساس تفاهمنامه ای که با قوه قضاییه امضا شد، مقرر شد هر مطالبه گری و آمر به معروفی در جامعه به صورت درست اقدام به امر به معروف کرد، یک وکیل رایگان روی پرونده اش باشد و نمونه بارز آن اعتراض کارگران هفت تپه و هپکو بود که حمایت‌های لازم در دست انجام است.

وی یادآور شد: امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارد برای امر به معروف و نهی از منکر در بحث آموزش، بسترسازی و فرهنگ سازی، گفتمان سازی، کار و حمایت کند و با جدیت در این مسیر قدم برخواهیم داشت.

حجت الاسلام میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث آب یزد گفت: احداث برخی کارخانه ها و صنایع آب بر، در حاشیه کویر منکر بوده و احداث برخی کارخانه های عظیم در اصفهان، پنج استان کشور را درگیر بحث آب کرده است و اگر مردم این مقوله را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بشناسند، بسیاری از وقایع دیگر در کشور اتفاق نمی افتد همانگونه که در صید ترال، چند دانشجو با نگاه علمی به امر به معروف و نهی از منکر جلوی نابودی خلیج فارس را گرفتند.

وی تصریح کرد: در باب عفاف و حجاب هم باید علمی وارد شویم به عنوان نمونه چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیلات و حمایتی که باید از کارگاه های کوچک برای تولید لباس های ایرانی و اسلامی می شد را انجام نداد که اکنون مدل و الگویی در زمینه لباس نداشته باشیم.

قائم مقام ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: وقتی امر به معروف و نهی از منکر کارآمد و کارساز شد و مثلا در امر عفاف و حجاب فقط به حلقه آخر این زنجیره توجه نشان داده نشد، آنگاه معروف محقق می شود.

وی افزود: اگر با این شیوه به مقوله امر به معروف و نهی از منکر نگاه کنیم و جوانان پیگیر این موضوعات باشند و شانه زیر مسئولیت بگذارند، آنگاه امر به معروف و نهی از منکر مچ گیری نیست بلکه دستگیری و کمک است.

حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر طراحی هایی در ۱۴ کارگروه مصوب شده و اکنون نیاز است پوسته اندازی کرده و کار را با جدیت آغاز کند، در تمام کشور دبیرها جوان و ستادها پرتوان شدند تا برنامه ها پیش بروند و نیاز به حمایت و پشتیبانی مسئولان و استانداران وجود دارد.

در این مراسم از تلاش‌های حجت الاسلام علی گندمی تجلیل و حجت الاسلام صانعی به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha