جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: عمده مسئولیت حاکمیت زمینه‌سازی برای جاری شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است و جامعه اسلامی باید بستر عملی شدن این فریضه را در جامعه فراهم کند تا مومنین جرات و حمایت کافی برای عمل کردن به این فریضه را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  «حوزه» در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی امروز در نشستی با جوانان در مؤسسه پیام یاسین ارومیه که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، به بیان اهمیت زیارت اربعین پرداخت و اظهار داشت: مؤمنین با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و محرومیت از پیاده‌روی اربعین نسبت به قرائت زیارت اربعین در منازل خود غفلت نکنند.

وی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: خداوند متعال امر به معروف و نهی از منکر را یکی از ویژگی‌های مهم امت اسلام معرفی کرده است.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: یکی‌ از صفات بارز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله توجه به امر به معروف و نهی از منکر است و به همین سبب عمل به این فریضه الهی از ویژگی‌های مومنین به شمار می‌رود که در مراتب بالاتر حاکمان اسلامی نیز باید این مسئله را مدنظر داشته و در جامعه پیاده کنند.

وی اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اعمال سخت و دشوار در جامعه اسلامی است، لذا به خاطر همین سختی پرداخت کاملی به آن در جامعه نشده و سختی مقابله لسانی و اجتماعی مانع از همه‌گیر شدن این فریضه در جامعه شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی بیان داشت: عمده مسئولیت حاکمیت زمینه‌سازی برای جاری شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است و جامعه اسلامی باید بستر عملی شدن این فریضه را در جامعه فراهم کنند تا مؤمنین جرات و حمایت کافی برای عمل کردن به این فریضه را داشته باشند.

وی به وجود اصل تولی و تبری در انسان به عنوان اصل مهم در امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: تا در دل مردم مسئله تولی و تبری حاکم نباشد نمی‌توان مسئله امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اجرا کرد و تا زمانی که علاقه به خوبی‌ها و بیزاری از بدی‌ها در انسان حاکم نباشد نمی‌تواند به معروف امر کرده و از بدی‌ها نهی کند، لذا زیربنای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مسئله تولی و تبری است و اگر این مسئله در وجود انسان احیاء نشود امر به معروف و نهی از منکر به شکل تصنعی و صوری تبدیل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: اعمال و رفتار انسان در زندگی روزمره، علاقه‌مندی‌ها و سلایق افراد در عمل به معروف و نهی از منکر را نشان می‌دهد و اگر افرادی در متن زندگی خود به آموزه‌های دینی و نیکی‌ها علاقه‌مندی نشان ندهند نمی‌توانند در مسیر امر به معروف قدم بردارند.

وی خاطرنشان کرد: هر کس در دنیا کارهای خوب و انسان‌های صالح را دوست بدارد در قیامت با آن‌ها محشور خواهد شد،لذا باید تلاش کرد تا در این مسیر روح و اندیشه خود را در تولی و تبری را تقویت کرده و عاقبت به خیر شد.

امام جمعه ارومیه در پایان در پاسخ به سوالی تحت عنوان ‌مطالبه‌گری از مسئولین و شفاف‌سازی گفت: مطالبه‌گری الزامات خاصی دارد و باید مسئولین امر در این حوزه اصول و الزامات مطالبه‌گری را تدوین و تبیین کرده و این اصول را در جامعه پیاده کنند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha