جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاندار یزد

حوزه/ استاندار یزد گفت: فراگیر شدن فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان و کشور نیازمند استفاده از ادبیات جدید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، محمدعلی طالبی شب گذشته در مراسم تکریم و معارفه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد که در دفتر امام جمعه یزد برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های حجت‌الاسلام گندمی در طول دوره تصدی مسئولیت دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: بستر مناسبی برای فعالیت ستاد در استان یزد به دلیل هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های مسئول استان وجود دارد.

وی افزود: انتظار فعالیت بیشتری از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد وجود داشت اما به دلایل مختلفی این امکان فراهم نشد.

استاندار یزد ادامه داد: جامعه ما فهم مشترکی از امر به معروف و نهی از منکر ندارد و به نظر می‌رسد استفاده از ادبیات جدید در فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سطح استان و کشور اثرگذار خواهد بود.

طالبی عنوان کرد: این ادبیات هم ریشه های قوی دینی در متون و روایات ما دارد و هم در دنیای مدرن، این ادبیات پذیرفته شده و امروز در بسیاری از کشورهای دنیا در حال استفاده است که اگر آن را مورد توجه قرار دهیم، به طور قطع همکاری سازمانی دستگاه‌ها را در ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیشتر خواهیم داشت و به طور قطع دایره نفوذ بیشتری در جامعه به ویژه در بین نسل جدید خواهد داشت.

استاندار یزد ادامه داد: ادبیات جدید، مفاهیمی است که در دنیای امروز ذیل عنوان حکمرانی خوب در حال پیگیری است.

طالبی با اشاره به کمرنگ شدن شاخص قانون گرایی در جامعه که مشکلات و چالش‌های جدی برای کشور به دنبال داشته است، افزود: چالش‌هایی که امروز ضرورت امر به معروف و بیشتر، نهی از منکر را برای ما مسجل می کند، ناشی از قانون گریزی است که متاسفانه در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده است.

وی با اشاره به شفافیت و مبارزه با فساد که امروز در دنیا از آن بسیار صحبت می‌شود، گفت: فسادها ناشی از عدم شفافیتی است که در همه مناسبات ما ساری و جاری است و این عدم شفافیت آسیب‌های زیادی به جامعه ما زده است.

طالبی عنوان کرد: در کشور ما موانع جدی بسیار قوی در بحث شفافیت وجود دارد و اگر فضای شفاف در کشور ما اتفاق بیفتد و رسانه‌ها و مردم دسترسی به بسیاری از اطلاعات داشته باشند، اساسا هیچ رانتی در کشور شکل نمی‌گیرد.

استاندار یزد ادامه داد: عنوان نظارت اجتماعی نیز امروز جزو ادبیات دنیا است و این یعنی حق دادن به مردم که بتوانند در همه حوزه‌ها وظایف نظارتی خود را ایفا کنند، همانگونه که در بسیاری از کشورها رابطه مردم و دولت‌ها به نحوی تدوین شده که مردم می‌توانند دولت را بازخواست کنند.

وی تصریح کرد: اما در کشور ما هنوز این ادبیات در جامعه و نظام به وجود نیامده و لازم است با ادبیات جدید وارد عرصه های امر به معروف و نهی از منکر شویم و فضای امر به معروف و نهی از منکر را در ذهن مردم عمومی کنیم.

طالبی یادآور شد: برداشت جامعه از امر معروف و نهی از منکر هنوز منحصر به حجاب و مفاسد اخلاقی است و آنچه به اصلاح برداشت عمومی جامعه کمک می کند، فعالیت در عرصه های مختلف است و هر چه این فعالیت، حوزه‌های بیشتری را در بر بگیرد و مردم احساس نکنند که این فعالیت حوزه ها و گروه های خاصی را هدف قرار داده، فراگیری و عمومیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امروز نه تنها دولت بلکه مجلس و قوه قضاییه نیز به امر معروف و نهی از منکر نیاز دارند اما قداست برخی حوزه ها سبب شده کسی به این مقوله ورود نکند اما اگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بتواند این حوزه ها را زیر پوشش قرار دهد، همراهی جامعه را به همراه خو اهد داشت و به اثربخشی بیشتر برنامه های ستاد در سطح کشور و استان کمک خواهد کرد.

گفتنی است، در این مراسم از تلاش‌های حجت الاسلام علی گندمی تجلیل و حجت الاسلام صانعی به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد معرفی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha