چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ دیدارنماینده وزارت دفاع و دفتر راهبدری  با آیت الله اعرافی

حوزه/ حوزه های علمیه نقد و گفتگو در مورد هر چیزی را می پسندند و این منطق حوزه است، ولی آنچه نباید قبول کرد توهین و جسارت به سرمایه های نه تنها اسلامی، بلکه بشری است. هیچ متنی بالاتر از قرآن نداریم برای همین نباید مورد جسارت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقه تفسیر ویژه طلاب و خانواده های آنها که به همت معاونت تهذیب حوزه های علمیه در سالن مرحوم آیت الله حائری  مرکز مدیریت حوزه در قم برگزار شد،با تسلیت ایام اربعین حسینی (ع)اظهار کرد: همه ما ضمن آن که در غم همیشگی عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش به سر می بریم، اما در سال جاری به دلیل دوری از کربلا و راهپیمایی عظیم و بی نظیر اربعین نیز غمگین هستیم و از راه دور در پیشگاه سالار شهیدان عرض ادب می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به اعجاز قرآن  و کلام بشر اشاره کرد و گفت: قرآن نماد اعجاز، سخن و قدرت کلمه است. بشر نیز از ظرفیت های مختلفی برخوردار می باشد، اما با این حال شاید قدرت هیچ نماد انسانی، بالاتر از قدرت کلمه، کلام و سخن نباشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه در سال ۱۳۴۲ در قم پایه نهضت اسلامی  ریخته شد و مهم‌ترین نقش در خلق این نهضت و انقلاب، سخنرانی‌ها، گفته‌ها و کلمات امام(ره) بود؛ این اعجاز کلام، بارها و در موارد مختلف دیده شده که حتی یک سخن توانسته جامعه و کشوری را علیه ظلم و ستم به حرکت در بیاورد افزود: نمونه از اعجاز سخن و کلام در ایران اتفاق افتاده و همگان دیده اند که چگونه روحانی فقیه و مجاهد  با سخن و کلام  خود،‌جامعه ای را متحول و پایه های انقلاب را در همین قم و حوزه پایه ریزی کرده است.

قرآن گوی سبقت را از همه کلام ها ربوده است

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه دلالت‌های هر کلام و دامنه آن مقول به تشکیک است و هرقدر جان، روح و ضمیر والاتر باشد، سخن بار معنایی بیشتری دارد؛ کلام حکیم اوج حکمت را نشان می‌دهد و این قانون می‌گوید که قرآن اوج کلام است، گفت: بر این باوریم در این میدان، قرآن گوی سبقت را از همه کلام ها ربوده است؛ بنابراین قرآن در این رابطه اعجاز است.

وی عنوان کرد: کلام حکیم از آن خدای متعال می باشد و اوج این مسئله  قرآن است که کلام حضرت حق است، چرا که از حکیم مطلق صادر شده و به همین دلیل بارمعنایی آن بی نهایت می باشد.

امام جمعه قم با اشاره به اهمیت قرآن و صدور آن از سوی خدا، گفت: به همین دلیل باید در دانش اصول فقه، باب های نو برای قواعد متن قرآنی گشوده شود، چرا که معتقدم قرآن دارای بطونی بی نهایت است که از خدا صادر شده و حتی این ظرفیت باید در علم اصول بازنگری شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که قرآن براساس روایات معتبر حاوی همه هستی است و بعضی از این قواعد در بطن و بعضی در ظواهر آمده است بیان داشت: به همین دلیل از جمله رسالت های مهم حوزه های علمیه این است که باید تفسیرهای جدید را خلق و آفاق نوین را کشف و به دنیای امروز  نشر دهد.

روح قرآنی در همه رشته‌های حوزه دمیده شود

عضو شورای عالی حوزه گفت: علامه طباطبایی کسی بود که در این عرصه به زیبایی درخشید و توانست کارهای فاخری انجام دهد و در ادامه آن علمان ربانی، مراجع و علمایی هم کارهای فاخری انجام داده اند. این راهی است که در حوزه گشوده شده و نباید متوقف شود و در همین باره یکی دیگر از رسالت های حوزه توجه به رشته های قرآنی، هنر قرآنی، تبلیغ، زندگی، جامعه و... و نشر آن در میان جامعه است و باید روح قرآنی در همه رشته‌های حوزه دمیده شود.

امام جمعه قم از دیگر رسالت های حوزه را توجه و پرداختن به رشته علوم و قلمرو و اندیشه قرآنی در همه علوم مانند علوم اسلامی و اجتماعی، اصول و فقه دانسته و بیان داشت: توجه و پرداختن به این منظرها چنان تداوم یابد تا در ادامه شاهد ،تجلی اخلاق قرآنی در جامعه به پرچم داری حوزه باشیم.

راه نجات جهان، تمسک به قرآن است

مدیر حوزه های علمیه  با بیان این که طلاب، جوانان و استعدادهای ممتاز حوزه باید اصالت نو در عرصه قرآنی برای خود تعریف کنند، عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، نور قرآن و علوم دینی در جهان توسعه پیدا کرده است و در این باره هم معتقدیم راه نجات جهان، تمسک به قرآن است و برای همین باید به زبانهای مختلف ترجمه و برای نشر بهتر آن نیز مسابقات بزرگ تفسیری برگزار شود.

امام جمعه قم با بیان این که جسارت برای هیچ کسی قابل تحمل نیست، اما مع الاسف برخی سیاست مداران کج اندیش به بهانه آزادی بیان این جسارت را مشروع دانسته اند که منطقی باطل و پوچ است. اظهار داشت:  معتقدیم جسارت به قرآن در حقیقت جسارت به تمدن بشری است، چرا که همه عالمان و فرهیختگان این حقیقت را بیان کردند. بنابراین جسارت به کتابی که هدایت گر است در واقع جسارت به حقوق انسانی است و این مسئله برای کسی قابل قبول نیست، ولی در این میان افراد کج اندیشی هستند که چنین اقدام هایی انجام می دهند.

آیت الله اعرافی با بیان این که ما حتی آماده نقد بالاترین مسأله یعنی توحید نیز هستیم، حوزه های علمیه نقد و گفتگو در مورد هر چیزی را می پسندند و این منطق حوزه است، اظهار داشت: ولی آنچه  نباید قبول کرد توهین و جسارت به سرمایه های نه اسلامی بلکه بشری است. هیچ متنی بالاتر از قرآن نداریم برای همین نباید مورد جسارت قرار گیرد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    اینا حرفه، عملش اینه که قرآن رو بیارید در حوزه تا طلاب بیشتر با قرآن انس داشته باشنید