پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سردار روحانی

حوزه/ همرزم شهید همدانی با اشاره به عکسی که داخل اتوبوس از حضور نیروهای عملیاتی سپاه قبل از عملیات فتح المبین منتشر شده، گفت: افراد حاضر در این عکس، تقریبا شاکله سازماندهی یکی از تیپ‌های لشکر محمد رسول الله(ص) بودند که تشکیل شده از کادری بسیار قوی و مستحکم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با خاتمه یافتن عملیات طریق القدس، تلاش برای اجرای عملیات بعدی به منظور جلوگیری از قدرت تصمیم گیری، تجدید سازمان و تقویت روحیه دشمن آغاز شد. در این شرایط که نیروهای رزمنده ابتکار عمل در جنگ و پشت جبهه را در دست داشتند، دو منطقه «غرب دزفول» و «منطقه عمومی خرمشهر» نظر فرماندهان نظامی را به خود جلب کرده بود که پس از مدت‌ها بحث و بررسی، بین فرماندهان نیروی زمینی ارتش و فرماندهان سپاه پاسداران، منطقه غرب دزفول جهت انجام عملیات فتح المبین برگزیده شد.

طرح ریزی عملیات افتخار آفرین فتح المبین از اواسط آبان سال ۱۳۶۰ آغاز و پس از تلاش‌های مستمر و خستگی‌ناپذیر و انجام مشورت‌ها و هماهنگی‌های گسترده، میان فرماندهان نظامی، سرانجام طرح عملیاتی شماره ۱ فتح المبین در اواخر دی ماه همان سال آماده شد

روز ۱۳ بهمن ۱۳۶۰ در پی یک نشست مشترک بین فرماندهان سپاه و ارتش، طرح یادشده به یگان‌های اجرایی ابلاغ و متعاقب دریافت اطلاعات جدید در ۳۰ بهمن همان سال طرح اولیه بازنگری شده و در ۱۳ اسفند انتشار یافت.

این عملیات با مراجعه به قرآن کریم، فتح نامگذاری شد و سرانجام در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲ فروردین ماه فرمان آغاز حمله بزرگ و سرنوشت ساز فتح المبین به شرح زیر صادر شد:

"بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین و یا زهرا"

رزمندگان دلاور اسلام با دریافت پیام، عملیات حماسی و تاریخی فتح المبین را در شمال خوزستان آغاز کردند و از جنوب و شمال غربی شوش و غرب دزفول، در چند محور با ارتش عراق درگیر شدند.

آزادسازی ‌٢٥٠٠ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی، نزدیک شدن نیروهای خودی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول، خارج شدن شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن و دستیابی به چاه‌های نفت ابوقریب در ارتفاعات تینه، انهدام بیش از ‌٤ لشکر، ‌٣٦١ تانک و نفربر، ‌١٨ هواپیما، ‌٣٠٠ خودرو، ‌٥٠ توپ و ‌٣٠ دستگاه مهندسی ارتش عراق، به غنیمت گرفته شدن ‌٣٢٠ تانک و نفربر، ‌٥٠٠ خودرو، ‌١٦٥ توپ، ‌٥٠ دستگاه مهندسی و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات انفرادی، به اسارت در آمدن بیش از ‌١٥ هزار تن از نیروهای دشمن و کشته و مجروح شدن حدود ‌٢٥ هزار تن از نیروهای دشمن از جمله نتایج این عملیات بود.

قبل از شروع این عملیات، در پیامی پرسنل سپاه‌های استانی سراسر کشور جهت اعزام و سازماندهی فراخوان شده بودند و عکسی از شهید حاج حسین همدانی همراه با دیگر رزمندگان قبل از حضور در این عملیات منتشر شده است که گویای فضای صمیمی و برادرانه در دفاع مقدس و در بین نیروهای کشور است.

خاطرات همرزم شهید سلیمانی

سردار مهدی روحانی از فرماندهان ارشد سپاه و همرزم شهید همدانی که در این عکس نیز حضور دارد، با اشاره به فراخوان نیروهای سپاه برای آمادگی حضور در عملیات فتح المبین، اظهار داشت: پس از ارسال پیامی از طرف قرارگاه خاتم به پرسنل سپاه‌های استانی جهت سازماندهی و آمادگی برای عملیات بزرگ فتح المبین نیروها به مناطق جنوب اعزام شدند.

وی افزود: اکثر نیروهای عملیاتی که دارای سابقه رزمی بودند در ۲۰ بهمن ۱۳۶۰ توسط شهید شهبازی و شهید همدانی انتخاب شدند تا به منطقه جنوب اعزام شوند.

سردار روحانی با اشاره به عکسی که داخل اتوبوس از حضور نیروهای عملیاتی منتشر شده است، خاطر نشان کرد: افراد حاضر در این عکس، تقریبا شاکله سازماندهی یکی از تیپ‌های لشکر محمد رسول الله(ص) بودند که تشکیل شده از کادری بسیار قوی و مستحکم است.

وی با بیان اینکه از همه شهرستان‌های استان همدان در این جمع حضور داشتند و انتخاب شده بودند، گفت: بیشترین وزنه نیروهای عملیاتی در عملیات فتح المبین در واحدهای رزمی سپاه محمد(ص)، از بچه های همدان بودند که دارای فعالیتی چشمگیر بودند.

این فرمانده ارشد سپاه به خاطره‌ای دیگر از شهید همدانی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: در یکی از عملیات‌ها به دلیل آنکه شهید همدانی دچار جراحت شدید شده بودند اقدام به بازگرداندن ایشان به پشت خط کردیم.

وی با بیان اینکه شهید همدانی مانع از انجام این کار شد، مطرح کرد: شهید همدانی به علت نگرانی که برای رزمندگان داشت اصرار بر حضور خود در خط مقدم حتی با وجود شدت جراحات داشت، چرا که معتقد بود نباید جبهه را خالی کند.

سردار روحانی تصریح کرد: سردار همدانی تاکید داشت که اگر قرار است همرزمان من در این میدان پیروز و یا در زیر آتش مظلومانه شهید شوند، باید من هم تا آخر در کنار آنها و همراهشان حضور داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه به علت شدت جراحت‌های وارده در نهایت سردار همدانی با انتقال به پشت خط مقدم موافقت کرد، گفت: در راه بازگشت به پشت خط، شهید همدانی شروع به سلام دادن به سیدالشهدا(ع) کرد و آنقدر این کار را ادامه داد تا بیهوش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha