جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست بررسی و تحلیل آخرین وضعیت حوادث و مسائل منطقه آذربایجان و قره‌باغ در مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه

حوزه/ صهیونیست ها با توطئه و فتنه انگیزی به هر دو طرف درگیر جنگ، سلاح و جنگ افزار می فروشند و به دنبال ایجاد ناامنی و جنگ در منطقه هستند و می خواهند از دروازه قفقاز خود را به مرزهای ایران نزدیک تر و در نهایت حضورشان را در منطقه تثبیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شهیدی در نشستی که با موضوع «بررسی آخرین وضعیت حوادث و مسائل قره باغ» در مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در قم برگزار شد،گفت: موضوع اختلافات بین دو کشور  آذربایجان و ارمنستان سابقه تاریخی دیرینه دارد، مدتی است مسئله قره باغ و جنگ ارمنستان و آذربایجان دوباره اوج گرفته و به خبر روز اول رسانه های دنیا تبدیل شده است.

کارشناس امور دینی و فرهنگی بین الملل  المصطفی افزود: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این دو کشور از زمانی که استقلال پیدا کردند، از همان زمان اختلافاتی را باهم پیدا کردند که این اختلافات تاکنون ادامه دارد و امروز شاهد جنگ و درگیری بین دو کشور هستیم.

وی با بیان این که منطقه قره باغ هم مرز با کشور جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد، این منطقه بسیار مهم و استراتژیک است و به همین دلیل برای کشورهای منطقه به ویژه آذربایجان، ترکیه، روسیه و ارمنستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شهیدی گفت: قره باغ جزو آذربایجان بوده و ارمنستان افزون بر قره باغ شهرهای دیگری از آذربایجان را هم اشغال کرده و در مجامع بین الملل و شورای امنیت به عنوان متجاوز شناخته شده است و موضوع اشغال این شهرها همچنان مورد مناقشه بین دو کشور است.

کارشناس امور دینی و فرهنگی بین الملل با اشاره به ریشه اختلاف ها در کشور آذربایجان اظهار داشت: اگر کشور آذربایجان به اینجا و به این نقطه رسیده به دلیل اختلافاتی است که در بین سیاسیون و دولت مردان این کشور در گذشته بوده است و موضوع قره باغ در همان اوایل مناقشه به راحتی قابل حل بود.

وی با اشاره به شیعه بودن این کشور و وجود اشتراکات دینی و فرهنگی بین دو کشور ایران و آذربایجان گفت: دشمنان دو ملت آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستند که با ایجاد موج ایران هراسی ذهنیت دو ملت را نسبت به یکدیگر خراب کنند.

 کارشناس امور دینی  و فرهنگی بین الملل عنوان کرد: آن چه که مهم می باشد، نوع تحولاتی است که در منطقه رخ می دهد. امروز در قره باغ اتفاقاتی درحال وقوع است که برخی کشورها تلاش می کنند که آن را به یک جنگ مذهبی تمام عیار تبدیل کنند و زمینه حضور نیروهای مزدور و تکفیری را در این مناطق فراهم و در این منطقه جنگ نیابتی دیگری را به راه بیندازند. 

شهیدی کارشناس امور دینی  و فرهنگی بین الملل اضافه کرد:حضور تکفیری ها و کشورهای خارج از منطقه اوضاع را پیچیده تر می کند که در این صورت  باید شاهد جنگ فرسایشی در این منطقه باشیم.

وی با بیان این که جنگ فعلی دو کشور مذهبی نیست و اگر حرفهایی زده می شود که این جنگ را به جنگ مذهبی تبدیل کنند خیال و توهمی است که بعضی ها دارند، افزود اگر بعضی این سخنان را مطرح می کنند، باید بدانیم این افراد به دنبال ایجاد اختلاف و آشوب در منطقه هستند، بنابراین باید هوشمندانه و زیرکانه در برابر این قضایا اظهار نظر کرد تا در دامن چنین فتنه هایی گرفتار نشویم.

شهیدی با بیان این که هیچ گاه علمای اسلام و روحانیت و حوزه های علمیه شیعه به مردم آذربایجان خیانت نکرده اند، تاکید کرد: منطقه آذربایجان به ویژه باکو شهرهای مهمی مثل لنکران، ماسالی و سایر مناطق همواره خاستگاه عالمان و فرهیختگان دینی و فرهنگی بزرگی بوده است و در طول تاریخ با علما و اندیشمندان دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مراودات و تعاملات خوبی داشته اند.

کارشناس امور دینی و فرهنگی بین الملل المصطفی بیان داشت: در شرایط حساس فعلی باید موضع گیری ها در داخل کشور و از ناحیه مسئولان و علما، شخصیت های دینی و مراکز دینی اسلامی بسیار حساب شده باشد و با وجود برخی از نامهربانی های دولت آذربایجان به جامعه متدینین کشور آذربایجان جمهوری اسلامی ایران و ما از ملت و مردم و شیعیان آذربایجان حمایت می کنیم.

وی صدور بیانیه و طرفداری از مردم و ملت آذربایجان را از سوی برخی ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در برخی از استان ها هوشمندانه و به موقع توصیف کرد و اقدام آنها را مورد تحسین قرار داد و تاکید کرد: مراکز دینی و توده مردم مسلمان و شیعه ایران در کنار مردم و ملت آذربایجان است. 

 شهیدی گفت: صهیونیست ها با توطئه و فتنه انگیزی به هر دو طرف درگیر جنگ، سلاح و جنگ افزار می فروشند و به دنبال ایجاد ناامنی و جنگ در منطقه  و می خواهد از دروازه قفقاز خود را به مرزهای ایران نزدیک تر و در نهایت حضور خود را در منطقه تثبیت کند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با بیان برخی نگرانی ها در حوادث اخیر آذربایجان و منطقه قره باغ گفت: گسترش حضور جریان های تکفیری، حضور برخی از کشورها در منطقه، تحریک احساسات آذری زبان های منطقه و ارامنه، گسترش نفوذ و حضور صهیونیست ها در منطقه و تبدیل جنگ قره باغ به جنگ مذهبی در منطقه از نگرانی هایی است که کشورهای منطقه باید نگران آن باشند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha