دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 922931
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کتاب

حوزه/ کتاب «نیازسنجی مهدویت پژوهی» که در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و به کوشش حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان سامان یافته، به همت انتشارات این مرکز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «نیازسنجی مهدویت پژوهی» که در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم  و به کوشش حجت الاسلام امیرمحسن عرفان  سامان یافته به همت انتشارات این مرکز در ۳۷۵صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.

نیازسنجی ­پژوهشی در حوزه مطالعات آموزه مهدویت به ما کمک می ‏کند تا راه رسیدن به آرمان ­ها و اهداف‏ را هموار کنیم. نیازسنجی پژوهشی این امکان را فراهم می­ سازد تا منابع پژوهشی در موضوعات فاقد اولویت اتلاف نشود، آینده­ نگری در امر پژوهش را ارتقا می­ دهد و از تصمیم ­گیری ­های لحظه­ ای و مناسبتی و غیرراهبردی جلوگیری می­کند،‌ میان مسئله و مسئله ­نماها تمییز می ­دهد و قلمروهای ناکاویده را به ما معرفی می­کند.

نیک پیدا است هر مسئله‌ای در عرصه مطالعات آموزه مهدویت از ارزش کافی برای مطالعه برخوردار نمی ‌باشد. در هر حوزه ‌ای‌ ممکن است ده‌ ها مسئله وجود داشـته بـاشد، امـا پرداختن به همه‌ آن‌ ها مـعمولا نـه‌ مـمکن‌ و نه ضروری است. مسئله باید از جذابیت لازم در نزد پژوهش­گران و مراکز پژوهشی‌ برخوردار باشد. در این مرحله است که‌ براساس ملاک‌ هایی ویژه بـه نـیازسنجی پژوهشی یا انتخاب‌ اولویت‌های‌ پژوهشی اهتمام بخشیده می­­شود.

کتاب «نیازسنجی مهدویت پژوهی» درصدد بازنمود ساحت ­ها و مسئله ­های قابل تأمل در رویکرد به آموزه مهدویت است. البته به اذعان امیرمحسن عرفان نگارنده کتاب، رسالت این پژوهش بازنمایی ساحت­ها و ظرفیت­های مهدویت پژوهی است و نه استقرای تام مسئله ­ها.

نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده‌ های جمع ‌آوری شده در این کتاب نشان می ‌دهد که؛ «مدیریت صحیح مواجهه با شبهات و چالش­ ها»، «رصد مستمر نیازهای مخاطبان»، «بازنمایی قلمروهای ناکاویده»، «تعمیق رویکرد میان­ رشته ای»، «تمییز میان مسائل و مسئله­ نماها» از مهم ‌ترین کارکردهای نیازسنجی پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت می‌باشد.

این کتاب در سه فصل سامان یافته. در فصل اول بنیادها، ضرورت ها و کارکردهای نیازسنجی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم با عنوان روی آوردها و اولویت ها نزدیک به سه هزار مسئله قابل تأمل به علاقه مندان کاوش و تحقیق در حوزه معارف مهدویت ارائه شده است. و در فصل سوم نیز تجویزها و راهبردهای مهدویت پژوهی طرح شده است.

نگارنده این کتاب امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه ­های عمیق ­تر و جدیدتری برای اندیشیدن در عرصه آموزه مهدویت به بار آید.

مرکز تخصصی مهدویت در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌ مندان به مطالعه در عرصه معارف مهدویت تقدیم می‌کند تا به این وسیله در شناسایی نیازهای پژوهشی در عرصه آموزه مهدویت گامی را برداشته باشد.

مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتظر نظرات و پیشنهادهای صاحب‏ نظران، اساتید و دانشجویان گرامی در برطرف کردن کاستی ‏های احتمالی کتاب است. از این­رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن: ۳۷۷۴۹۵۶۵-۰۲۵ و نمابر: ۳۷۷۳۷۱۶۰-۰۲۵ و صندوق پستی: ۱۱۹-۳۷۱۳۵ آماده دریافت دیدگاه­ های شما بزرگواران است.

علاقه ­مندان به این کتاب می ­توانند این کتاب را از مدیریت پخش انتشارات مرکز تخصصی مهدویت در قم، خیابان شهدا، کوچه آمار (۲۲)، بن بست شهید علیان، شماره ۲۴ تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عزتی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    16 0
    با تشکر فراوان از بزرگوارانی که در خبرگزاری حوزه درصدد اطلاع رسانی در عرصه کتاب هستند. با توجه به گسترش ویروس کرونا فضای مجازی بهترین امکان رصد کتاب های تازه نگاشته شده است. / خیلی ممنون
  • رضادوست IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    9 0
    ای کاش در متن خبر اشاره می شد که آیا این کتاب فروش آنلاین دارد یا خیر؟
  • حسین دوست IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 0
    از خبرگزاری حوزه بابت اطلاع رسانی در این زمینه تشکر می کنیم. / پیشنهاد می کنم در صورت امکان فروشگاهای کتاب برای دسترسی به چنین کتاب هایی را در دیگر استان ها را نیز معرفی کنید.
  • مرتضی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 10
    با سلام: فرق این کتاب با کتاب نیازسنجی پژوهشی مهدویت که سال 1396در پژوهشگاه بین المللی المصطفی چاپ شده ،چیست؟
  • حسن زاده IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    8 0
    خیلی ممنون بابت معرفی این کتاب نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که در متن خبری متأسفانه فصل های کتاب و نیز محتوایی که در ذیل هر فصل آمده است خیلی کوتاه معرفی شده اند.
  • ایزدی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    8 0
    ضمن تشکر و قدردانی از معرفی این کتاب باید عرض کنم که یکی از دغدغه های طلاب و حتی دانشجویان در مقاطع بالای تحصیلی در سطح سه و سطح چهار یافتن مسئله تحقیق است که الحمدلله با فرایند نیازسنجی به خوبی این دغدغه برطرف می شود./ تشکر فراوان از خبرگزاری حوزه
  • محمدی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    8 0
    با تشکر از خبرگزاری حوزه. ای کاش با تفصیل بیشتری این کتاب معرفی می شد. یا در صورت امکان پیرامون این کتاب مصاحبه ای با نویسنده انجام می شد.
  • ابوعلی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    خیلی خوب بود. حوزه های علمیه به شدت نیازمند این چنین پژوهش هایی است. از خبرگزاری حوزه به خاط معرفی کتاب سپاسگزارم.