جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ امام جمعه تبریز گفت: مجموعه ربع رشیدی و موقوفات خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در حوزه‌های مختلف بازخوانی و معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در اولین نشست اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز با بیان اینکه موقوفه «رَبع رشیدی» تبریز جزو بزرگ‌ترین و نخستین موقوفات کشور است، اظهار داشت: این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان نیز زمین های وقفی دارد که با احیای این موقوفه عظیم می توانیم کمک های مالی خوبی از محل نیات این موقوفه به حوزه های علمیه، دانشکده های الهیات و علوم پزشکی انجام دهیم.

امام جمعه تبریز افزود: ربع رشیدی، باقیمانده مجتمع علمی و دانشگاهی زمان غازان خان ایلخانی است که توسط وزیر نامی ایران ـ خواجه رشید الدین فضل ا… همدانی ـ در سال ۷۰۰ هجری قمری در شمال شرق شهر تبریز ساخته شد.

وی گفت: «ربع رشیدی» به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و با جذب دانشمندان، علما و اطبای ممتاز و هنرمندان ماهر از اقصی نقاط کشور و جهان، این مرکز به صورت یک مجتمع دانشگاهی و علمی وقفی بین المللی درآمد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، احیای موقوفات را از برکات انقلاب و اندیشه های بلند امام خمینی(ره) دانست و بیان داشت: موقوفات ربع رشیدی به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی شده است و این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان و هشت استان از جمله کرمان و رفسنجان و ۶ کشور از جمله سوریه، عراق و ترکیه زمین‌های وقفی دارد.

در این جلسه اعضای ستاد برگزاری اولین همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز به بیان نکته نظرات خود پیرامون برگزاری هر چه بهتر این همایش پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha