جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین شاملی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به ضرورت بازشناسی اربعین و درک اهداف آن حضرت در این مسیر عنوان کرد: نقطه اوج قیام حضرت سید الشهدا(ع)، در اربعین تجلی پیدا کرد..

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین شاملی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صبح امروز در نشست مجازی آموزه های تربیتی اربعین مدرسه عالی قرآن و حدیث المصطفی خراسان با اشاره به ابعاد حماسه سید الشهدا(ع)و ضرورت بازشناسی اربعین گفت: باید به اربعین با نگاه عرفانی، شناختی، سیاسی، اجتماعی و فقهی نظر داشت.  

وی در ادامه با اشاره به ضرورت بازخوانی اربعین با رویکرد تربیت سیاسی و آینده پژوهانه، تصریح کرد: امروز مطالعات آینده پژوهانه در دنیا رواج بسیاری دارد و یکی از موضوعات روز، در حوزه دانشکده آینده پژوهی است و از نگاه من اربعین، به عنوان پایان حرکت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را می توان با نگاه آینده نگرانه نظر کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به واکاوی اربعین امام حسین(ع) در یک نگرش گشتالتی و کل نگرانه خاطر نشان کرد: نقطه اوج قیام حضرت سید الشهدا(ع) اربعین حضرت است چون در آن اربعین،  تمرکز همه افراد مبتنی بر به هدف رسیدن قیام علی بن الحسین(ع) و یاران با وفایشان بود و این محقق شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی با بیان این که با یک نگاه گشتالتی قیام حضرت پیام های زیادی دارد، بیان کرد: یکی از عرصه های پیام تربیتی این حماسه بزرگ تاریخ، دعوت است که دعوت امام در راستای تغییر الگوی مدیریت سیاسی به همراه نظام حاکمیت جهان اسلام و مقام خلافت و جانشینی پیامبر(ص) صورت گرفت و اینگونه نهضت آغاز شد.

وی با بیان این که پیام دیگر این اربعین، «کرامت» در این اربعین بوده است، خاطر نشان کرد: در حماسه اربعین و همه فداکاری های اهل البیت(ع)، رعایت اصل و ارزش کرامت محوری در تمامی مراحل و مقاطع نهضت حسینی نسبت به دوست و دشمن رصد می شود و این برای هر محقق و مفسر در این واقعه بزرگ هویداست.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)با اشاره به اصلاح جامعه در جریان قیام حسینی، ابراز کرد: اصلاح حسینی مبتنی بر همان استفاده ازمکانیزم امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت نبوی و علوی بود.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی با بیان که خیلی ها وقتی در بحران قرار داشتند، از یاری حسین بن علی(ع) دست کشیدند، تصریح کرد: امام در حرکتشان اصل کرامت را قائل بودند و تا مقدم ترین راه پیش می رفتند تا راه هدایت باز شود و در بحران ها و پیچ های تند، پایبندی به اصول کرامت و ارزشی افراد معین گردد.

وی با بیان این که پیام شاخص این حماسه بزرگ «قسمت» است، گفت: امام حسین(ع) همواره اعتقاد و التزام به قسمت و قضا و قدر الهی داشتند و این از حساس ترین اعتقادها در نظام اعتقادی انسان است که امام آن را به شکل درست و تکلیف مدارانه جلوه دادند و مبارزه با تهاجم فرهنگی و شرائط خاص در دوران امام یک درس بزرگ است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این که برش پنجم ظاهر شده در اربعین که نتیجه قیام حضرت می باشد، شجاعت و شهامت است، بیان کرد: امام حسین(ع) و یاران با وفایشان شهامت و شجاعت خاص در تعقیب اهداف داشتند و هرگز از دست زدن به اقدامات و فعالیت های شجاعانه در رویارویی با دشمنان و ترسیم الگوی جدیدی از نهضت شهادت محوری ابایی نداشتند و مبارزه خود را تا مرز شهادت ادامه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی در پایان، حراست را درس دیگری از قیام حسین بن علی(ع) دانست و با بیان این که رفتار، کنش  حرکت آن حضرت در همه مقاطع الگوی نسل امروز است، بیان کرد: پایبندی و حراست به ارزش ها، آرمان ها، اصول و راهبردها و به طور کلی چرخش های دقیق در هنگام رویارویی با موانع و چالش ها از دیگر درس ها است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha