سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام جمالی فر - نماینده طلاب اردبیل و مشکین شهر

حوزه/ حوزه ظاهرا برای خروجی خود فکری نکرده است؛ اینکه طلاب فقط درس بخوانند و تحصیل کنند، مناسب نیست؛ حوزه باید برنامه ریزی داشته باشد تا طلبه پس از تحصیل چه برنامه ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین منصور جمالی فر، نماینده طلاب اردبیل، مشگین شهر و مغان استان اردبیل طی گفت و گویی به سؤالاتی پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم  می شود .

    

* در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

بنده در راستای خدمت به طلاب و فضلا و با اصرار دوستان وارد فضای نمایندگی طلاب شده و فعالیت هایی برای این عزیزان داشته ام.

در ابتدا به شناسایی طلاب و فضلای اردبیل و مشکلات و معضلات آنان پرداختم تا بتوانیم کمی از مشکلات آنان کم نماییم که در این راستا، کارهایی انجام شد و شناخت مناسبی کسب کردیم.

همچنین سرکشی از برخی بیماران و معمرین را در برنامه خود قرار دادیم که بازخوردهای مناسبی داشته است و معمرین ابراز خوشحالی می کردند و در روحیه آنان تأثیر داشت.

در راستای مشکلات و معضلات طلاب، جلسات گوناگونی را با نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، استاندار اردبیل و مسئولان مربوطه داشته ایم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی داشته و کارهایی برای طلاب انجام شده است.

همچنین راه اندازی گروه های تبلیغی برای شهرستان های گوناگون را در برنامه داشته ایم و مبلغان فعال فضای مجازی را نیز شناسایی نموده و جلساتی در این راستا برگزار شده است تا بتوانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

    

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

دادن پیشنهاد برای انجام کار راحت است؛ اما اینکه آیا واقعا عملیاتی خواهد بود یا خیر، مسئله دیگری است؛ ولی به هر حال نکاتی در ذهن بنده است که بیان می کنم.

حوزه ظاهرا برای خروجی خود فکری نکرده است؛ اینکه طلاب فقط درس بخوانند و تحصیل کنند، مناسب نیست؛ حوزه باید برنامه ریزی داشته باشد تا طلبه پس از تحصیل چه برنامه ای باید داشته باشد.

مسئله بعدی اینکه برخی از طلاب به شدت در حال افسردگی هستند و نمی دانند چه کاری باید انجام دهند؛ قرار نیست تمام طلاب به مرحله اجتهاد برسند و واقعا چنین برنامه ای هم ندارند؛ پس وقتی طلبه ما چنین برنامه ریزی ندارد، باید برنامه ریزی های دیگری برای آنان داشت تا بدانند در آینده چه شرایطی پیش روی آنان قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب مطالباتی را برای تحول در حوزه داشته اند که مسئولان حوزوی باید مطابق با فرمایشات ولی فقیه حرکت نموده و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

    

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

انصافا حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، الگوی مناسبی در مجمع نمایندگان طلاب است؛ اما نیاز است ارتباط طلاب و فضلا با رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید بیش از قبل شود و امیدواریم رئیس محترم مجمع بتواند در این مسیر قدم های بهتری بردارند.

امروز مجمع نمایندگان طلاب، جایگاه خود را به خوبی در میان نهادهای حوزوی پیدا نکرده است و متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و باید تلاش های بیشتری صورت بپذیرد.

همچنین این سوال وجود دارد که طرح های مجمع نمایندگان طلاب به چه مرحله ای رسیده است؟ آیا در حال اجرا شدن است؟ باید طرح های مجمع نمایندگان را پیگیری کرد که در چه مرحله ای قرار دارند.

از اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب نیز این انتظار وجود دارد که فعالیت های بیشتری داشته باشند.

    

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

رهبر معظم انقلاب شاخصه های حوزه انقلابی را مطرح کرده اند و برای همگان مشخص است؛ اما نکته ای که باید در این راستا به آن اشاره کنیم این است که امروز شبهات بسیاری در ذهن طلاب از ولایت فقیه، انقلاب و ... وجود دارد که باید پاسخ داده شود؛ ما نباید خود را به خواب بزنیم؛ بلکه باید برنامه ریزی کرد و برای انقلابی ماندن حوزه تلاش کرد.

حوزه انقلابی، حوزه ای است که پشتوانه ولایت، در خدمت رهبر انقلاب و گوش به فرمان ولی فقیه باشد.

حوزه انقلابی، حوزه بروز بوده و حوزه ای است که باید بداند وظیفه او چیست؛ پس حتما باید جریان شناسی داشته و در کنار آن به جریان سازی نیز بپردازد.

حوزه انقلابی، حوزه پاسخگوست؛ امروز این سوال وجود دارد که آیا حوزه علمیه پاسخگوی نیازهای امروز مردم است؟ که باید بگوییم اینطور نیست؛ کارهای جزیره ای در حوزه وجود دارد؛ اما باید منسجم شود و به صورت جمعی کار کرد تا بتوان اثرگذار بود.

طلبه انقلابی نیز طلبه همیشه در صحنه است و هرجا که به او نیاز باشد، حضور پیدا می کند.

     

* یکی از وظایف نمایندگان طلاب، مسئله «تبیین» است؛ نمایندگان چه کارهایی را باید در این راستا انجام دهند؟

نمایندگان طلاب در این مسئله نسبت به طلاب مشکل فراوانی ندارند؛ مخصوصا امروز که فضای مجازی فعال وجود داشته و می توان سخنان را انتقال داد و به تبیین مسائل مهم پرداخت؛ اما مجمع نمایندگان طلاب، حلقه اتصال میان طلاب با مراجع و رهبر انقلاب است؛ ولی شاهد آن هستیم که این حلقه اتصال به درستی متصل نشده و باید تلاش های بیشتری صورت بپذیرد تا بتوان به اهداف و برنامه ها رسید.

    

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

شعار سال به معنای نصب بنر و برگزاری جلسات گوناگون نیست؛ بلکه باید خروجی داشت و در این عرصه کار کرد و برای آن تلاش نمود؛ در این راستا هر شخصی باید از زاویه خود به این شعار نگاه کند که وظیفه او چیست؟ و چه کاری می تواند انجام دهد؟ حوزه هم باید برنامه ریزی داشته باشد که برای تحقق شعار سال چه کاری باید انجام دهد.

حوزه باید جامعه را به این سمت تحقق شعار سال رهبری نموده و به تبیین این شعار بپردازد تا مردم و جامعه متوجه این موضوع شده و برای تحقق آن تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    در کشور ما دانشگاهها دو گونه اند دانشگاههای عام مثل دانشگاه تهران یا دانشگاه آزاد و دانشگاههای خاص مثل دانشنگاه افسری ارتش یا دانشگاه امام حسین سپاه . در دانشگاههای عام هدف فقط آموزش است و دانشگاه علاوه بر دریافت شهریه وظیفه ای در مورد اشتغال فارغ التحصیلان ندارد دانشگاههای خاص افراد را برای انجام مشاغل سازمانی مشخص آموزش میدهند و دانشجویان استخدام شده و حقوق دریافت میکنند وضعیت حوزه بینابین است و این مشکل را ایجاد کرده چون مثل دانشگاههای خاص سازمانی وجود ندارد که بعد از آموزش طلبه در آن استخدام شده و کار کند
  • رضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    در کشور ما دانشگاهها دو گونه اند دانشگاههای عام مثل دانشگاه تهران یا دانشگاه آزاد و دانشگاههای خاص مثل دانشنگاه افسری ارتش یا دانشگاه امام حسین سپاه . در دانشگاههای عام هدف فقط آموزش است و دانشگاه علاوه بر دریافت شهریه وظیفه ای در مورد اشتغال فارغ التحصیلان ندارد دانشگاههای خاص افراد را برای انجام مشاغل سازمانی مشخص آموزش میدهند و دانشجویان استخدام شده و حقوق دریافت میکنند وضعیت حوزه بینابین است و این مشکل را ایجاد کرده چون مثل دانشگاههای خاص سازمانی وجود ندارد که بعد از آموزش طلبه در آن استخدام شده و کار کند