شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عالم زاده نوری

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، گفت: صلح، گزینه اول امام حسن(ع) در مقابل معاویه نبود، اما ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص، موجب صلح امام حسن(ع) شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری در جمع طلاب در سخنانی،  با اشاره به موضوع برداشت‌های ناصحیح از صلح امام حسن(ع) بیان کرد: صلح امام حسن برای آن حضرت مایه عظمت و برگ زرین افتخار تا دامنه قیامت است؛ ولی برای خواص بی‌وفا و نامردی که آن حضرت را در بحبوحه مبارزه تنها گذاشتند تا ابد لکه ننگ و داغ رسوایی است.
معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: صلح امام حسن(ع)، گزینه الف امام حسن(ع) با معاویه نبود، اما ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص، موجب صلح امام حسن(ع) شد.
وی تصریح کرد: طرح الف امام (ع)، لشکرکشی صریح با چندین هزار نیروی مسلح به سوی معاویه بود؛ برای جلوگیری از سرکشی و پیشروی او، و برای انهدام کانون فسق و ظلم و فساد و مکر و پستی و زشتی.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان کرد: ولی وقتی آن حضرت با ضعف و سستی نزدیکان و خیانت خواص خود مواجه شد از طرح الف دست برداشت و طرح ب را رقم زد یعنی تاکتیک مبارزه خود را از شیوه مستقیم نظامی به شیوه مبارزه نرم سیاسی تغییر داد، پس صلح امام حسن(ع) آشتی با معاویه نبود؛ مبارزه و درگیری و تقابل در قالبی دیگر بود.
وی خاطرنشان کرد: صلح امام حسن دست در دست معاویه گذاشتن و با او به صفا و صمیمیت خندیدن نبود، آغاز یک نبرد سیاسی سهمگین و جدی بود که در نهایت از یک سو به شهادت امام حسن(ع) انجامید و از سوی دیگر پایه‌های حکومت امویان را متزلزل کرد و به فروپاشی این سلسله منتهی شد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد: از امام مجتبی بیاموزیم که در موضع جنگ، مرد جنگ و در موضع صلح نیز مرد صلح باشیم، اگر در موضع صلح، جنگیدیم و در موضع جنگ، صلح کردیم، هر دو اشتباه است موضع جنگ «اشداء علی الکفار» است و موضع صلح «رحماء بینهم» و قرآن کریم موضع جنگ و صلح را به صراحت روشن کرده و دستور به مبارزه با طواغیت داده است.

وی با اشاره به آیه ۱۲ سوره توبه اظهار داشت: وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی‏ دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ و اگر پیمان‏هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به عیب جویی گشودند ، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [ نسبت به پیمان‏هایشان ] هیچ تعهدی نیست ، بجنگید تا  بازایستند و بس کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: همچنین در آیه ۷۶ سوره نساء می‌فرماید فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ پس با یاران شیطان بجنگید، باید توجه داشت صلح پایدار با از بین بردن بساط ظلم و فساد و درگیری با ظالمان و جنگ‌افروزان ایجاد می‌شود نه اینکه با سازش و مسالمت با دشمنان باشد.

وی افزود: اگر کسی به دنبال صلح و صفا و عدالت است باید با تمام قوا در مقابل بدی‌ها و بی‌عدالتی‌ها بایستد نه اینکه با سردمداران ستم و تبعیض و سرکشی درآمیزد و طرح رفاقت و بردگی بریزد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه، تصریح کرد: زمانی که مالک اشتر تا چند قدمی خیمه معاویه رسیده و تنها اندکی مانده که ریشه شرارت و پستی و فساد را بکند، سخن از صلح و آشتی و حکمیت خصوصا از سوی صاحبان قدرت و اعتبار، خیانت و بزدلی و نافهمی باشد آنجا موضع جنگ است نه اینکه موضع صلح به میان باشد.

وی بیان کرد: ما چهل و اندی سال پیش که به ظاهر هیچ قدرت نظامی و دفاعی و سیاسی و بین‌المللی نداشتیم در مبارزه با شیطان بزرگ پیروز شدیم امروز که به اندازه چهل سال قدرت و عظمت و صلابت ذخیره کرده‌ایم و مایه تحقیر و استخفاف دستگاه سلطه و نظام استکبار در جهان شده‌ایم نباید بترسیم و دم از سازش بزنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده عنوان کرد: اینجا جای ایستادگی و خروش است نه جای زوزه ضعف و زبونی کشیدن و ناله تسلیم برآوردن؛ باید از امام مجتبی بیاموزیم و در موضع ایستادگی و جنگ، دم از صلح نزنیم.
انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    احسنت اینکه معاونت تهذیب وارد مسائل روز هم بشود خیلی خوب است
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    ضمیر مرجع خودش را پیدا می کنه