جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ امام جمعه اصفهان اشتباه در نقل های تاریخی توسط برخی افراد را ناشی از ناآگاهی دانست و گفت: عده ای می گویند امام(ع) فرمودند مردم این را می خواستند، پس می شود گفت اگر مردم بخواهند می توان با دشمنان صلح کرد! یعنی مردم ایران هم می خواهند با آمریکا صلح کنیم؟!

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در جمع عده ای محدود از اعضای دفتر فضلای حوزه علمیه اصفهان در مدرسه ملاعبدالله  به روایت تاریخی صلح امام مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: در فرمایشات ایشان است که اعتراض کردند که چرا صلح کردید و حضرت فرمودند: «انی رایت هوی اکثر الناس بصلح؛ دیدم خواسته اکثر مردم صلح است، پس صلح کردم» این در حالی است که تاریخ احتیاج به تحقیق دارد.

وی افزود: دموکراسی یعنی حکومت مردمی که یک زمان به معنای تعیین کارگزاران توسط مردم است، که در این معنا ما نیز دموکراسی داریم، یک زمان دموکراسی مطلق است که یعنی حتی احکام دین را اکثریت هر چه گفتند همان می شود.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر جنگ با دشمنی مانند معاویه واجب است، اما مردم گفتند نمی جنگیم، رای با اکثریت است، در حالی که مردم نشستند و امام را یاری نکردند و امام چاره ای نداشت، حضرت مقابل معاویه لشکر فرستاد و این گونه نبود که همین طور صلح کرده باشند، سه نفر را تعیین کردند که خبر دادند معاویه آنها را به سمت خود کشیده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر سست عنصری و وادادگی سرکردگان لشکر امام(ع) در برابر معاویه، تصریح کرد: این که حضرت می فرماید دیدم هوای مردم با صلح است، یعنی مردم اهل جنگ نیستند و زمانی که اهل جنگ نیستند، مصلحت را در این نمی دانست که به شهادت برسد، زیرا می دانست که معاویه مانند یزید، نادان نیست و اگر امام و سایر فرزندان امیرمؤمنان(ع) را به شهادت می رساند، همه جا را سیاه پوش می کرد و عزا می گرفت.

وی اضافه کرد: معاویه یک حیله باز خاص بود، چند نفر را می گرفت و می کشت که چرا بی اجازه، فرزند رسول خدا را کشتید و چنین سیاستی داشت و به احمقی یزید نبود، هم چنان که زمان کربلا با دوران امام حسن(ع) بسیار تفاوت داشت.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اشتباه در نقل های تاریخی توسط برخی را ناشی از ناآگاهی دانست و گفت: عده ای می گویند امام(ع) فرمودند مردم این را می خواستند، پس می شود گفت اگر مردم بخواهند می توان با دشمنان صلح کرد! یعنی مردم ایران هم می خواهند با آمریکا صلح کنیم؟!
 
وی به شکایات امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه از سست عنصری و عدم همراهی مردم در یاری دین خدا اشاره کرد و ادامه داد: با یک چنین افرادی به طور طبیعی اگر انسان برود، کشته می شود، پس باید فرصت پیدا کند، لذا امام مجتبی(ع) فرصت کربلا را به وجود آورد و شروط محکمی را برای معاویه قرار داد، لذا وقتی آگاهی نباشد همین حرف ها می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha