جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سفر آیت الله اعرافی به شیراز

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در همایش «حوزه انقلابی_حوزه منتظر» گفت: حوزه انقلابی باید بداند که توقف در فرایند های علمی گذشته کافی نیست و با همه وجود از فقه سنتی و اجتهاد اصیل دفاع می کنم، اما مبادا فکر کنیم توقف در گذشته کافی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در همایش حوزه انقلابی_حوزه منتظر که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ماه ربیع الاول اظهار داشت: یاد و خاطره همه بزرگان، شهدا و علمای استان فارس را گرامی می داریم.

وی در ادامه با تصریح اینکه علمای بزرگی در این استان درخشیدند، اضافه کرد: از برگزار کنندگان این همایش که آن را  به صورت منطقه ای برگزار کرده اند و همچنین در صدد برگزاری همایش به صورت ملی هستند، تشکر می کنم.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در طول بیش از ۱۰۰۰ سال هیچ گاه چراغ حوزه خاموش نشده است، فراز و فرود های بسیاری  تجربه کرده، اما این استان از قرن دوم تاکنون گام به گام با علم و دانش و اندیشه پیش رفته است، همواره مهد حوزه بوده است، در مقاطعی شیراز به قله های بلند علمی و معرفتی و حوزی رسیده است و از درون این مدارس نورانی و حوزه های علمیه، چهره هایی به قله های علم، حکمت و تفسیر و فقاهت الهی رسیده اند، که سند بزرگ افتخار برای حوزه شیراز و مردم آن است.

وی عنوان کرد: این مردم شیراز بودند که پیشتیبان کاروان علم و اندیشه و ادب و حکمت و هنر بودند، در دوره های متاخیر در کنار این پرونده نورانی، درخشش مراکز علمی و دانشگاهی بر رونق علمی این شهر و استان افزوده است، ما به عنوان حوزه، قدر دانشگاه را هم می دانیم، برای دانشگاه به عنوان یک بال ذی قیمت علم و دانش کشور ارزش قائل هستیم؛ امیدواریم این دو بال در تعالی این شهر و دانش استان و کشور و گفتمان انقلاب اسلامی به حرکت درآیند و با همبستگی آنان شاهد پیشرفت باشیم.

آیت الله اعرافی ابراز کرد:  آن گاه که از حوزه انقلابی سخن به میان می آوریم دو معنا از آن می توان تصور کرد، برای اینکه حوزه انقلابی یک معنای عام تاریخی و یک معنای خاص روزگار دارد، مگر می شود حوزه به عنوان مدافع مردم و اندیشه های الهی از روحیه فداکاری، ایثار و دور اندیشی تهی باشد.

وی ادامه داد: در مسیر تاریخی حوزه این خط مستقیم در گذر تاریخ با اخلاص و شجاعت و نترسیدن، مجاهدت در راه خدا آمیخته و عجین بوده است، سلسله نورانی شهدای فضیلت که نام بخشی از آنان در شهدا و فضیله مرحوم علامه امینی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور مطرح کرد: هنگامی که در پرونده تاریخی، نام شهیدین را مشاهده می کنیم، می شود گفت حوزه انقلابی نبوده است؟ در عصر ما با طلوع انقلاب اسلامی، انقلابی بودن معانی اخصی پیدا کرده است و مقام معظم رهبری می فرمایند حوزه عصر انزوا و حوزه عصر انقلاب، از این رو ذات حوزه انقلابی است.

وی در ادامه بیان داشت: امام اسطوره شجاعت در قرن های متمادی است؛ مانند امام پیدا نمی شود، روح شجاع امام همه مخاطره ها را پشت سر می گذاشت؛ حوزه انقلابی باید این درس را از امام بیاموزد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در عصر انقلاب اسلامی، حوزه باید همه آن ممیزات پیشین را صیانت کند، اما باید بر پرونده خود شاخص های جدیدی بیفزاید.

وی به ویژگی های حوزه انقلابی، حوزه مترقی، دلیر و شجاع اشاره کرد و بیان داشت: اولین ویژگی یک حوزه عمیق و انقلابی آن است که دانش بنیان و در پی تولید علم، فکر و اندیشه است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: قبل از یک صد سال اخیر که دانشگاه شکل گرفت، مدارس دینی ما پایگاه همه علوم و دانشگاه بشری بودند و علامه حلی ها، خدمات بسیاری را به بشریت ارائه دادند، لذا طلاب باید به خود افتخار کنند، چرا که در مرکزی تحصیل می کنند که نه تنها به شیعه، بلکه به کل عالم خدمت علمی کرده است.

وی تاکید کرد: حوزه انقلابی باید مجد و عظمت تاریخی عینی و دانشی خود را صیانت کند، این امر امروز ما را تهدید می کند، نباید به صورت تحصیل کرده های سطحی بار بیاییم؛ حوزه انقلابی باید بداند که توقف در فرایند های علمی گذشته کافی نیست و با همه وجود از فقه سنتی و  اجتهاد اصیل دفاع می کنم، اما مبادا فکر کنیم توقف در گذشته کافی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که هم از اصالت کهن صیانت می کند و هم در سکوهای نو حضور به هم می رساند؛ حوزه ای که شهید مطهری، شهید صدر و چهره هایی از این دست وارد قلمرو های نو می شوند و حرف های جدید می آورند و از منابع کتاب و سنت به نیاز ها پاسخ می دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در ۱۶ حوزه دانشی به ۴۰۰ رشته گرایش رسیده ایم، اما کم است، شما طلاب جوان و اساتید این قلمرو ها و آفاق وسیع فقه، کلام و ... را باید فتح کنید؛ این مشخصه طلاب است.

آیت الله اعرافی، اخلاقی و معنوی بودن را یکی دیگر از ویژگی های حوزه انقلابی برشمرد و گفت: حوزه انقلابی اخلاق منهای اجتماعی ندارد، بلکه اخلاص، ایثار و تقوا را دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha