پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اعدام شیعیان در عربستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

روحانیون قائله بهمئی را خاتمه دادند 
در نشستی که با حضور حجت‌الاسلام افروغی امام جمعه شهرستان بهمئی و جمعی از روحانیون شهرستان، با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه نزاع دسته جمعی روز گذشته از دست دادند ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار و همچنین ابراز  نگرانی  از وضع موجود، دوطایفه را به اصلاح و آرامش دعوت کردند و از آنها خواستند که  از هر گونه تنش خود داری کنند. امام جمعه بهمئی در این دیدار گفت: حادثه ناگواری درشهرستان اتفاق افتاد. حوادث این چنینی دلخراش است و از دست دادن یک نفر، یک انسان ،یک شیعه، خیلی داغ سنگینی است و علاوه براینکه آرامش منطقه وخانواده ها دچاراختلال می شود در اقتصاد و زندگی مردم تاثیر منفی دارد . امام جمعه بهمئی خاطرنشان کرد: در شهرستان بهمئی  مردمی فهیم و مصلح و خداترس وجود دارد و هنوز احترام بزرگان، سادات، احترام روحانی بین مردم وجود دارد و فرهنگ غنی اسلامی دینی و عشایری حکمفرماست. حجت الاسلام افروغی در رابطه با میانجیگری خود هم گفت: در همین  راستا در دو نشستی که در محضر ریش سفیدان دو گروه بودیم، شاید در هر جلسه  حدود ۱۰۰ نفر از بزرگان حضور داشتند ،صراحتا اعلام کردند که ما فقط و فقط از مسیر قانون پیگیر مطالبات و حقوق خودمان هستیم  و حتی آنهایی که  داغدیده بودند، والدین دو  خانواده ای که عزیزانشان را از دست داده اند، به صراحت اعلام کردند که راضی نیستیم امنیت منطقه و بقیه خانواده ها به خطر بیفتد. پای آبروی یک ایل در میان است و صراحتا اعلام کردند فقط از مسیر قانونی حقوق خودمان را پیگیری خواهیم کرد. وی ادامه داد: از طرف دیگر با پیگیری های شورای تامین، کار از مسیر قانونی پیش می رود. جمع بندی مجموعه جلسات شورای تامین ،جلسات با بزرگان ،ریش سفیدان و معتمدین روستایی با حضور در  منازل هر دوطرف درگیری داشتیم. امام جمعه بهمئی تصریح کرد: چند نکته حائز اهمیت است، یکی اینکه رسانه ها دقت کنند با آبروی یک ایل و یک طایفه بازی نکنند، بعضی از خبرها و خبررسانی ها تاثیر منفی دارند و گزارش از یک درگیری تاثیرات منفی خواهد داشت رسانه ها موظفند به تامین امنیت و آرامش مردم دقت کنند و به خیلی از خبرها دامن نزنند و لو اینکه خبر صحت  داشته باشد. حجت الاسلاام افروغی گفت:نکته دوم اینکه هر دو طرف این نزاع و درگیری خواهان این هستند که افرادی که مجرم یا متهم هستند را سریعتر معرفی کنند تا تشییع جنازه صورت گیرد ؛هم در مسیر و دالان قانون به جرم رسیدگی شود و  سکونت و آرامشی بر دلهای این خانواده های داغدیده  تحقق پذیرد. حجت الاسلام تقوی هم در این نشست ضمن ابراز تاسف و نگرانی از وضع پیش آمده  با تاسی از آیات  قرآن و روایات پیرامون اصلاح ذات البین، ریش سفیدان و جوانان را  به حفظ آرامش دعوت کرد و خواهان برخورد قانونی با افراد از طریق مجاری قانون شد.

کشیش آمریکایی ادعای وحی کرد
کشیش و فعال تلویزیونی مدعی شد خداوند به او خبر داده است که دونالد ترامپ برنده انتخابات پیش روی آمریکا خواهد شد و جهان هم ۵ سال دیگر با برخورد یک ستاره به زمین نابوده خواهد شد. پت رابرتسون، کشیش سرشناس آمریکایی است. او از رهبران با نفوذ ایوانجلیستها در آمریکا و صاحب شرکت تلویزیونی مذهبی است. او گفت: خداوند به من خبر داده است که ترامپ برنده انتخابات خواهد شد و جهان ۵ سال دیگر به پایان خواهد رسید البته این بدین معنا نیست که در خانه بنشینیم و به ترامپ رای ندهیم بلکه باید بیرون بیاییم و هر کاری که از دستمان برمی آید انجام دهیم. این مرد ۹۰ ساله پیش بینی کرد یک مصیبت بزرگ در آمریکا و جهان بعد از انتخابات آمریکا رخ دهد تا جایکه اعتراضات مدنی بیشتر می شود و چندین بار به جان ترامپ سوء قصد می شود همچنان که به اسرائیل هم حمله می شود. او گفت: پایان جهان با جنگ هسته ای نخواهد بود. البته این کشیش آمریکا که میلیون ها نفر در این کشور او را دنبال می کنند پیش بینی هایی داشته است که به هیچ وجه درست از آب درنیامدند تا جایکه او در سال ۱۹۷۶ پیش بینی کرده بود که جهان در سال ۱۹۸۲ به پایان خواهد رسید اما این اتفاق رخ نداد. او همچنین در کناب خود« هزاره جدید» که در سال ۱۹۹۰ منتشر کرد پیش بینی کرد که جهان در ۲۹ آوریل ۲۰۰۷ به پایان برسد که البته این پیش بینی هم درست نبود. 

جمعیت اسلامی فرانسه به سازمان ملل متوسل شد
جمعیت «تجمع ضد اسلام هراسی در فرانسه »(CCIF) به دلیل موضع «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در قبال مسلمانان این کشور به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روی آورده است. این جمعیت در بیانیه ای اعلام کرد: مقامات فرانسه اخیرا تصمیم های مهم ضد اسلامی را اتخاذ کرده است، به همین دلیل این جمعیت به شورای حقوق بشر سازمان ملل متوسل شده است. این تصمیم ها شامل بستن جمعیت ها و سازمان های جامعه مدنی اسلامی است. در این بیانیه آمده است: قتل معلم فرانسوی به دست یک جوان چچنی به دلیل نمایش کاریکاتورهای موهن ضد پیامبر اکرم(ص) رخ داده است. این اقدام مرحله جدیدی برای در تنگنا قرار دادن مسلمانان در فرانسه به شمار می آید. این جمعیت بیانیه «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه در روز دوشنبه گذشته(۲۸ مهر ۱۳۹۹) مبنی بر بستن سازمان های اسلامی در چارچوب تصمیم های اتخاذ شده را محکوم کرد. این جمعیت بر اهمیت دادن به حق مسلمانان در این کشور و انجمن های آنها برای دفاع از حق خود در برابر اتهاماتی که به آنها نسبت داده شده است، تاکید کرد. جمعیت ضد اسلام هراسی در فرانسه یک موسسه غیر دولتی است که در سال ۲۰۰۳ میلادی تاسیس شده است. هدف این جمعیت مبارزه با اسلام هراسی است.

نوجوان شیعه زیر تیغ اتهامات ریاض جان باخت
سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: دادستان عمومی عربستان خواستار اعدام هشت نوجوان عربستانی شد. تنها جرم این نوجوانان حضور در اعتراض های مردمی است، اما دادستان عمومی جرم هایی را به آنها نسبت داده است که شباهتی به جرم واقعی آنها ندارد. در این بیانیه آمده است: مسایل جاری شکاف خطرناک در اصلاح عدالت کیفری سال ۲۰۱۸ میلادی را نشان می دهد، این اصلاح برای کاهش مجازات اعدام برای متهمان نوجوان بوده است. این سازمان کیفر خواست محاکمه هشت نوجوان در سال ۲۰۱۹ میلادی را دریافت کرده است. عربستان در این کیفرخواست مدعی شد که این نوجوانان که سن شان بین ۱۴ سال تا ۱۷ سال بوده است، مرتکب جنایت شده اند. یکی از این نوجوانان که در حال حاضر سنش ۱۸ سال است، متهم به جنایت بدون خشونت است. وی در زمان ارتکاب این جرم ۹ ساله بوده است. هر هشت نوجوان به مدت دو سال در حبس موقت بودند. «مایکل پیج» معاون مدیر بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت: کارشناسان روابط عمومی عربستان اصلاحات قضایی را به عنوان پیشرفت ترویج می دهند. این درحالی است که به نظر می رسد دادستانی به صراحت این اصلاحات را نادیده می گیرد و به روال معمول خود ادامه می دهد. اگر عربستان در اصلاح سیستم عدالت کیفری جدی بود، باید این مسئله را با ممنوعیت مجازات اعدام در مجرمان نوجوان آغاز می کرد. در این بیانیه آمده است: همه این نوجوانان ساکن منطقه الشرقیه در عربستان هستند، جایی که شیعیان این کشور در آن زندگی می کنند.

مسجدالحرام برای معلولان جایگاه ویژه ساخت
«فیصل بن عبدالله الجودی» مدیرکل اداره امور معلولان در ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) گفت: این اداره در شرایط کنونی به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در حال بررسی راه های خدمت رسانی بیشتر به زائران است. وی افزود: از جمله این موارد خدمت به افراد معلول و ناتوان در انجام اعمال حج عمره مفرده است. وی تاکید کرد: این اداره به افراد معلول در انجام اعمال حج عمره مفرده کمک می کند به طوری که با مهیا کردن مسیر طواف و سعی صفا و مروه آنان به راحتی با ولیچر می توانند اعمال خود را انجام دهند و افرادی نیز برای کمک به آنان نیز حضور دارند و تمامی این اقدامات به صورت رایگان انجام می شود. فیصل بن عبدالله الجودی در ادامه اظهار کرد: در داخل مسجدالحرام ۳۲ باب قرار دارد که برای تسهیل ورود و خروج زائران گذاشته شده است و درهایی از مسجدالحرام «۶۸، ۷۴، ۷۹، ۸۴، ۸۹، ۹۰، ۹۳ و ۹۴ به افراد معلول اختصاص دارد و تعدادی پل برای آنان آماده شده تا به راحتی بتوانند عبور کنند. وی تاکیدکرد: سرویس های بهداشتی نیز متناسب با این افراد طراحی شده است و تابلوهای اعلانات نیز برای مسیریابی آنان مشخص شده است. رئیس اداره امور معلولان در مسجدالحرام گفت: مصلای طبقه اول نیز برای سهولت ورود و خروج به معلولان اختصاص داده شده است.

برلین مساجد را مورد هتک قرار داد
دادستانی کل برلین در بیانیه‌ای تأکید کرد: پلیس آلمان در چارچوب تحقیقات در خصوص جمع‌آوری کمک‌های مردمی به صورت غیرقانونی برای افراد آسیب‌دیده از کرونا، ۵ مسجد را مورد تفتیش قرار داده است. این بیانیه می‌افزاید: در همین زمینه ۱۵۰ نیروی پلیس عملیات تفتیش را در مسجد «مولانا» در برلین انجام دادند. البته عملیات تفتیش مسجد مولانا همزمان با اقامه نماز صبح در این مسجد انجام شد و نیروهای پلیس با کفش وارد مسجد شدند و سجاده‌های نمازگزاران را لگدمال کردند؛ این اقدام مورد اعتراض مسلمانان و مدیریت مسجد قرار گرفت. در همین رابطه «ادریس قهرمان»، رئیس جمعیت مسجد مولانا، گفت: پلیس پیش از تفتیش مسجد، منزل او را نیز جست‌وجو کرده است. به دنبال این اقدام اهانت‌آمیز، مسلمانان آلمان با ابراز غم و اندوه در مورد هتک حرمت مسجد مولانا، تأکید کردند که براساس قوانین کشور آلمان، در زمان شیوع کرونا اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای خانواده‌های آسیب‌دیده کرده‌اند.

مساجد فرانسه شاهد حمله خشونت آمیز شدند
«جرالد دارمانین» (Gerald Darmanin) وزیر کشور فرانسه ادعا کرد که در پی تهدیداتی در ارتباط با مساجدی در ۲ شهر جنوبی فرانسه، خواستار استقرار نیروهای امنیتی برای محافظت از این مکان شده است. وزیر کشور فرانسه در این خصوص با انتشار پیامی توئیتری نوشت: در حالی که تهدیدات یا اقدامات خشونت‌آمیزی که مساجد شهرهای «بزیه» ( Beziers) و «بوردو» ( Bordeaux) را هدف قرار داده است، من از رؤسای ادارات پلیس مرتبط خواستم تا از این محل‌های عبادت محافظت کند. وی در ادامه اضافه کرد: چنین اقداماتی در خاک این کشور قابل قبول نیست. این درحالی است که بسیاری براین باورند این اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه است که به ایچاد چنین فضای تهدیدآمیزی علیه مسلمانان در فرانسه انجامیده است.
 
عربستان برای عمره خارجی ها اعلام آمادگی کرد
عبدالرحمن شمس، نماینده وزارت حج و عمره عربستان در امور عمره، اعلام کرد: این وزارتخانه پس از موفقیت در برگزاری حج عمره با عمره‌گزاران داخلی، آمادگی دارد تا از عمره‌گزاران خارجی نیز استقبال کند. شمس شامگاه سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه، در گفت‌وگو با شبکه خبر عربستان سعودی با اشاره به اینکه شمار عمره‌گزاران تا کنون به ۴۵ هزار نفر رسیده است، گفت:‌ از آغاز مرحله دوم حج عمره تا کنون ۱۲۰ هزار نمازگزار نیز در نمازهای جماعت مسجدالحرام شرکت داشته‌اند. وی در خصوص چگونگی ثبت‌نام عمره‌گزاران خارجی اظهار کرد: متقاضیان حج عمره از خارج از کشور باید از طریق شرکت‌های زیارتی قابل اعتماد ثبت‌نام کنند و ورود به عربستان فقط به صورت کاروانی امکان‌پذیر است و ورود به صورت انفرادی قابل پذیرش نیست. شمس با بیان اینکه اپلیکیشن «اعتمرنا» فقط مختص عمره‌گزاران داخل عربستان است، از تلاش‌های بسیار برای ارائه اطلاعات نادرست برای فریب دادن و گمراه کردن عمره‌گزاران خبر داد. وی در زمینه ابتلا به بیماری کرونا در میان عمره‌گزاران نیز گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری ثبت نشده و کارها براساس برنامه‌ریزی پیش می‌رود و همکاری‌های لازم با شرکت‌ها و نمایندگان قابل اعتماد نیز برای استقبال از عمره‌گزاران خارجی آغاز شده است. برگزاری نماز جماعت صبح در مسجدالحرام از یکشنبه، ۲۷ مهرماه، آغاز شده است و بر اساس مرحله دوم انجام تدریجی حج عمره، ۴۰ هزار نمازگزار و ۱۵ هزار عمره‌گزار در روز وارد مسجدالحرام می‌شوند که این تعداد ۷۵ درصد کل ظرفیت این مسجد را شامل می‌شود. همچنین روضه منوره حرم حضرت رسول(ص) نیز به روی زائران داخلی باز شده است. مقامات عربستان از ۲۲ سپتامبر گذشته مجوز برگزاری حج عمره و زیارت مسجدالحرام را طی ۴ مرحله و به صورت تدریجی، همراه با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا صادر کردند.
 
سوئد دومینوی اهانت به قرآن کریم را کلید زد
تعدادی از جوانان افراطی و تندرو سوئدی روز جمعه در اقدامی توهین آمیز، به هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان پرداخته و یک نسخه از قرآن را در برابر ساختمان دولت و پارلمان در استکهلم، پایتخت سوئد به آتش کشیدند. یک فعال زن مسلمان با انتشار یک ویدئو از مسلمانان خواسته به دفاع از قرآن کریم و دین اسلام بپردازند. یک فرد جوان که گردنبندی با پرچم سوئد به گردن داشته اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در میان تشویق دوستان و همراهانش می‌کند. بر اساس تصاویری که در این فیلم دیده میشود، پلیس سوئد که همواره در مکان مذکور برای حمایت از ساختمان‌های دولتی حضور دارد هیچ اقدامی برای ممانعت از هتک حرمت این افراد به کتاب مقدس مسلمانان نمی‌کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که در سپتامبر گذشته شهر مالمو در جنوب سوئد در پی اقدام یک فرد در آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در منطقه‌ای مهاجر نشین شاهد ناآرامی و اعتراضات بوده است. گروه افراطی ضد مهاجران «استرام کورز» نیز ماه پیش اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در یکی از محله‌های مسلمان نشین استکهلم کرد. این اقدام با محکومیت گسترده کشورهای اسلامی مواجه شد و تظاهرات گسترده‌ای در برخی کشورهای اسلامی علیه این اقدام برگزار گردید. 

سازمان همکاری اسلامی علیه فرانسه موضع گرفت
سازمان همکاری اسلامی طی بیانیه‌ای اقدام برخی از رسانه‌ها و مقامات فرانسه در انتشار مطالب موهن به پیامبر (ص) را محکوم کرد. این سازمان در بیانیه شدید اللحنی که روز جمعه منتشر کرده، از اظهارات سیاسی رسمی برخی از مقامات فرانسه ابراز تعجب کرده و گفته است که تداوم این گونه اظهارات، به روابط فرانسه با کشورهای اسلامی لطمه خواهد زد و احساسات خشونت آمیز و نفرت‌پراکنی را افزایش خواهد داد. سازمان همکاری اسلامی گفته است که به محکوم کردن توهین به پیامبران الهی چه در اسلام، چه در مسیحیت و چه در یهودیت ادامه خواهد داد. این سازمان بار دیگر «اقدامات تروریستی» را که به اسم دین انجام می‌شود را محکوم کرد و گفت که این قبیل اقدامات را نباید به اسم دینی نوشت؛ چرا که به گفته سازمان همکاری اسلامی، اقدامی فردی یا گروهی است. اخیرا اقدام یک معلم تاریخ فرانسوی در نشان دادن کاریکاتورهای موهن از پیامبر (ص) و کشته شدن او به دست یک نفر چچنی، بازتاب گسترده‌ای در فرانسه داشته است. از سوی دیگر، وزیر کشور فرانسه در اظهاراتی ضداسلامی از وجود بخش خاص برای محصولات حلال در فروشگاه‌های این کشور ابراز ناراحتی کرد و خواستار عدم عرضه این محصولات شده است. 

انوار «خورشید» اختتامیه را گرم کرد
سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دوم آبان‌ماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان داد. در ابتدای این مراسم، دبیر جشنواره صحبت‌هایی را پیرامون نخستین جشنواره سینمایی آنلاین تاریخ ایران ابراز و از همه یاریگران برگزاری این جشنواره تشکر کرد. سپس اسامی برندگان جشنواره به شرح زیر اعلام شد: مریم کشکولی‌نیا برای انیمیشن کوتاه «قدم یازدهم» برگزیده بخش بهترین فیلم کوتاه پویانمایی شد. در ادامه عبدنور زیان برای فیلم «روزه تابستانی» به‌عنوان برنده پروانه زرین بهترین فیلم داستانی کوتاه، معرفی و جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری در بخش مسابقه بین‌الملل به عباس عسگری کارگردان انیمیشن سینمایی «لوپتو» اهدا شد. همچنین ایرج طهماسب به‌عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل، روح‌الله زمانی را برگزیده پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای «خورشید» معرفی کرد. در بخش بهترین فیلمنامه مسابقه سینمای بین‌الملل جایزه اصلی به فیلم «آن سوی رودخانه» از کشور هندوستان اهدا شد اما در بخش بهترین کارگردانی مسابقه بین‌الملل جایزه اصلی به مجید مجیدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «خورشید» رسید. مجیدی بعد از دریافت پروانه زرین این بخش، جایزه‌اش را به جامعه سلامت، پرستاران و پزشکانی که برای سلامت کشور از جان خود گذشته‌اند اهدا کرد و گفت: مطمئن باشید که ما قدر شما را می‌دانیم و برای اینکه عملی هم نشان دهیم، همه پروتکل‌های را جدی‌تر رعایت می‌کنیم و امیدوارم به زودی رفتن کووید ۱۹ از دنیا را جشن بگیریم. در ادامه جایزه برگزیده پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل نیز به فیلم «خورشید» به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان اهدا شد. مجیدی هنگام دریافت دومین پروانه زرین خود گفت: حل معضل کودکان کار همت بالایی را می‌طلبد که همه کشورها مثل کشور ما باید در این زمینه اقدام کنند. این بچه‌ها باید کار کنند. هم باید برای آن‌ها بستر کار مفید را فراهم آوریم و هم در بخش آموزش باید به فکر آن‌ها باشیم. جایزه ویژه هیأت داوران بخش بین‌الملل هم به فریدون نجفی برای کارگردانی «بچه گرگ‌های دره سیب» رسید و فیلم «فریتزی» از آلمان برگزیده بخش بین‌الملل شد. در ادامه مراسم اختتامیه، گزارشی ویدئویی از برگزاری بخش «کروناروایت» پخش و فیلم کوتاه «ملاقات آخر» به کارگردانی محمدمهدی فکریان به‌عنوان برگزیده این بخش با رای هیأت داوران مسابقه سینمای ایران، معرفی شد. همچنین به دلیل «حضور مداوم و مستمر در سینمای کودک و تلاش برای پیوند میراث فرهنگی ایران با سینما» جایزه ویژه دبیر جشنواره به حسین قناعت برای فیلم «سلفی با رستم» اهدا شد. در ادامه به دلیل توجه ویژه به فرهنگ مقاومت و برداشت ملموس مردمی و قابل فهم برای نسل امروز جایزه ویژه دبیر به رقیه توکلی برای فیلم «مهران» اهدا شد. همچنین به دلیل نگاه ویژه به کسب و کار و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های هنر پویانمایی جایزه ویژه دبیر به محمدحسین صادقی برای تهیه و تولید پویانمایی «لوپتو» اهدا شد. نیز علی درخشی کارگردان مجموعه «کووید ۱۹» به‌عنوان برگزیده بخش وب‌سری معرفی و جایزه بهترین فیلم کوتاه پویانمایی در بخش مسابقه ملی نیز به انیمیشن کوتاه «قدم یازدهم» ساخته مریم کشکولی‌نیا اهدا شد. در ادامه جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش مسابقه ملی به فیلم کوتاه «شوفر» به کارگردانی رضا نجاتی و پروانه زرین بخش بهترین فیلم بلند داستانی به محمد صانعی‌نژاد کارگردان «پیله و پروانه» اهدا شد. هیأت داوران بخش یونیسف جایزه اصلی خود را به فیلم «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری اوره تقدیم کرد. در ادامه حبیب اسماعیلی از اعضای هیأت داوران، کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «خورشید» را به‌عنوان برگزیده پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری بخش مسابقه سینمای ایران معرفی کرد. مسعود سخاوت‌دوست برای موسیقی «بچه گرگ‌های دره سیب» و هومن بهمنش برای فیلمبرداری «خورشید» دو نامزد دیگر این بخش بودند. محمدرضا عالی‌ور بازیگر فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» به‌عنوان برگزیده پروانه زرین بهترین بازیگر بخش مسابقه سینمای ایران و فریدون نجفی برای «بچه گرگ‌های دره سیب» در بخش فیلمنامه جوایز خود را دریافت کردند. هیأت داوران جایزه زاون قوکاسیان نیز جایزه ویژه خود را به فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی اهدا کردند. در ادامه جایزه شهید بهنام محمدی به رقیه توکلی کارگردان فیلم «مهران» اهدا شد و مجیدی همچنین جایزه بهترین کارگردانی را برای «خورشید» و مجید برزگر پروانه زرین بهترین فیلم را برای «بچه‌گرگ‌های دره سیب» دریافت کردند. جایزه ویژه جشنواره نیز به مهین جواهریان برای فیلم کوتاه «بعله!» رسید. در پایان فیلم «بازیگوش‌ها» به کارگردانی نادره ترکمانی جایزه فیلم برگزیده مخاطبان کودک و نوجوان از میان فیلم‌های اکران‌شده به‌صورت آنلاین در ایام جشنواره را از آن خود کرد. 

آیت الله سیستانی به هند پیام تسلیت تلگراف کرد
حضرت آیت الله سیستانی درگذشت آقای محب‌علی ناصر از فعالان و خدمتگزاران مکتب تشیع در هند را تسلیت گفتند. در پیام تسلیت دفتر معظم له خطاب به فرزند آن مرحوم آمده است: آن مرحوم سالیان متمادی در راستای پشتیبانی از جایگاه مرجعیت و خدمت به مومنین از هیچ تلاشی دریغ ننمود. در ادامه پیام آمده است: به این وسیله مصیبت وارده را از طرف حضرت آیت الله (مدظله) به جنابعالی و دیگر بستگان محترم آن فقید سعید تسلیت عرض می نماییم و از درگاه خداوند منان برای ایشان علودرجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.

آیت‌الله سیستانی علیه موضع سیدکمال فتوا داد
در پی سخنان آقای کمال حیدری، حجت الاسلام والمسلمین سید منیر خباز نظر حضرت آیت الله سیستانی را درباره کفر باطنی پیروان سایر مذاهب اسلامی اعلام کرد. در ویدئویی که از این فاضل حوزوی منتشر شده وی اظهارداشت: مرجع عظیم الشأن شیعیان اثنی عشری [دوزاده امامی] در این زمینه فتوایی دارند که امروز از نجف اشرف دریافت کردم؛ ایشان می فرمایند: "مسلمانان غیر اثنی عشری [دوازده امامی] در ظاهر و واقع مسلمان هستند. نه اینکه فقط ظاهراً مسلمان باشند. بنابراین عبادات آنها مانند نماز، روزه و حج اگر طبق شرایط باشد مجزی و مبرئ‌الذمة است." وی افزود این نظرمختص به آیت الله سیستانی نیست بلکه استاد ایشان آیت الله بروجردی نیز چنین نظری داشتند. حجت الاسلام والمسلمین خباز افزود: پس این کلام که «عالمی شیعی اصلا وجود ندارد که به کفر باطنی همه مسلمانان فتوا نداده باشد» صحیح نیست. خبرگزاری حوزه در تماس با دفتر حضرت آیت الله سیستانی جویای صحت این فتوا شد که مورد تایید قرار گرفت.

نماینده جدید رهبر انقلاب وارد سوریه شد 
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید صفار هرندی نماینده جدید رهبر انقلاب در سوریه وارد این کشور شد. وی نماز جمعه این هفته حرم حضرت زینب (س) را اقامه خواهد کرد. حجت الاسلام والمسلمین صفار هرندی عصر امروز در فرودگاه دمشق مورد استقبال حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نماینده سابق ولی فقیه در سوریه قرار گرفت و پس از آن به زیارت حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها مشرف شد. پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل طباطبایی نمایندگی مقام معظم رهبری در سوریه را بر عهده داشت.گفتنی است نمایندگان پیشین ولی فقیه در سوریه آیات سید مجتبی حسینی، سید یوسف طباطبایی نژاد و سید احمد فهری بودند. 

استاد حوزه علمیه تبریز درگذشت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صادق موسوی، استاد پیشکسوت حوزه علمیه تبریز به دیار باقی شتافت. این استاد فقید، سالیان متمادی در کسوت استادی در مدارس علمیه تبریز مشغول تربیت طلاب بود. از ویژگی‌های بارز مرحوم موسوی می‌توان به اخلاص، متانت، علمیت و صبر او اشاره کرد.
 
مرکز مدیریت حوزه های علمیه تعطیل شد
در آستانه سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) فردا شنبه مرکز مدیریت حوزه های علمیه تعطیل است. بر اساس این گزارش: مرکز مدیریت حوزه های علمیه به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع) و استفاده کارمندان این مرکز از مجالس عزاداری،  روز شنبه ۳ آبان ماه جاری را تعطیل اعلام کرد. طلاب و روحانیون جهت امور اداری خود باید از روز دوشنبه ۵آبان به بخش های مختلف مرکز مدیریت حوزه مراجعه کنند. 

آیت الله اعرافی از نماینده ولی فقیه تقدیر کرد
آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور طی پیامی، از نماینده ولی فقیه در استان فارس و مدیر حوزه علمیه استان قدردانی کرد. متن پیام بدین شرح است؛بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و تحیاتاز جناب عالی  و مسؤلان محترم استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نهادهای فرهنگی و حوزوی و مدیران و استادان و طلاب و کارکنان حوزه و مدارس علمیه استان فارس بویژه نماینده ارجمند ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم شیراز و ریاست محترم دادگستری صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم. رجاء واثق دارم با همت والای حوزویان آن استان و همکاری مردم شریف و مسؤلان محترم حوزه استان فارس و شیراز به مجد کهن بازگردد و متناسب با عصر جدید و انقلاب اسلامی پیشرفت و ارتقا یابد و به نیازهای اساسی و فرهنگی و اجتماعی استان پاسخ دهد و در تعالی حوزه‌های علمیه و تمدن سازی اسلامی نقش آفرین گردد ، بفضله و منه. به همه بزرگواران ابلاغ سلام و امتنان نمایید. 

آذربایجان از آیت الله نوری همدانی قدردانی کرد
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در تماسی تلفنی از حضرت آیت الله حسین نوری همدانی به جهت حمایت از مردم این کشور تشکر کرد. گفتنی است که حضرت آیت الله حسین نوری همدانی چندی پیش در پاسخ به استفتایی درباره مسأله آذربایجان اعلام کرد: قره باغ جزء جهان اسلام است و باید به کشور اسلامی برگردد. 

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی برای شهادت امام یازدهم بیانیه داد
دفتر حضرت آیت الله  وحید خراسانی در آستانه‌ شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام اطلاعیه ای صادر کرد که در بخشی از آن تاکید شده است: «معظم له به رغم تمایل به انجام این مراسم، امسال به جهت رعایت حال عموم شیعیان حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام دسته‌ی عزاداری ندارند و به برگزاری مراسم روضه در فضای باز بیت در روز شهادت بسنده نمودند. متن اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»در آستانه  شهادت جانسوز حضرت امام حسن العسکری علیه السلام و در پاسخ به پرسش متعدد عزاداران آن حضرت دررابطه با دسته ی عزاداری هرساله، در معیت آیت الله العظمی وحید خراسانی لازم است باستحضار برساند که: پس از تلاش گسترده شیفتگان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف برای بر پایی اجتماع عزاداری پدر گرامیشان، بارعایت تمامی دستورالعمل های ابلاغ شده در جهت رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از انتشار بیماری کرونا؛ و مشورت های گسترده با مسؤلین امر، و متخصصین این موضوع، مع الاسف با برپایی این اجتماع با شرایط موجود، موافقت نگردید. لذا معظم له به رغم تمایل به انجام این مراسم، امسال به جهت رعایت حال عموم شیعیان حضرت امیرالمومنین علیه السلام دسته ی عزاداری ندارند و به برگزاری مراسم روضه درفضای باز بیت در روز شهادت بسنده نمودندامیداست درظل توجهات حضرت ولیعصر ارواحنا فداه با رفع این بیماری مراسم شهادت پدرگرامی آن حضرت باشور و عظمت چند برابر برگزار گردد.

عربستان از کارزار اسلام‌ستیزی مکرون حمایت کرد
دولت امانوئل مکرون در کارزار اخیر خود علیه مسلمانان این کشور که به تعطیلی ده‌ها نهاد اسلامی نیز منجر شده، از حمایت عربستان سعودی برخوردار است. روزنامه «لوبینیون» فرانسه با اشاره به حمایت عربستان از کارزار اخیر علیه اقلیت مسلمانان این کشور، نوشته: این حمایت از کشوری به این حجم، غیرقابل پیش‌بینی بود، اما سران عربستان، و بطور ویژه محمدبن‌سلمان، پس از ماجرای خاشقچی، سخت به دنبال بهبود چهره خود در غرب هستند. لوبینیون افزوده: رئیس‌جمهور مکرون، در جنگ علیه «اسلام‌گرایی»، پس از برخورداری از حمایت ریاض در این کارزار، هم‌پیمان غیرمنتظره‌ای پیدا کرده است. این موضع سعودی، با کارزاری که کاخ الیزه علیه اقلیت مسلمان راه انداخته، هماهنگ و هم‌سو است. عربستان و مقامات آن، از طریق اصلاحات مدرن، به شدت درصدد بهبود چهره خود در غرب هستند تا از حمایت آن‌ها برخوردار شوند. عربستان کتاب‌های درسی خود را بازنگری می‌کند تا محتواهای ضد یهودی را با محتواهایی پیرامون تسامح دینی و اجتناب از تحقیر یهود جایگزین کند. همچنان که در سخنرانی امام مسجدالحرام در مکه، این نکته آشکار بود و او از روابط دوستانه پیامبر اسلام با یهود سخن گفت که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. همچنین ملک سلمان بن عبدالعزیز، با اینکه هنوز آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست، اما در ماه فوریه از خاخام دیوید روزن استقبال و با او دیدار کرد. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Ali DE ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 0
    سخنان ملایم در باره این کافر کافی نیست، بکار بردن کلمه "آقای مکرون" یعنی میدان دادن به این کافر.