پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید محمد رضا ملیحی معاون تهذیب حوزه علمیه همدان

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه همدان گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف منتظران در زمان غیبت، استفاده از ابزاری است که امام حسن عسکری(ع) به ما توصیه کرده‌اند و آن شناخت عالمانی با ویژگی‌های بیان شده توسط ایشان است.

حجت الاسلام سید محمدرضا ملیحی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به اینکه دوران ائمه بعد از امام رضا(ع)، دوران آماده سازی مردم برای پذیرش امام غایب بود، اظهار داشت: در آن دوران به دلیل این که ارتباط مردم با ائمه به میزان حداقلی خود رسیده بود، مردم حوائج خود را از طریق نواب و وکلایی که حضور داشتند برطرف می‌کردند.

وی با بیان اینکه اوج این ارتباط حداقلی در زمان امام عسکری(ع) بود، خاطر نشان کرد: مردم پس از این اتفاقات بود که آمادگی لازم برای ارتباط با امام غایب را پیدا کردند.

معاون تهذیب حوزه علمیه همدان افزود: امامان بزرگوار، در این مدت به دنبال ترویج ارتباط مردم با علما بودند و این راهکار را پیشنهاد کردند که اگر جامعه دستشان به امام نرسید، مشکلات خود را از طریق عالمان برطرف کنند.

وی به تشریح ویژگی‌ عالمان پس از ائمه پرداخت و گفت: مراقبت از نفس و اطاعت از امر مولای خود، ویژگی‌هایی است که باید علما از آن برخوردار باشند تا مردم دست در دست آنها پشت سرشان حرکت کنند.

حجت الاسلام ملیحی با بیان اینکه در دوران فعلی، رجوع به علما بنا بر نظریه امام خمینی(ره) به عنوان نظریه ولایت فقیه مطرح شده است، ابراز داشت: مردم این خلا را در شرایط فعلی باید با مراجعه به مراجع تقلید به عنوان نواب عام امام عصر و ولی فقیه به عنوان مصداق اتم و اکمل، برطرف کنند.

وی با اشاره به تمهیدات امام حسن عسکری(ع) برای دوران غیبت، عنوان کرد: اهمیت دادن به جایگاه علم و عالم در جامعه، یکی از مهمترین اقدامات حضرت در دوران حیات خود بوده است تا این موضوع را بیان کنند که اگر انسانی در دورانی زندگی می‌کرد که دسترسی مستقیم به امام نداشت، باز هم راه باز است.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه تبیین این موضوع توسط امام، وظایف ما را روشن کرده است، ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف منتظران در زمان غیبت، استفاده از همین ابزاری است که حضرت به ما توصیه کرده‌اند و آن شناخت عالمی با ویژگی‌های بیان شده توسط ایشان است.

وی امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را نمونه بارز علمایی دانست که امام عسکری به ویژگی‌های آنها اشاره کرده‌اند، گفت: منظور از تقلید تنها به معنای تقلید در بعد فقهی نیست، بلکه باید به دنبال یافتن راهکارهای سیاسی، اخلاقی و اجتماعی نیز باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha