جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افکار عمومی

حوزه/ کارشناسان فرهنگی و مسئولان گروه های جهادی با اشاره به این که اقناع افکار عمومی، لازمه مقابله مؤثر با شیوع ویروس کرونا است، گفتند: مسئولان، نخبگان و رسانه ها در شرایط کنونی باید به اقناع سازی مردم اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با ایشان بر لزوم تلاش برای اقناع افکار عمومی در راستای مقابله با شیوع بیشتر این ویروس منحوس تأکید کرده و گفتند: "متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوه صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی می‌کنند که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایت های عمومی مردم هم اثر منفی می‌گذارد. "
تأکید مقام معظم رهبری بر بحث اقناع افکار عمومی در مقطع حساس فعلی که متاسفانه آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی نسبت به ماه های گذشته افزایش محسوسی داشته، ضرورتی است که باید عامه مردم اولاً آن را درک کنند و ثانیاً هم این که مسئولان و رسانه ها، این مساله را جزو اولویت های کاری خود قرار دهند.
در همین راستا با تنی چند از کارشناسان مسایل فرهنگی و اجتماعی و نیز مسئولان گروه های جهادی فعال در امر مقابله با کرونا گفتگویی انجام داده ایم که مشروح این دیدگاه ها و نقطه نظرات در ادامه می آید؛
اهمیت اقناع افکار عمومی در هیاهوی شبکه های اجتماعی
حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب، پژوهشگر حوزوی و کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه در زمانه ی کنونی به جهت ورود رسانه های نوین و به خصوص شبکه های اجتماعی، بحث اقناع افکار عمومی اهمیت بیش از پیشی پیدا کرده است، اظهار داشت: واقعیت آن است که در دورانی زندگی می کنیم که رسانه، مهم ترین ابزار شکل گیری افکار عمومی است و به طریق اولی، خود همین رسانه بهترین و مؤثرین ابزار اقناع افکار عمومی به شمار می رود.
وی همچنین بر لزوم ارتباط مناسب با مخاطب و درک و شناخت صحیح از نیازهای او گفت: بر اساس دیدگاه اساتید علم رسانه و ارتباطات، اقناع فرآیندی طبیعی، مستدل و عقلانی از یک سو و همچنین فرآیندی عاطفی و قلبی از سوی دیگر است، چرا که ما در بحث اقناع می کوشیم تا نگرش و بینش افراد را تغییر دهیم.
گلایه از ضعف دستگاه ها در اعتمادسازی 
کارشناس مسایل فرهنگی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش در یکی از دیدارهای عمومی از ضعف فعالیت رسانه ای دستگاه های دولتی و حاکمیتی در جلب اعتماد عمومی گلایه کرده و این مساله را متذکر شدند که یکی از کارهای اساسی همه دستگاه ها باید تلاش در زمینه جلب افکار عمومی و اعتمادسازی باشد.
وی افزود: در شرایط کنونی که متاسفانه شاهد شیوع بیشتر ویروس نحس کرونا و به تبع آن افزایش تلفات انسانی به این جهت هستیم، دولت و مجموعه حاکمیت باید در کنار فعالیت های اجرایی نسبت به آگاه سازی مردم و به خصوص اقناع افکار عمومی در بستر رسانه و فضای مجازی، همت و تلاش مضاعفی از خود نشان دهد.
لزوم تبعیت همگانی از بیانات و رهنمودهای رهبری

نرجس شکرزاده، فعال رسانه ای و مسئول گروه جهادی شهیده بنت الهدی صدر نیز با بیان این که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، در مقاطع زمانی مختلف، گروه های جهادی و مردمی حضور مؤثر و فعال و بابرکتی در صحنه داشته و ایثارگرایانه به خدمت رسانی مشغول بوده اند، ابراز داشت: با نگاهی به فرمایشات و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری متوجه می شویم که حضرت آقا تأکید بسیاری بر لزوم رعایت دستورالعمل های صادر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دارند به این خاطر که با همدلی و همگرایی و وحدت می توان از تبعات شوم این ویروس منحوس کاست تا ان‌شاءالله در آینده ای نزدیک بتوانیم به طور کامل این بلیه را رفع کنیم.
وی افزود: ما برای این که در راستای تحقق فرمایش حضرت آقا مبنی بر اقناع افکار عمومی موفق باشیم، باید از همه ابزارهای هنری و رسانه ای به خصوص ظرفیت فضای مجازی نهایت استفاده را بکنیم و هنرمندانه و متعهدانه دست به تولید کلیپ، عکس نوشته، پادکست، تیزر و موشن گرافی و دیگر محتواهای رسانه ای بزنیم تا مردم نسبت به خطرات ویروس کرونا حساس تر و آگاه تر شوند و به تدریج شاهد شیب نزولی متبلاشدگان و فوتی های کرونایی باشیم.
رسالت مهم مسئولان و رسانه ها در اقناع سازی مردم
مسعود شهبازی، مسئول گروه جهادی صراط مستقیم نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: همان طور که رهبر عزیز و فرزانه انقلاب فرمودند برای اتخاذ تصمیم های قاطع و مؤثر نیاز به اقناع سازی افکار عمومی احساس می شود و طبعاً مسئولان و نخبگان و فعالان رسانه ای در این باره رسالت بسیار مهمی برعهده دارند.
وی افزود: آن چه به نظر بنده می رسد این است که اقناع افکار عمومی یک مساله بسیار مهم و یک مطالبه و ضرورت ملی است و لذا نباید نگاه سیاسی و جناحی به آن داشت، ضمن آن که باید در این جهت به خصوص در زمانه فعلی از امکانات و ظرفیت های فضای مجازی نهایت استفاده را کرد.
وی گفت: از سوی دیگر لازم است که مسئولان و مدیران کشور به خصوص دولتمردان، صادقانه و شفاف با مردم صحبت کنند، چرا که اگر مردم صداقت و پرکاری مسئولان را مقام عمل و نه صرفاً شعار ببینند در برنامه های کلانی مثل مقابله با کرونا همراهی و همکاری بیشتری خواهند کرد.
نیازمند عزم و اراده عمومی هستیم 
سیده شبنم فاطمی، کارشناس مسایل اجتماعی با تأکید بر این که عبور از مصیبت همگانی کرونا نیاز به تغییر و عزم اجتماعی دارد، بیان داشت: آن گونه که از صحبت های کارشناسان مربوطه می توان فهمید، کرونا پدیده شومی است که سال ها مهمان ما خواهد بود، لذا نیازمند اقداماتی فراتر و گسترده تر از آن چه در جریان است می باشیم.
وی افزود: مقابله با مصیبت های جمعی باید به صورت میان رشته ای مطالعه شود، چرا که تنها با اتکا به علم پزشکی و تجربه حاصل از آن و همچنین اقدامات پزشکی نمی توان کرونا را مهار کرد؛ از آن جا که پاندمیک کرونا دامنه دار و احتمالاً مدت های نسبتاً طولانی گریبان گیر جامعه ماست، علاوه بر اقدامات سریع و کوتاه مدت نیازمند اندیشه و اقدام و تغییر برای مهار آن در طولانی مدت هستیم.
نهاد دانشگاه باید فعال شود
مسئول انجمن "افق شهر" همچنین با اشاره به لزوم بازتعریف مفهوم سلامت متناسب با اقتضائات جامعه گفت: با توجه به نگاه بی تفاوت‌ علوم انسانی در کشور نسبت به معضل کرونا که خود نشان از رکود علم در نهاد دانشگاه دارد، باید دانشگاه فعالانه به شرح وضعیت کنونی و بررسی دقیق کنش و واکنش ها و پیامدهای آن بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: در این وضعیت قرنطینه و فاصله اجتماعی، ما نیاز داریم از تمام ظرفیت های وجودی خود یعنی فعالیت های خلاقانه و هنری، تعامل، گفتگو و ... بهره بگیریم؛ از سویی بدانیم خانه ای که این ظرفیت وجودی را فعال کند شاخصه هایی دارد که "جعبه های زندگی" امروز فاقد آن است و از این رو ما نیاز داریم مفهوم خانه و فضای آن را بار دیگر تعریف کرده و آن را متناسب با ظرفیت های وجودی افراد عرضه نماییم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha