چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فرهنگ مهدویت

حوزه/ خلیل‌پور گفت: فرهنگ مهدویت، سیاست غربی را که بر اساس کثرت‌گرایی‌ و خوی استکباری است تهدید می‌کند، زیرا در نگرش مهدوی حقیقت واحد فراتر از اندیشه آدمی وجود دارد و می‌توان معنی واحدی از اسلام را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی، فاطمه خلیل‌پور، امروز در مراسمی که با عنوان "اهمیت شناخت جایگاه فرهنگ مهدویت" به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این‌که در عصر حاضر، انتظار و اعتقاد به مهدویت، تنها وسیله رسیدن به رستگاری ابدی است، اظهار داشت: به دلیل نقش و تاثیر مهدویت بر حیات بشری، عده‌ای برای رسیدن به اهداف نفسانی و پلید خود، در پی تحریف و تخریب آن برآمده‌اند و قدرت‌های استکباری نیز برای تسلط بر منابع مسلمین به این امر دامن می‌زنند.


وی ادامه داد: بدون تردید امروز فرهنگ و تمدن برخاسته از « اومانیسم»، «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» غربی که با خوی استکباری و برتری طلبی خود در پی حاکمیت بخشیدن ولایت خود بر سراسر جهان است، در تقابل جدی با فرهنگ ولایت محور شیعی و آرمان«حقیقت مدار»، «معنویت گرا» و «عدالت محور» مهدوی قرار دارد و  در نگرش مهدوی، همه چیز از باورهای یقینی و قطعی سرچشمه می‌گیرد.


کارشناس فرهنگی تصریح کرد: وجود خدای متعال، انبیاء و قائم آل محمد (ص) سیاست غربی را که بر اساس کثرت‌گرایی‌ و استکباری است تهدید می‌کند، زیرا در نگرش مهدوی حقیقت واحد فراتر از اندیشه آدمی وجود دارد و می‌توان معنی واحدی از اسلام را ارائه کرد.


وی ادامه داد: روند کنونی جهانی‌شدن که به تسلّط اندیشه‌های غیر الهی و استکباری، انجامیده است، امامت امام عصر(عج) و به تبع آن، زنده بودن آن حضرت را نیز مورد مناقشه قرار می‌دهد. 

خلیل‌پور اضافه کرد: در حالی که فرهنگ مهدوی به انسان به عنوان موجودی چند بعدی می‌نگرد که هر یک از ابعاد وجودیش نیازمند به تغذیه و تکامل و رشد و نموّ می‌باشد و مکاتب مادیگرای غرب به دلیل نگاه مادّی گرایانه‌ای که در آن‌ها نهفته است، تنها بعد مادّی وجود انسان را در نظر آورده و تکامل بشر را در گرو تکامل همین بعد می‌داند و بر این اساس، انسان مساوی با غرایزش تعریف می‌گردد و لذا در راستای بهره‌مندی هر چه بیشتر از غرایز خویش؛ طبیعت را نابود می‌کند، ضعفا را به بند می‌کشد و امنیت و آرامش دیگران را بازیچه تمایلات درونی خویش می‌انگارد. 

وی ادامه داد: کاهش قدرت والدین و نظام آموزشی در جهت کنترل و هدایت رفتار و اخلاق جوانان با تأکیدی که در توسعه فرهنگ دینی بر نقش والدین و نظام‌های آموزشی می‌شود، منافات دارد و این تضاد خود مانعی بر سر راه بهبود توسعه فرهنگ دینی است. 


کارشناس فرهنگی، شناخت طرح‌ها و شیوه‌های مهدی ستیزان در مبارزه حق علیه باطل را از مهم‌ترین وظایف منتظران عنوان کرد و گفت: برای حراست و حفاظت از گوهر ناب مهدویت و فرهنگ صحیح انتظار و آرمان موعود وجلوگیری از تخریب و تحریف آن لازم است با شناسایی و عملیاتی کردن راه‌های مقابله با مهدی ستیزان به مراقبت از ایمان و باور منتظران و یاوران امام مهدی(عج) همت گماشت. 


وی تاکید کرد: برخی اندیشمندان معاصر در حل تعارض میان مکاتب مادی گرای غرب با دین و سنت، معتقد به دخل و تصرف در سنت و دین هستند و به نظر آن ها زندگی مدرن و مبتنی بر تکنولوژی امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل حذف است و باید در سنت و دین انعطاف و تحولی ایجاد نمود تا با مدرنیته سازش پیدا کند و به این سبب، برخی از آنان به دینی حداقلی و مبتنی بر عناصر انسانی و اخلاق اجتماعی و متکی بر تفسیر عقلانی از شریعت اکتفاء نموده و از مولفه‌های دینی، تفسیری زمینی و سکولاریستی ارائه داده اند.


خلیل پور در پایان گفت: لازم است مسلمانان جهان برای تحقق ظهور در اصلاح خود بکوشند و به اخلاق اسلامی آراسته گردند و وظایف فردی و احکام و دستورهای قرآن را عمل کنند و همچنین دستورهای اجتماعی اسلام را استخراج و بین خود به طور کامل اجرا کنند تا نتایج درخشان آن را عملا در پیش جهانیان مجسم سازند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha