سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ـآیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید شیعه در قم گفتند: قرآن کریم آیات متعددی در خصوص وحدت دارد که ضروری است آن را استخراج کرده و به صورت کتاب تهیه و به زبان های مختلف در جوامع اسلامی توزیع کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در تهران، ‌ آیت الله ناصر مکارم شیرازی در آیین افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت که به صورت وبینار در حال برگزاری است، در سخنانی  اظهارداشتند: در شرایطی که دشمنان برای تضعیف امت اسلام و خدشه دار کردن اسلام صف آرایی کرده اند، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی کاری مهم و ارزشمند برای جهان اسلام است و من به نوبه خودم از همه دست اندرکاران تشکر می کنم.

معظم له با بیان اینکه مخالفان وحدت سه گروه می باشند، ‌افزودند: مخالفان وحدت سه گروهند که باید فعالیت های آنان خنثی شود، گروه اول تندروی‌هایی هستند که همیشه بر آتش اختلافات دامن می‌زنند. این تندروها در مذاهب مختلف وجود دارند. باید جلوی آن‌ها ایستاد، وهابیون دومین گروه مخالف وحدت در جهان اسلام می باشند که این‌ها تنها خودشان را مسلمان دانسته و بقیه اعم از شیعه و سنی را کافر می‌دانند، بنابراین مخالف وحدت اسلامی اند و سومین گروه اجنبی ها به ویژه رژیم صهیونسیتی و آمریکا می باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: این سه گروه دائما مشغول فعالیت‌های ضد وحدت هستند، بنابراین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که هر ساله فعال است، ابتکار عمل را در دست گرفته و مقابلشان ایستاده است. انصافا هم مؤثر بوده است. چرا که پیام وحدت، پیامی عقلانی و اختلاف در واقع پیام شیطانی است. مردم پیام اخلاقی را بهتر از پیام شیطانی می‌پذیرند. بنابراین کنفرانس مزبور وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد.

ایشان با بیان اینکه بهترین راه رسیدن به وحدت در نظر گرفتن آموزه‌های اسلامی به ویژه آموزه‌های قرآنی است، اظهارداشتند:معمولاً وقتی از وحدت سخن به میان می‌آید آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» قرائت می‌شود. این درست است. حب الله در اینجا به معنای قرآن است. یعنی همه به قرآن مجید چنگ بزنید و ایجاد تفرقه نکنید و یا در آیه ۱۰۵ سوره آل عمران خداوند می فرمایند؛ «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا» مسلمانان همانند کسانی که اختلاف کرده و تفرقه ایجاد کردند، نباشند. قرآن به صراحت ایجاد اختلاف را نهی می‌کند. ما تعجب می‌کنیم عده‌ای این آیات را دیده ولی به اختلافات دامن می‌زنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: تردیدی نیست که روح مذهب، وحدت است، وقتی نزاع و اختلاف باعث سستی فرد می شود وقتی سستی رقم می خورد روح وحدت از بین می‌رود و این اول بدبختی و مصائب شماست. این آیات با چنین صراحتی تفرقه را نفی می‌کند، ولی گروهی همانند تندروها و وهابی‌ها به این مسأله بی اعتنا هستند. البته از بیگانگان که توقعی نیست، چون به این مسائل اعتنا نداشته و کارشان ایجاد اختلاف است. همانطور که خداوند در آیه ۶۵ سوره انعام می فرمایند؛ «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَیٰ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا: بگو «او قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد؛ یا بصورت دسته‌های پراکنده شما را با هم بیامیزد؛ و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما بوسیله دیگری بچشاند.»

معظم له ادامه دادند: صاعقه از عذاب‌های آسمانی و زلزله از عذاب‌های «مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ» به شمار می‌آید. عذاب سوم در این آیه ایجاد اختلاف بیان شده است. یعنی در این آیه ایجاد اختلاف صراحتا هم ردیف صاعقه و زلزله بیان شده است. ما نمی‌دانیم تندروها و وهابیون این آیات را می‌خوانند! با قرآن کار دارند! به آموزه‌های قرآن اهمیت قائلند! قرآن ایجاد اختلاف را هم ردیف صاعقه و زلزله بیان می‌کند، شما چگونه به سراغ تفرقه می‌روید!؟

ایشان در ادامه با اشاره به آیات ۳۱ و ۳۲ سوره روم و ۱۴ سوره حشر افزودند: مسلمانان قدرت بزرگی در عالم هستند، به شرط این‌که اتحاد خود را حفظ کنند. دشمن برای این‌که نیروی عظیم اسلامی را در برابر خود نبیند و مزاحمتی برای منافع آن‌ها به شمار نیاید، سعی می‌کند با ایجاد اختلاف، مسلمان را در برابر مسلمان قرار دهد. دشمنان بسیاری از کشورهای اسلامی را گرفتار کرده و در میان مسلمانان ایجاد اختلاف کرده‌اند. این‌ها گروهی همانند داعش را ایجاد کرده و به جان مسلمانان انداخته‌اند. تلاش دشمن این است که نیروی عظیم اسلام را به وسیله خود مسلمانان از بین ببرد، چرا که هزینه کمتر و تأثیر بیشتری دارد. دشمن به جای این‌که رسما وارد میدان جنگ شده و با مسلمانان بجنگند، مسلمانان را به جان یک دیگر می‌اندازد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشتند: بنده امیدوارم همه به قرآن بازگردند، همه آموزه‌های قرآنی را در نظر بگیرند. قرآن تنها در این شش آیه به وحدت دعوت نمی‌کند، بلکه آیات متعددی وجود دارد که اگر جمع آوری شوند، درباره وحدت اسلامی یک کتاب می‌شود.

معظم له بیان کردند: متأسفانه گروهی هستند که یا نمی‌فهمند، یا نمی‌خواهند که بفهمند. اتفاقا ما نسبت به این گروه‌ها خوشبین نیستیم، این‌ها ممکن است وسیله اجانب برای تحریک تندروها و وهابیون باشند. وهابیون و تندروها بازیچه دست اجانب و بیگانگان بوده و با وحدت اسلامی می‌جنگند.

ایشان تأکید کردند: آن چه مسلم است کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، خدمات مهمی را انجام می‌دهد. همه خواهران و برادران باید به این کنفرانس اهمیت داده و تصمیمات آن را اجرا کنند. سعی کنند هر سال قوی‌تر از سال‌های قبل برگزار شود. چرا که دشمن هر ساله به فکر ایجاد برنامه‌های جدیدی برای تفرقه است ما نیز باید در فکر اجرای برنامه‌های جدیدی برای ایجاد وحدت باشیم تا کار آن‌ها خنثی شود.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha