شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق

حوزه/رئیس جماعت علمای عراق گفت: از مهمترین دروسی که باید به آن توجه کنیم، همکاری است. همکاری بخصوص در جوامع اسلامی از ضروریات زندگی‌ای است که نمی‌توان از آن بی‌نیاز بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق در سخنانی در مراسم اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، با بیان اینکه کشورها و ملت‌های جهان به دلیل همه‌گیری کرونا در شرایط استثنایی قرار گرفته‌اند و برخی از انسانها را به دلیل این همه‌گیری از دست داده اند، گفت: هیچ قدرتی جز قدرت الهی وجود ندارد».

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس فضا را برای علمای مذهبی باز می کند تا حرفشان را در این شرایط طاقت‌فرسا عنوان کنند، افزود:« قبل از هر چیز، ما باید خود را با این شرایط که بر ما تحمیل شده، وفق دهیم و باید به شکل مثبت و منطقی حسن تعامل داشته باشیم تا از افتادن در خطراتی که نیازی نیست به آن نزدیک شویم، اجتناب کنیم».

خالد الملا افزود:«از مهمترین دروسی که باید به آن توجه کنیم، همکاری است. همکاری بخصوص در جوامع اسلامی از ضروریات زندگی‌ای است که نمی‌توان از آن بی‌نیاز بود. ما در فضای این بیماری در حال زندگی هستیم و متون شریعت، بسیار به گفتمان جمعی و همکاری اشاره کرده است. مثل «یا ایها الذین آمنوا» که هشتاد و نُه بار در قرآن کریم تکرار شده و قول «یا ایها الناس» که بیست بار و «بنی آدم» که پنج بار تکرار شده است». به گفته «خالد الملا» این آیات و این اشارت‌ها  بر اهمیت اجتماع و همیاری و همکاری در شرایط عادی و استثنایی دلالت دارد.

«خالد الملا» ادامه داد:«پیامبر اکرم صلی الله علیه مومنان را در همدلی و محبت به یکدیگر به یک پیکر انسان تشبیه کرده که اگر یک عضو آن به درد آید، دیگر اعضا نیز دردمند می‌شوند. ایشان می‌فرماید مومن برای مومن دیگر، مثل تکیه‌گاه است که یکدیگر را یاری می‌کند. در اینجا درس‌ها و عبرت‌ها که باید در وقت گرفتاری به کار آید، برجسته شده است. انسان از تجربه دیگران استفاده می‌کند. در این صورت، قدرت مسلمانان، وحدت و انسجام آنها عیان می‌شود».

وی با بیان اینکه همکاری از نتایج وحدت اسلامی است، عنوان کرد:«ما آموخته‌ایم که می توانیم با هر خطری که امت اسلامی با آن روبه ‌روست، به سادگی مقابله کنیم و چه بسیار خطرها که با آن روبه‌رو شده و دشمنان امت و دین ما از طریق فتنه‌انگیزی و تفرقه‌افکنی، میان مکاتب فکری آن اختلاف ایجاد کرده‌اند. لذا هنگامی که شاهد بخشش،‌ مهربانی، همکاری و ترک خودپرستی و ترک خودپسندی مسلمانان در بحرانی مانند شیوع کرونا هستیم، نوعی آرامش روحی به ما دست می‌دهد. مسلمان واقعی اینچنین است».

«خالد الملا» به ابتکار عمل امام راحل، امام خمینی (ره) از طریق نامگذاری روز جهانی قدس و امام خامنه‌ای –دام ظله- از طریق طرح وحدت اسلامی و حمایت از آن اشاره کرد و افزود:« این طرح، طرح بقای امت است تا قوی بماند و ثروت‌ها و منابعش را حفظ و استقلال در تصمیم‌گیری‌اش را حفظ کند. طرح وحدت طرح زندگی سعادتمند امن و باثبات است و وظیفه ماست که آن را حفظ کنیم. وظیفه همه ماست که با پروژه‌های استکبار جهانی که می‌خواهد فرزندان ما را برباید، می‌خواهد فرزاندان ما به جان هم بیفتند مقابله کند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha