چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
علی اصغر گرجی

حوزه/مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با بیان اینکه در کتاب‌های روایی در ابواب فقهی، کلامی و اعتقادی بیشترین روایات و تبیین‌ها از زبان امام صادق وجود دارد، گفت: اینکه بیشترین شاگردان در تاریخ منتصب به امام جعفر صادق است، نشان دهنده نقش ممتاز و برجسته ایشان در ترویج مکتب تشیع دارد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر گرجی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با تبریک سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به شخصیت اجتماعی، سیاسی و علمی پیشوای ششم، اظهار داشت: زمانی که به زندگی ششمین امام شیعیان نگاه می‌کنیم، به برجستگی‌های منحصر به فردی در وجود ایشان برمی‌خوریم که نیازمند بازخوانی و توجه به آن هستیم.

این استاد حوزه یکی از اقدامات پیشوای ششم را احیای مذهب تشیع برشمرد و گفت: منظور از احیا این است که به واسطه شرایط حاکم بر زمان حیات ائمه(ع) پیش از امام صادق(ع)، آرام آرام پیروان اهل بیت(ع) و مذهب تشیع به حاشیه برده شده بودند، به طوری که نه تنها مجالی برای بیان عقاید و احکام ناب اسلامی از زبان ائمه وجود نداشت، حتی حیات شخصی آنها نیز در عدم قرار گرفته بود.

وی افزود: اما در زمان امام صادق(ع) مجالی ایجاد شد تا ایشان معارف ناب اسلامی را ترویج کنند و لذا حضرت به عنوان رئیس مکتب تشیع معروف و مشهور شدند.

مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با بیان اینکه در کتاب‌های روایی در ابواب فقهی، کلامی و اعتقادی بیشترین روایات و تبیین‌ها از زبان امام صادق وجود دارد، خاطر نشان کرد: اینکه بیشترین شاگردان منتسب به امام جعفر صادق است، نشان دهنده نقش ممتاز و برجسته ایشان در ترویج مکتب تشیع دارد.

وی با تاکید بر اینکه منظور از مکتب تشیع، اسلام ناب و دست نخورده است، یادآور شد: هر چه غیر از این اسلام باشد، نسخه بدل اسلام است که آن مورد تایید نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه نقش آفرینی امام از چند بعد باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: مکتب علمی که امام صادق(ع) آن را ایجاد کردند خود وحدت آفرین بود و آنقدر حوزه تدریس ایشان گستردگی داشت که در آن زمان پیروان همه مذاهب اسلامی شاگردی در مکتب جعفر صادق(ع) را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانستند.

وی با بیان اینکه در کنار مکتب علمی باید سیره اجتماعی حضرت نیز مورد بررسی قرار گیرد، گفت: سیره اجتماعی امام صادق(ع)، منادی وحدت بود، به طوری که روایات متعددی از ایشان در زمینه  توصیه اکید به پیروان برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی، وجود دارد.

امام جعفر(ع) به معنای حقیقی کلمه، امام وحدت امت اسلامی بودند

حجت الاسلام والمسلمین گرجی تصریح کرد: حضور شیعیان در مساجد اهل سنت و رفتن به عیادت برادران اهل سنت تنها گوشه‌ای از توصیه‌های امام جعفر صادق به شیعیان است، که اگر بخواهیم آن را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم، برخورد شیعیان با برادران اهل سنت باید همان طور باشد که با برادران خودشان رفتار می‌کنند.

وی با اشاره به توهین دول غربی به مقدسات دین اسلام، یادآور شد: در دنیای امروزی که بعضی از پیروان ادیان الهی با آنکه خود را پیرو حضرت عیسی و موسی می‌دانند، اما به پیامبر گرامی اسلام جسارت می‌کنند، باید این موضوع را به جهانیان اعلام کنیم که کجا است دین و مکتبی که اینگونه وحدت آفرین فکر کند و وحدت آفرین عمل کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه کشورهای غربی امروز به بهانه آزادی بیان منشا تفرقه شده‌اند، گفت: امام(ع) در جلسات مختلف علمی هیچگاه به دیگر افراد و ادیان برچسب نمی‌زدند، بلکه با استفاده از حکمت و استدلال از آیات قرانی، مسائل را تبیین می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه امام جعفر(ع) به معنای حقیقی کلمه، امام وحدت امت اسلامی بودند، یادآور شد: اگر بازهم به صورت دقیق به سیره و زندگی حضرت نگاه کنیم، با دو حرکت تمدن ساز حضرت مواجه می‌شویم که نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم.

مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم ادامه داد: یک حرکت تمدن ساز حضرت، ابداع و تاسیس شبکه وکلا در سراسر عالم اسلام بود که در دور افتاده‌ترین عالم اسلام نیز امام صادق(ع) افرادی را به عنوان نماینده منصوب کرده بودند، که به نحوی می‌توان ایشان را بنیان گذار ولایت فقیه دانست.

وی، بُعد دوم نگاه تمدن ساز حضرت را توجه ایشان به بحث مهدویت برشمرد و گفت: در جای جای تعالیم و دستورات امام صادق(ع)، توجه به حضرت مهدی(ع) و توصیه ایشان به آمادگی جامعه برای ظهور کاملا مشهود است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجی با بیان اینکه در مکتب امام صادق(ع) معارف مهدوی از اهمیت بالایی برخوردار است، مطرح کرد: روایتی از حضرت بیان شده است با این مضمون که "اگر من امام صادق، محضر مهدی فاطمه را درک کنم تا زمانی که زنده هستم و حیات دارم به امام زمان خدمت می‌کنم" و این نشان می‌دهد که عالم هستی خیرش باید به سمت ظهور حضرت مهدی(عج) باشد و همه عالم در خدمت حضرت حجت باشند، چرا که امام صادق(ع) یک انسان معمولی نیستند که این سخن را فرموده اند بلکه خود امام امت هستند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha