جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حکمت حکیمی فر

حوزه/ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر؛ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در یادداشتی به تحلیل و بررسی سومین گام تمدنی انقلاب اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار و امام جمعه شهر توپ آغاج در یادداشتی به تحلیل و بررسی سومین گام تمدنی انقلاب اسلامی پرداخته است.

مسیری که رهبر معظم انقلاب برای امت اسلام و بالاخص ملت ایران ترسیم کرده‌اند، در قالب مراحل پنج‌گانه تمدن اسلامی «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» است؛ که سه مرحله از این سیر تمدنی که به تعبیری مراحل تحقق انقلاب اسلامی هستند، باقی مانده است و در حال حاضر در مرحله شکل‌گیری دولت اسلامی هستیم. در بحث از دولت در جمهوری اسلامی سخنان بسیار زیادی قابل طرح است؛ اما آنچه که اکنون ضرورت دارد و باید همه ارکان نظام در جهت آن تلاش کنند، مسأله تحقق دولت اسلامی در شکل و صورت دولت جوان حزب‌اللهی است.

البته باید توجه داشت که دولت به‌معنای اعم، شامل قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها می‌شود و در معنای اخص، بر قوه مجریه دلالت دارد.

شاخص اول: سلامت اعتقادی و اخلاقی‌

اوّلین شاخص... سلامت اعتقادی، سلامت اخلاقی، سلامت عملکردی... است. ما خوشبختانه برای اعتقاد درست و برای آنچه که باید آن‌را حق دانست، دچار ابهام و سردرگمی نیستیم؛ علاوه بر منابع اسلامی... ما مجموعه‌ی رهنمودهای امام بزرگوار را داریم؛ ... این شد آن شاخص؛ به این باید اعتقاد داشته باشیم؛ بر طبق این باید عمل بکنیم؛ در موارد اشتباه، به این شاخص اصلی مراجعه بکنیم؛ ... اصول و ارزش‌های انقلاب هم همین‌ها است، مبانی ارزشی انقلاب هم در همین بیانات وجود دارد. این‌ها چیزهایی است که اگر به آن‌ها پابند باشیم و دلبسته‌ی به آن‌ها باشیم و برنامه را بر اساس این دلبستگی‌ها انجام بدهیم، به نظر می‌رسد که کارْ موفّق و خوش‌آینده خواهد بود و پیش خواهیم رفت.

یکی از چیزهایی که من بر روی آن تکیه می‌کنم در این زمینه‌ی اعتقاد و نگاه قلبی و گرایش قلبی، مسأله‌ی اعتماد به خدای متعال است، اعتماد به وعده‌های الهی است؛ این ازجمله‌ی مطالبی است که بنده اصرار دارم ما روی این کوتاهی نکنیم.

وقتی خدای متعال صریحاً به ما وعده می‌دهد که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»، «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»، وقتی اینجور خدای متعال با صراحت، با تأکید به ما وعده می‌دهد که اگر شما از دین او حمایت کردید، از راه خدا پیروی کردید و آن‌را نصرت کردید، خدا شما را نصرت خواهد داد، ما باید به این وعده اعتماد داشته باشیم، باید همین‌جور عمل بکنیم... «اِن تَنصُروا اللهَ ینصُرکُم» را دیگران اگر در قرآن فقط خوانده‌اند، ما در زندگی آن‌را تجربه کرده‌ایم.

بنابراین باید اعتماد به خدا داشته باشید، برای خدا کار کنید آقایان، هدفتان را هدف خدایی قرار بدهید، مطمئن باشید خدای متعال راه باز می‌کند... یعنی همه‌ی این مسائل را می‌توان فرض کرد که با یک نگاه درست عالمانه‌ی بخردانه‌ای - که البتّه متّکی باشد به توسّل به پروردگار و عنایت الهی و امید و اعتماد به خدای متعال - پیش برد و حل کرد و من اعتقادم این است.

به هر حال این یکی از شاخص‌ها است: اعتماد به خدا و انس با معنویّات... با قرآن‌رابطه‌تان را قطع نکنید، حتماً هر روز مقداری قرآن بخوانید، با دعا و توسّل رابطه‌تان را محکم کنید؛ این فشار کار را کم می‌کند، سختی‌های کار را برمیدارد، شما را بانشاط می‌کند، آماده‌ی مواجهه‌ی با موانع بزرگ می‌کند، یعنی سر حال می‌آورد روح انسان معتقد را؛ این خیلی امر مهمّی است؛ و نوافل و مانند این‌ها که دیگر حالا جای خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha