یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مکارم اخلاق

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: مکارم اخلاق، موجب تعالی و تکامل روح است و سطح مکارم اخلاقی از محاسن اخلاقی بالاتر و والاتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، خانم فاطمه یوسفی در گروه طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، گفت: بارزترین ویژگی حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) خلق عظیم است؛ واژه «عظیم» در موارد غیر قابل درک و توصیف، به کار می رود. همانگونه که پی بردن به خصوصیات اخلاقی آن بزرگوار نیز به طور کامل، دشوار و توصیف ناپذیر است.

وی، خلق را ملکه و ویژگی راسخ در انسان دانست، به گونه ای که بدون فکر و تأمل، از وی صادر خواهد شد.

مشاور حوزه، اعمال انسان را به دو بخش ملکه و حال تقسیم نمود و گفت: ملکه بر خلاف حال، به سختی از بین می‌رود. در هنگام ظهور یک خلق ملکه، مثل سخاوت، انسان دچار تردید نمی شود و سخاوت به این شکل، فضیلت محسوب می گردد.

استاد حوزه پس از تقسیم خلقیات به محاسن و مکارم اخلاق، محاسن را از لحاظ عرفی و اجتماعی، موجب تحکیم روابط اجتماعی و بهتر زیستن معرفی کرد و ادامه داد: مکارم اخلاق، موجب تعالی و تکامل روح هستند پس سطح مکارم از محاسن بالاتر و والاتر می باشد.

خانم یوسفی در تبیین این دو مقوله، به عنوان نمونه، صله رحم دو طرفه را از محاسن اخلاق ذکر کرد در حالی که صله رحم با خویشانی که ترک رحم نمودند را از مصادیق مکارم اخلاق مطرح نمود.

وی، رسیدن به مکارم اخلاق را دشوار دانست و افزود: همین دشواری‌ها با تقلید از بزرگان، تمرین و الگوگیری از اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه، میسّر و آسان خواهد شد.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: سه چیز باعث پیشرفت اسلام شد؛ اموال حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، شمشیر حضرت علی(علیه السلام) و اخلاق پیامبر. که این نشان دهنده اهمیت اخلاق در پیشبرد اهداف دینی است.

مشاور حوزه، پیامبر را با استناد به قرآن، بناکننده رحمت در عالم دانست و افزود: محبت کردن به اطرافیان، تا حدی آسان است، اما پیامبر گرامی ما با استناد به روایات، علیرغم مبارزه با کفار، حتی برای اشقیاء و جهنمی شدن آنان هم رحمت، دلسوزی و مهربانی دارند و این با مقاومت در برابر اعتقادات غلط آنان تضادی ندارد.

خانم یوسفی، دوستی و مهربانی با خویشتن را مقدمه مهربانی با دیگران مطرح نمود و مسواک زدن، ورزش کردن، اهمیت دادن به سلامت جسم و روان و... را جلوه هایی از مهربانی با خود و آغاز مهربانی به دیگران برشمرد.

وی، رفتار اهل بیت(علیهم السلام) با اشقیاء را بهانه ای برای مهربانی کردن به دیگران عنوان نمود و گفت: عهد ما از سال گذشته، مهربانی با خود و اطرافیان بود و از این پس باید به تاسی از این بزرگواران، با افراد جدا از مسیر خود از جمله افراد بی حجاب، بی نماز و...، نیز مهربانی کنیم.

مشاور حوزه، موفقیت در مهربانی با این گروه را متوقف بر آگاهی و آموزش مهارت‌ها و شیوه های صحیح برخورد با دیگران مطرح نمود تا در مسیر رحمت، مودت و دلسوزی قدم برداریم به گونه ای که دلسوزی، همراه با تلاش در جهت نجات وی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha