یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مرتضوی پناه مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه

حوزه/ هر کس، انصاف بیشتری داشته باشد شبیه ترین افراد به پیامبر اکرم(ص) است؛ انصاف یعنی آنچه را بر خود می پسندی برای دیگران هم بپسندی.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه در نشست اخلاقی کارکنان مدرسه و موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: بنا به حدیث وارد شده از پیامبر اکرم(ص)، شبیه ترین افراد به ایشان، دارای ۴ ویژگی هستند: أَحسَنُکُم خُلقا، و َأَعظَمُکُم حِلما، و َأَبَرُّکُم بِقَرابَتِهِ و َأشَدُّکُم مِن نَفسِهِ إِنصافا؛: آن کس که از همه شما خوش‏ اخلاق‏ تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و با انصاف‏تر باشد.

وی ادامه داد: حلم و صبر در زبان عرب بر خلاف  زبان فارسی با هم متفاوتند. پیامبر اکرم (ص) می گوید «أَعظَمُکُم حِلما» و نفرمود «اعظمکم صبرا» ، زیرا بین صبر وحلم تفاوت وجود دارد؛ صبر بیشتر در زمینه مصیبت ها، وحلم در کنترل غضب مطرح می شود، و لذا کسی که عصبی شود و از پس غضب خودش بر آید دارای صفت حلم می باشد، به فرموده پیامبر اکرم(ص) کادَ الْحَلیمُ أَنْ یَکونَ نَبیّا؛ آدم بردبار به پیامبری نزدیک است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: نیکوکارترین شما به خانواده و ارحام خود کسی است که اهل صله رحم باشد، و لذا هر چه انسان در این زمینه فعال تر باشد شبیه ترین افراد به پیامبر(ص) است. اگر جامعه امروز ما دچار مشکلات زیادی می باشد،  بعضی از آن مشکلات به کم کاری خویشاوندان  بر می گردد، امروز خیلی از مشکلات اقتصادی مثل بی کاری و فقر و... ناشی از عدم صله رحم است. اگر افراد ثروتمند ، فقراء اطراف خود را تأمین کنند مشکلات خیلی کمتر می شود.

حجت الاسلام مرتضوی پناه با بیان به آیه ۴سوره مبارکه القلم (وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ) ادامه داد: هر کس، انصاف بیشتری داشته باشد شبیه ترین افراد به پیامبر اکرم(ص) است، انصاف به دو معنا بیان می شود: اهل اجحاف به دیگران نباشد و هرچه برای خودش می خواهد برای دیگران هم بخواهد. انسان منصف در نظر دیگران  فردی است که مردم به سوی او رغبت می کنند و لذا هر چه انسان حواسش را در بحث انصاف جمع کند،  دل مردم جذب او خواهد شد. بدانیم بهشت برای کسی که هر چه را برای خود می پسندد برای دیگران نیز بپسندد،  واجب می شود.

استاد حوزه در پایان با اشاره به  چهارمین مورد اخلاق پیامبر اکرم(ص) (أَحسَنُکُم خُلقا)،  افزود:‌ بنا بر آیه ۸ سوره اعراف «وَالْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» آنها که موازین آنها سنگین است، جزو سربلندان قیامت هستند؛ پرونده ی آدم را حسن خلق، سنگین و وزین می کند. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند با مالتان نمی توانید همه ی مردم را بهره مند کنید، اما با خلق و اخلاقتان می توانید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha