جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: بیشتر توصیه‌های اسلام در آیات و روایات برای پیشگیری از بیماری‌ها است و کمتر نسبت به دارو توصیه شده است، از سوی دیگر، طب سنتی ایران با استفاده از تجربه، توانسته است راه‌های درمان بسیاری از بیماری‌ها را پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار هیئت‌علمی انجمن علمی طب سنتی ایرانی اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: در گذشته که مراکز دانشگاهی وجود نداشت، مدارس علمیه و علمای اسلامی تنها به تحصیل و تدریس علوم دینی مشغول نبودند بلکه مسائل علمی و پزشکی را دنبال می‌کردند که اسناد تاریخی آن موجود است.

وی افزود: بیش از هزار سال از وجود حوزه علمیه اصفهان می‌گذرد و اصفهان در گذشته مرکز حکومت بود و افرادی که طالب علم بودند برای یادگیری طب به اصفهان سفر می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: در اسلام چیزی به نام طب اسلامی نداریم بلکه اسلام توصیه‌های پیشگیرانه زیادی دارد و کمتر نسبت به دارو توصیه شده است، از سوی دیگر طب سنتی ایران، داروهای مختلفی را برای درمان بیماری‌ها پیدا کرده و با استفاده از تجربه به اثبات رسانده است که بسیاری از درمان‌های طب سنتی کارایی لازم را دارد.

وی گفت: در اقتصاد نیز همین‌گونه است، چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم بلکه اسلام می‌گوید از چه راه‌هایی درآمد حرام نداشته باشید؛ انسان می‌تواند با استفاده از قوه عقل و سایر توانایی‌های خدادادی، راه‌های صحیحی برای کسب درآمد حلال پیدا کند؛ خداوند به انسان عقل داده و او می‌تواند رشد کرده، اندیشه کند و راه‌حل مناسب برای برطرف کردن مشکل خود را پیدا نماید.

امام جمعه اصفهان گفت: جا انداختن طب سنتی با وجود مخالفت‌ برخی از پزشکان، کار ساده‌ای نیست و نیازمند گذر زمان و انجام کارهای علمی است، همچنین مراکزی که در حوزه طب سنتی در اصفهان کار می‌کنند می‌توانند در حوزه گیاهان دارویی فعالیت بهتری داشته باشند.

وی ابراز کرد: نباید ظرفیت افراد خبره در حوزه طب سنتی نادیده گرفته شود بلکه می‌توان با برگزاری کارگاه‌ها و جلسات علمی، آگاهی آنان را افزایش داد تا آنان بتوانند بیش از پیش و با کیفیت بهتر و در بستر قانونی به فعالیت‌های خود بپردازند.

در ابتدای این دیدار جمعی از اعضاء هیئت‌علمی انجمن علمی طب سنتی ایرانی اسلامی استان اصفهان به بیان نظرات خود پرداختند، دکتر قیومی متخصص طب سنتی و سرپرست انجمن علمی طب سنتی ایرانی اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: این انجمن در سراسر کشور فعال است و هم اکنون ۴۰ عضو متخصص طب سنتی و داروسازی سنتی در آن فعالیت دارند، رشته طب سنتی از ۱۲ سال گذشته در دانشگاه‌ها فعال شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی انجمن علمی طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، افرادی که داخل سیستم دانشگاهی نیستند، توانستند در تعامل با دانشگاه‌ها، کار طب سنتی را جلو ببرند؛ در گذشته دانشکده طب سنتی در برخی از استان‌ها وجود نداشت و به واسطه وجود انجمن علمی، این دانشکده‌ها فعال شد.

دکتر قیومی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان اصفهان در حوزه طب سنتی ایرانی ـ اسلامی گفت: ظرفیت بزرگی در اصفهان وجود دارد اما متأسفانه دانشگاه اصفهان استقبال خوبی از این رشته نداشته است، مَدرَس ابن‌سینا در این شهر بوده اما تا زمان فعلی، رونق شگرفی از نظر دانشگاهی در رشته طب سنتی حاصل نشده است.

وی بیان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که افراد ناآگاه در حوزه طب سنتی فعالیت گسترده نداشته باشند و نسبت به کارهای خود پاسخگو باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha