پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علامہ ساجد نقوی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین نقوی گفت: حاکمان و مردم پاکستان باید خود را در قالب افکار و اندیشه های علامه اقبال در آورند تا اینکه پاکستان توسعه یابد و مرکز و محور جهان اسلام شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی، دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان به مناسبت روز اقبال لاهوری گفت: افکار و عقاید علامه اقبال در حقیقت صدای مردم رنج دیده امت اسلامی بود. وی تلاش کرد مسلمانان جهان را به دستورات قرآنی، سیره پیامبر اسلامی و به نقش مشاهیر اسلامی  دعوت کند و سنت ها و ارزش های اسلامی را زنده کند.

وی از این اینکه افکار اقبال لاهوری در عمل دیده نمی شود، اظهار تاسف کرد و گفت: حیف است که ما نتوانستیم سرزمین پاکستانی را که اقبال لاهوری آرزو داشت، بعد از گذشت بیش از نیم قرن بسازیم. شعر ها و سخنان وی را می خوانیم اما تا اکنون پیام نهفته آن را درک نکردیم. موسساتی به نام وی تاسیس شدند اما هیچ تلاشی برای عملی شدن پیام وی صورت نگرفت.

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان ادامه داد: حاکمان و مردم پاکستان باید خود را در قالب افکار و اندیشه های علامه اقبال در آورند تا اینکه پاکستان توسعه یابد و مرکز و محور جهان اسلام شود.

حجت الاسلام و المسلمین نقوی تأکید کرد: علامه اقبال لاهوری علاوه بر توصیف اوضاع امت اسلامی، در بخش های مختلف آثار خود از تهاجم نظامی، عملی، فکری و فرهنگی کفار به امت اسلامی ابراز ناامیدی و ناراحتی کرده است.

وی افزود: اقبال لاهوری به مسلمانان آموخت که خود را از بند استکبار و استبداد برهانند و به آنها پیام داد که تعالیم یک دین بزرگ و جهانی مانند اسلام را برای خود به کار گیرند و بهترین و عالی ترین فرهنگ خود را به کار گیرند و حفظ نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha