یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
واکسن کرونای شرکت فیزر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

واکسن کرونا هم رنگ سیاست گرفت

رئیس جمهور آمریکا در توییتی با اشاره به خبر ساخت واکسن کرونا از سوی شرکت داروسازی "فایزر" گفت: برای اینکه پیروزی واکسن به اسم من تمام نشود، خبر ساخت آن بعد از برگزاری انتخابات اعلام شد.واکنش ترامپ به خبر ساخت واکسن کرونا در آمریکابه نقل از تسنیم، رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز (سه شنبه) به وقت تهران در صفحه توئیتر خود با اشاره به خبر ساخت واکسن کرونا توسط شرکت داروسازی "فایزر" گفت: همانطور که قبلا هم گفته بودم، شرکت فایزر بعد از انتخابات خبر ساخت واکسن کرونا را اعلام کرد، زیرا جرأت این را نداشت که قبل از برگزاری انتخابات آن را اعلام کند. ترامپ در ادامه توئیت خود خطاب به مردم آمریکا گفت: اگر جو بایدن رئیس‌جمهور بود حداقل تا چهار سال واکسن کرونا نداشتید که در اینصورت جان میلیون‌ها نفر در آمریکا گرفته می‎شد. رئیس جمهور ایالات متحده تصریح کرد: دموکرات‌ها نمی‌خواستند پیروزی واکسن به اسم من باشد، به همین دلیل خبر ساخت آن پنج روز دیرتر و پس از برگزاری انتخابات اعلام شد. شرکت داروسازی "فایزر" روز دوشنبه از کشف واکسن کرونا با قابلیت پیشگیری ۹۰ درصدی خبر داد و اعلام کرد که داده‌های اولیه از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان، حاکی از ایمن بودن واکسن این شرکت است. فایزر تاکید کرد که طبق بررسی اولیه، تزریق این واکسن در ۹۰ درصد موارد باعث ایجاد مصونیت داوطلبان در برابر ویروس کرونا شده است. این شرکت آمریکایی همچنین اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

یهودیان آمریکا هم بر سر «جو بایدن» به اجماع رسیدند

در حالی که انتخابات آمریکا با پیشتازی بایدن در آرای الکترال و اعلام پیروزی او از سوی رسانه‌های جریان اصلی، خشم ترامپ و هواداران او را به اوج رسانده و طرفداران خشمگین و مسلح ترامپ با شعار «تقلب» بزرگ قصد زدن زیر میز بازی را دارند، جریان موسوم به اصلاحات در ایران بازوهای تبلیغاتی خود را با ظرفیت کامل به کار انداخته تا از وقوع یک «معجزه» پرخیر و برکت برای ایران، یعنی انتخاب بایدن، پرده‌برداری کنند. جریانی که دولت مورد حمایت آن، بیش از ۷ سال برنامه‌ای جز گره‌زدن تمام شوون کشور به برجام و «برجامیزاسیون» به ملت ایران ارائه نداد و رکورد پراید ۱۶۰ میلیونی و دلار ۳۲ تومانی را برجای گذاشت، تا دیروز که گمان می برد ترامپ دوباره انتخاب خواهد شد، نقاب‌ها را یکی یکی کنار می‌زد و کار جمهوری اسلامی را تمام‌شده می‌دانست، از عبور از جمهوری اسلامی سخن می‌گفت (نگاه کنید به صحبت‌های تاجزاده) و توپخانه توهین نسبت به نظام و ارکان نظام را فعال کرده بود. اما امروز، که صرف نظر از شکایت‌ ترامپ، فعلا بایدن حائز آراء الکترال لازم برای ریاست جمهوری آمریکا شده، گویی روح حیات بر کالبد پوسیده برجام دمیده شده باشد، دوباره از این می گویند که "حالا که قاتل سردار کنار می‌رود، پس دوباره وقت مذاکره است!" بیانیه بایدن بعد از ترور شهید سردار سلیمانی: «عدالت درباره قاسم سلیمانی اجرا شد!» در حالی که، به گفته سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دولت محترم عملا معیشت مردم را در هفته‌های منتهی به انتخابات آمریکا گروگان گرفته و در برابر دلار ۳۲ تومانی و کمبود اقلامی چون آرد و روغن در سفره مردم انفعال مطلق پیشه کرده بود، در حوزه سیاست خارجی هم، به سنت ۷ سال گذشته، چشم‌انداز هیچ ابتکار عمل و طرح و برنامه‌ مدوّنی، حتی برای منتهی آلامال دولت و اصلاح‌طلبان حامی آن (یعنی مذاکره)، حتی در حد یک برگ کاغذ آچهار، دیده نمی شود. در حالی که اندکی شناخت منطق حاکم بر روابط بین‌الملل، شناخت تغییر موازنه قوا در عرصه جهانی، خرده معرفتی درباره مبتدیات و مقدمات مذاکره در فضای جنگل‌گونه‌ی بین‌المللی (که در آن منطق زور و موازنه قدرت حرف اول را می‌زند) و تنها کمی ترجیح منافع ملی بر عطش بقای در قدرت... ایجاب می‌کند که بعد از سه سال مقاومت جانانه ملت بزرگ ایران در برابر سخت‌ترین نظام‌های تحریمی طول تاریخ، حالا که سیاست «فشار حداکثری» (به اذعان برخی مقامات همین دولت ترامپ) شکست خورده و باعث و بانی آن در شُرف حذف از قدرت است، این بار در موضع اقتدار (و نه ضعف) و با دست پر در برابر کاخ سفید و شرکای آن صف‌آرایی کنیم. واقعیت این است که چه ترامپ در قدرت ابقاء می‌شد، و چه حالا که قرار است بایدن روی کار بیاید، در یک نکته هیچ تردیدی نمی توان روا داشت که جایگاه رییس جمهور آمریکا از نوامبر ۲۰۲۰ به بعد جایگاهی بسیار ضعیف‌تر از قبل و مشروعیت او بسیار لرزان و شکننده‌تر است، چرا که او وارث یک انتخابات بسیار جنجالی، پرمناقشه و به شدت دوقطبی است که یک قطب آن یعنی ترامپ نیز ۷۰ میلیون رأی دارد.

ترامپ فرمان جنگ تحریمی را صادر کرد

منابع آگاه به یک رسانه انگلیسی گفته‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» طی روزهای آتی تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و نهادهای ایرانی وضع می‌کند. سه منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند آمریکا هفته آینده چندین شخص و ده‌ها نهاد ایرانی را تحت تحریم قرار خواهد داد. یک منبع، با بیان ادعاهای اثبات‌نشده گفته واشنگتن افرادی را که در «کشتار شهروندان» نقش داشته‌اند تحریم خواهد کرد. یک مقام دیگر آمریکایی گفت تحریم‌های جدید علیه مقام‌های دولتی و امنیتی ایران اعمال خواهند شد. چندین منبع در گفت‌وگو با رویترز، گزارش‌های پیشتر منتشرشده در رسانه‌ها درباره اینکه دولت ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای اعمال «سیلی از تحریم‌ها» علیه ایران است را کم‌اهمیت جلوه دادند. یک مقام دولت ترامپ گفت: «ما طی ۶ ماه گذشته تقریباً هر هفته نهادهای ایرانی را تحریم کرده‌ایم. الان هیچ دلیلی ندارد پایمان را روی ترمز قرار دهیم، ولی پایمان را روی پدال گاز هم بیشتر فشار نمی‌دهیم.» دولت آمریکا دو هفته پیش، شرکت‌های فعال در بخش نفت ایران را به بهانه «تروریسم» تحت تحریم قرار داد. تحلیلگران هدف این اقدام را که قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اتخاذ می‌شد یکی از اقدامات دولت ترامپ برای دشوار کردن بازگشت به برجام برای دولت بعدی آمریکا عنوان کردند. دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. دولت آمریکا با گذشت بیش از ۲ سال از این وعده در تحقق آن ناکام ماند و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

کرملین باکو و ایروان را آشتی داد

کاخ کرملین اعلام کرد: «الهام علی اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد ۱۰ نوامبر (امروز سه شنبه) به وقت مسکو امضا کردند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه شنبه در بیانیه ای گفت: بر اساس توافقنامه امضا شده بین سه طرف،  جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می شود. همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود. در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل،  با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود. پوتین گفت: ما تصور می کنیم که توافقات صورت گرفته شرایط لازم را برای حل و فصل طولانی مدت و تمام عیار بحران در اطراف قره باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت های ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد کرد. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد  روسیه با هواپیمای حمل و نقل نظامی حافظ صلح،   ۴۷۰ قطعه تجهیزات نظامی را به قره باغ کوهستانی اعزام خواهد کرد. این وزارتخانه گفت: "برای کنترل آتش بس و درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه شامل یکهزار و ۹۶۰ سرباز، ۹۰  زره پوش، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می شود. "نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم در صفحه فیس بوک خود نوشت  با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رهبر جمهوری آذربایجان الهام علی اف بیانیه ای را برای پایان دادن به جنگ در قره باغ کوهستانی امضا کردیم.  وی گفت» "من بیانیه ای را با روسای جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ قره باغ  امضا کردم.   من این تصمیم را در نتیجه تجزیه و تحلیل عمیق گرفتم او گفت که "او تصمیمی بسیار بسیار دشوار گرفت".درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت. جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

پوتین دست به ترمیم کابینه زد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه چهار وزیر کابینه دولت این کشور را برکنار کرد و رایزنی ها در دومای روسیه برای انتصاب وزیران جدید در کابینه دولت روسیه آغاز شده است.رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه وزیران انرژی، منابع طبیعی، حمل و نقل و شهرسازی این کشور را از مقام خود برکنار کرد و برخی از وزیران برکنار شده به مقام جدید منصوب شدند. میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه در نشست امروز کابینه دولت روسیه اعلام کرد که الکساندر نوواک از مقام وزیر انرژی روسیه برکنار شده و به مقام معاون نخست وزیر روسیه منصوب می شود. نخست وزیر روسیه، نیکلای شولگینوف مدیر عامل شرکت دولتی «روس گیدرو» برای انتصاب به مقام وزیر انرژی روسیه پیشنهاد کرد و دومای روسیه نامزدی شولینگوف برای این مقام را بررسی می کند. به دستور پوتین، یوگنی دیتریخ از مقام وزیر حمل و نقل روسیه برکنار شد و ویتالی ساویلیف مدیر عامل شرکت ایروفلوت برای تصدی وزارت حمل و نقل به دومای روسیه پیشنهاد شده است. دیمیتری کوبیلکین از مقام وزیر منابع طبیعی روسیه برکنار شده و الکساندر کوزلوف وزیر توسعه خاور دور و قطب شمال روسیه برای این مقام به دومای روسیه پیشنهاد شد. ولادیمیر یاکوشف نیز از مقام وزیر شهرسازی روسیه عزل شده است و ایرک فیزولین معاون اول وی برای تصدی مقام ویر پیشنهاد شده است. این اشخاص برای تصدی مقام وزارت به دومای روسیه معرفی شده اند و بررسی نامزدی آنها در پارلمان روسیه آغاز شده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه امروز در جمع خبرنگاران، تغییر چهار وزیر دولت روسیه را امری عادی خواند. از وی درباره این تحولات پرسیده شد که آیا ممکن است بخاطر عدم اجرای دستورات رییس جمهوری انجام گرفته باشد و پسکوف در واکنش به آن، این گمانه زنی خبرنگاران را رد و خاطرنشان کرد: این ادعا که برکناری وزیران زودتر از موعد بوده نادرست است. سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفت که هیچ تاریخ مشخصی برای کار در یک مقام دولت وجود ندارد و به همین دلیل مطرح کردن سوال به گونه ای که عزل مقام زودتر از موعد بوده یا خیر درست نیست.

حمله انتحاری دانشگاه وردک را لرزاند

انفجاری مهیب در برابر دانشگاه خصوصی "تابش" در  شهر "میدان شهر" مرکز استان "میدان وردک" افغانستان رخ داد. این انفجار به کشته شدن سه نفر از جمله یک دانشجو و زخمی شدن پنج نفر دیگر منجر شد. "محمد هوفیانی" سخنگوی پلیس استان میدان‌ وردک گفت که هنوز بررسی‌ها درباره نوع این انفجار تکمیل نشده است دانشگاه تابش یک نهاد آموزش عالی خصوصی است که در ناحیه اول میدان‌ شهر، مرکز استان میدان‌ وردک واقع شده است. هفته گذشته نیز دانشگاه کابل هدف حمله مهاجمان گروه داعش قرار گرفت که در آن ۲۲ تن کشته و ۲۷ تن زخمی شدند انفجار تروریستی در استان میدان وردک در حالی رخ داد که مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد. هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این انفجار را نپذیرفته است، اما پیش از این بارها داعش به مراکز آموزشی افغانستان از جمله دانشگاه کابل حمله کرده بود. گروه تکفیری داعش در اوایل ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی (دی ماه سال ۱۳۹۳) حضور خود را در افغانستان اعلام کرد و طی سال های اخیر بارها عملیات تروریستی در نقاط مختلف این کشور به خصوص علیه شیعیان افغانستان انجام داد.

متهم اصلی ترور سردار دل ها مشخص شد

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل «نجاح محمدعلی» روزنامه‌نگار عراقی در توئیتر نوشت: «طلال ناجی» مسئول اطلاعات فرودگاه بغداد و متهم اصلی در ترور سردار سلیمانی به سفارت عراق در انگلیس فراری داده شد. او متهم به خبرچینی و لو دادن لحظه ورود و خروج سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به آمریکایی‌ها بود و کیف همراه شهید سلیمانی را به سرقت برده است.

امارات ترکیه و ایران را متهم کرد

 «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه طی سخنان خود در هفتمین «نشست راهبردی ابوظبی» اظهاراتی علیه ایران و ترکیه مطرح کرد. بر اساس گزارش روزنامه اماراتی «الخلیج»، قرقاش مدعی شد: کشورهای موجود در خاورمیانه (غرب آسیا) باید به حاکمیت ملی یکدیگر احترام بگذارند؛ ایران و ترکیه با مداخله خارجی به عنوان ابزاری برای اجرای دستورکارهای توسعه‌طلبانه خود حضور بیشتری در منطقه پیدا کرده‌اند؛ سلاح‌های ایرانی هنوز به سمت یمن روانه می‎شود و (این کشور) از شبه‌نظامیان تروریستی حمایت می‌کند. اظهارات سخیف مقام اماراتی در خصوص ایران و ترکیه/ کنارگیری نماینده آمریکا در امور سوریه/تحریم وزرات نفت و نیروی دفاعی ملی سوریه از سوی آمریکا/ ارائه متن پیش‌نویس نهایی سازمان ملل برای حل بحران یمن افزود، ترکیه با بهره‌بردای از خلأ امنیتی در لیبی نقش گروه‌های مسلح در این کشور را تقویت کرده است. قرقاش سپس مدعی شد، امارات متعهد به تحقق مسالمت‌آمیز بحران یمن است، به حمایت خود از ائتلاف سعودی ادامه می‌دهد، برای آتش‌بس با هدف مقدمه‌چینی برای راه‌حل سیاسی دائم تلاش  و از تلاش‌های ملل برای حل بحران لیبی حمایت می‌کند. وی در حالی این سخنان را اعلام می‌کند که امارات با ابزار اجرایی خود در یمن یعنی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) سعی در تجزیه این کشور و تسلط بر برخی مناطق یمن دارد؛ موضوعی که حتی صدای شریکش در یمن یعنی دولت مستعفی به عنوان متحد ریاض را درآورده است. قرقاش در ادامه به توافق سازش این کشور با رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت، این یک تصمیم حاکمیتی و ملی بوده و علیه هیچ کشوری نیست. وی به برخی اتفاقات اخیر در کشورهای اروپایی و فرانسه نیز اشاره کرده و افزود، باید میان استفاده از اسلام به عنوان ابزاری سیاسی و یک دین تفاوت قائل شد، این «افراط‌گریان» نماینده دین اسلام نیستند.

نماینده آمریکا در امور سوریه استعفا کرد

«مایک پامئپو» وزیر امور خارجه آمریکا، از پایان مأموریت «جیمز جفری» نماینده ویژه این کشور در امور سوریه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شبکه «المیادین»،‌ وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که مأموریت جیمس جفری در ماه جاری میلادی به پایان خواهد رسید و «جوئل ریبرن» جانشین او خواهد بود. پیشتر، روزنامه «الشرق الاوسط» نیز خبر داده بود که نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در تماس با چند مقام اروپایی و عرب از قصدش برای ترک سمت خود خبر داده و گفته سیاست کشورش در سوریه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییری نمی‌کند.

دیده بان حقوق بشر دست به دامان گروه ۲۰ شد

دیده بان حقوق بشر به کشورهای عضو گروه ۲۰ پیش از نشست مجازی آن در عربستان که ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، تاکید کرده تا به عربستان فشار بیاورند فعالان حقوق بشری را که به صورت غیرقانونی بازداشت کرده، آزاد کند و مسؤولیت سوءاستفاده‌های گذشته را برعهده بگیرد. ریاض به عنوان رئیس کنونی این گروه، تلاش کرده تا تصویر و وجهه خود را پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی بهبود بخشد. دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد، با وجود حملات بی وقفه از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به آزادی‌ها،‌ ریاست گروه ۲۰ یک با پرستیژ بین‌المللی را به فردی اهدا کرده که لیاقتش را ندارد. مایکل پیج، معاون دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفت:‌ گروه ۲۰ در حال تقویت وجهه عربستان و نشان دادن این است که این کشور با وجود افزایش قابل توجه سرکوب‌ها از سوی این کشور از سال ۲۰۱۷ دارد اصلاحاتی را انجام می‌دهد. این دیده بان با راه اندازی یک کمپین به نام هشتگ جی۲۰عربستان سعودی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط فعالان حقوق بشری چون "لجین الهذلولی"، نسیمه السداح و نوف عبدالعزیز و همچنین رفیع بداوی، صالح حیدر، خبرنگار و ولید ابوالخیر شده است. این گروه حقوق بشری گفته که برخی از زنان بازداشتی چون الهذلولی برای چندین ماه در یک سلول انفرادی زندانی بودند و علیه آنها شوک الکتریکی و سوءاستفاده‌های جنسی صورت می گرفت.

پیش‌نویس سازمان ملل برای حل بحران یمن نهایی شد

بر اساس آنچه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یمن روز دوشنبه گزارش داد، جنگ در یمن منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی در طی ۹ ماه گذشته شده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در توییتر نوشت:« ۱۵۰۸ غیرنظامی در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰ در یمن کشته و زخمی شدند. ۴۲ درصد درصد قربانیان (حدود ۶۳۴ کشته و زخمی) زن و کودک بودند.» از سوی دیگر یک مسئول دفتر «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مدعی شد که طرف‌های درگیر در یمن روز دوشنبه نسخه نهایی از پیش نویس سازمان ملل برای حل بحران شش ساله یمن دریافت کردند. این منبع که به دلیل اینکه مجوز گفت‌وگو با رسانه‌ها را ندارد خواستار فاش نشدن نامش شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: «دو طرف دولت منصورهادی(مستعفی یمن) و گروه انصار الله تحت نظارت سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند، زیرا دو طرف نسبت به تهدید خطرناک کرونا برای ملت یمن شدیدا نگران هستند و از همین رو مصمم هستند که همه تدابیر لازم برای آماده شدن یمن در مقابله با کرونا اتخاذ شود.» به گفته این منبع، دو طرف دولت منصور هادی و جنبش انصار الله درک کردند که اتخاذ تدابیر فوری و فوق العاده برای مقابله با مشکل وخامت اوضاع انسانی و اقتصادی در یمن ضروری است علاوه بر اینکه دو طرف نسبت به تشدید نظامی مستمر در یمن شدیدا نگران هستند و کاملا به ضرورت متوقف شدن درد و رنج و دگیری‌ها و باز شدن درهای گفت‌وگو به روی صلح دائمی در یمن متقاعد هستند. این منبع افزود: «دو طرف همچنین به دستیابی به یک راه حل سیاسی عادلانه برای پایان دادن به جنگ و همکاری برای بازگشت سلامت، امنیت و شکوفایی به ملت یمن و ملت‌های همجوار آن متمایل هستند و بر پایبندی خود به حاکمیت یمن و استقلال و وحدت و سلامت ارضی آن متعهد هستند.» این مسئول فرستاده ویژه سازمان ملل گفت: «ایجاد آتش بس در همه مناطق یمن، اتخاذ تدابیر انسانی و اقتصادی و ازسرگیری رایزنی‌های سیاسی، سه اصل مورد توافق در نشست دولت مستعفی با طرف صنعاء بوده است.» وی افزود: «بر این اساس دو طرف درباره افزایش تدابیر انسانی و اقتصادی برای کاستن از رنج ملت یمن به خصوص در شرایط کرونا توافق کردند که از جمله آن آزادی تردد شهروندان، گشودن راه‌ها، فرودگاه‌ها و ارائه خدمات انسانی و تجاری و رسیدن کالاها به دست شهروندان است، علاوه بر اینکه دو طرف درباره ایجاد فضای مناسب برای ازسرگیری رایزنی‌های سیاسی و اعتمادسازی توافق می‌کنند.» این مبنع گفت: «توافق آتش‌بس در همه مناطق یمن به محض امضای توافق اجرا می‌شود و بر اساس آن، همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی و همچنین بازاستقرار نیروها، سلاح‌های سنگین و متوسط و مهمات در یمن متوقف می‌شود.» منبع مذکور گفت: «توقف حملات علیه اراضی عربستان و کشورهای ائتلاف و قلمرو آبی و فرودگاه‌ها و کشتی‌ها و یگان‌های دریایی این کشورها هم از جمله مفاد توافق است.» به گفته این مقام سازمان ملل، هر گونه گفتمان منفی به شکل بیانیه‌ در رسانه‌ها و غیر آن علیه طرف دیگر متوقف می‌شود و هر گونه درگیری که منجر به از بین رفتن یا تهدید اجرای توافق می‌شود، نیز باید کنار گذاشته شود. این منبع افزود: «احکام توافق آتش‌بس باید توسط همه نیروهای وابسته به دو طرف به اجرا درآید و با گذشت ۷۲ ساعت از امضای توافق باید همه این نیروها از مفاد توافق و احکام ان مطلع شوند.» این منبع، همکاری با سازمان ملل در اجرای توافق را نیز از جمله شروط لازم برای دو طرف توافق خواند و گفت: «یک کمیته هماهنگی نظامی به ریاست سازمان ملل و عضویت نمایندگان نظامی ارشد دوطرف توافق برای ایجاد آتش بس تشکیل می‌شود.» این کمیته مسئول نظارت بر آتش‌بس و ارائه توصیه‌های راهبردی به مرکز عملیات مشترک و کمیته‌های استانی آتش‌بس است و نشست‌هایی را به صورت هفتگی یا زودتر به اقتضای اوضاع برگزار می‌کند. مرکز عملیات مشترک هم شامل افسران تماس ارشد از دو طرف توافق و نمایندگانی از سازمان ملل است که مسئولیت هماهنگی در اجرای توافق و مدیریت اطلاعات را برعهده دارد. بر اساس این توافق همچنین همه آزادی کلیه زندانیان، بازداشت شدگان، افراد گمشده، افراد خودسرانه بازداشت شده، ناپدید شدگان اجباری و افراد در حصر خانگی و افرادی که به دلیل درگیری از آزادی محروم شده‌اند، طبق توافقنامه استکهلم به ویژه با توجه به تهدید گسترش کرونا در بازداشتگاه‌ها آزاد می‌شوند. این منبع گفت: «پرداخت حقوق برای کلیه کارمندان دولت در سراسر یمن مطابق با لیست حقوق و دستمزد ۲۰۱۴ از جمله دیگر توافقات میان طرفین یمنی است و در این خصوص یک کمیته مشترک برای اتخاذ همه تدابیر فنی لازم تشکیل می‌شود و سازمان ملل هم از طریق ارتباط با جامعه بین المللی به یمنی‌ها در این خصوص کمک می‌کند.» درباره فرودگاه‌ها نیز فرودگاه بین المللی صنعاء باید به روی همه پروازهای بین المللی، تجاری، انسانی و مدنی گشوده شود و سازمان ملل بر اساس ساز و کار همکاری مورد توافق تدابیر مربوط به راه افتادن مجدد فرودگاه عمل خواهد کرد رفع محدودیت‌های ورود کشتی‌های تجاری، کشتی‌های حامل گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی و سایر شناورهای مملو از کالا و محموله، بطور منظم و بدون تاخیر به شرطی که متعهد به تحریم تسلیحاتی وضع شده در قطعنامه‌های مربوط شورای امنیت باشند، از مفاد دیگر این توافق است. اطمینان از ایمنی نفتکش صافر، از جمله اجازه ارزیابی‌های فنی فوری از آن تحت نظارت سازمان ملل و انجام اصلاحات مقدماتی لازم برای اطمینان از ایمنی استخراج ایمن نفت از آن و آماده سازی آن برای فروش و استفاده از درآمد آن در پرداخت حقوق کارمندان دولت هم در این پیش نویس توافق آمده است. دو طرف یک کمیته مشترک برای رسیدگی به جنبه‌های فنی و مالی لازم برای تعمیر خط لوله راس عیسی در مأرب با هدف از سرگیری پمپاژ نفت، تشکیل می‌دهند و همچنین برای بازگرداندن خدماتی که به دلیل جنگ متوقف شده است همکاری می‌کنند که نمونه آن نیروگاه تولید برق مأرب و دیگر تاسیسات خدمات رسانی است که به دلیل جنگ، ارائه خدمات آن به شهروندان قطع شده است. بر اساس پیش‌نویس توافق سازمان ملل، رایزنی‌های سیاسی میان طرفین صنعاء و دولت منصور هادی تحت نظارت سازمان ملل متحد در اسرع وقت از سر گرفته می‌شود و بر اساس قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن یک توافق صلح جامع به دست خواهد آمد. با این حال این طرح مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور یمن با سوال‌ها و تردیدهایی از سوی طرف‌های یمنی و غیر یمنی روبه‌رو شده است.

دادگاه جنایت جنگی «هاشم تاچی» آغاز شد

رئیس جمهوری ۵۲ ساله کوزوو، پنج‌شنبه گذشته از مقام خود استعفا و اعلام کرد که در احترام و برای ابراز صداقت خود به سوگند ریاست جمهوری، در اختیار دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه قرار می‌گیرد تا دادگاهی شود. دادگاه از ساعت سه بعدازظهر امروز به وقت هلند آغاز بکار کرده است. اتهامات تاچی و سه فرمانده دیگر استقلال طلبان کوزوو جنایت جنگی، از جمله قتل و شکنجه و بازداشت غیرقانونی و ناپدید کردن اجباری و آزار و اذیت عنوان شده است. هاشم تاچی رهبر سیاسی ارتش آزادیبخش کوزوو بود. محدوده زمانی اتهامات هاشم تاچی بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ عنوان شده است. در جنگ میان نیروهای استقلال طلب کوزوو و نظامیان صرب دست کم ۱۳۰۰۰ نفر جان باختند. طی چندین ماه درگیری میان نیروهای صرب و استقلال طلبان کوزوو، اغلب آلبانیایی تبارهای مقیم کوزوو جانشان را از دست دادند. این جنگ تنها زمانی پایان یافت که نیروی هوایی ناتو با انجام عملیات‌های متعدد توانستند، نیروهای صرب را به عقب برانند. قرار است فرماندهان صربستانی نیز بزودی در همین راستا محاکمه و مجازات شوند. هاشم تاچی قبل از آن که در آوریل سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور کوزوو شود، نخست وزیر این کشور تازه استقلال یافته بود و برای پذیرش پست ریاست جمهوری به شهروندان قول داد در صورت فراخوان دیوان بین‌المللی دادگستری از مقام خود استعفا می‌دهد. تاچی بارها در جنگی که اغلب کوزوویی‌ها آن را «مبارزه‌ای آزادی خواهانه علیه ظلم صربستان» می‌دانند، «بی گناهی» خود را اعلام کرده است و تمامی اتهامات دادگاه لاهه را رد کرده است. هاشم تاچی پیش‌تر دیوان لاهه را متهم به «بازنویسی تاریخ» کرده است.

بایدن زنگ برجام را به صدا درآورد

یک مشاور ارشد سابق جو بایدن در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی مدعی شد که بازگشت به برجام در اولویت دستور رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود و بایدن قصد دارد بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن قدرت آن را در زمان کوتاهی پیش ببرد. بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، «آموس هاچسن» در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی افزود: «من معتقدم که در ماه اول ریاست جمهوری بایدن شاهد پیوستن کامل آمریکا دولت وی به برنامه جامع اقدام مشترک خواهیم بود که به معنی تعلیق برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود که طی سه سال گذشته اعمال شده است.» هاچسن که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا، مسئول تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران در وزارت خارجه آمریکا بود اضافه کرد: بایدن همچنین به دنبال برخی تغییرات در برجام مانند تاریخ انقضای آن است. پیش از این «دن کِرتزِر» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی گفته، بایدن پیش از اقدام درباره توافق هسته‌ای با ایران، با تل‌آویو مشورت خواهد کرد.

تبریک دیرهنگام عربستان و اسرائیل به بایدن رسید

در واکنشی دیرهنگام، وزرای خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی پیروزی نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفتند. به گزارش روسیا الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ و نخست وزیر تناوبی رژیم صهیونیستی و گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم در واکنشی دیرهنگام و در پیام‌هایی جداگانه، پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفتند. گانتس، رهبر حزب آبی ـ سفید صبح روز یکشنبه در توییتی نوشت: همزمان با مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات، صمیمانه به جو بایدن، حامی و دوست دیرینه اسرائیل و همکار وی کالاما هریس (سناتور آفریقایی الاصل) تبریک می‌گویم که به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب شد. وی در عین حال از دونالد ترامپ سپاسگزاری کرده و او را "شریکی ارزشمند" برای رژیم صهیونیستی خواند و از تعهد وی به امنیت این رژیم و سهمش در آینده آن قدردانی کرد. گانتس نوشت: به لطف شجاعت رئیس جمهوری آمریکا در طول چهار سال اخیر، خاورمیانه گام‌های بزرگی رو به جلو برداشت و ما از این بابت صمیمانه از او متشکریم. اشکنازی، وزیر خارجه و وابسته به حزب آبی - سفید هم در توییتی به بایدن و هریس این پیروزی را تبریک گفت و از حمایت مستمر بایدن و دوستی اش با اسرائیل در طول تقریبا ۲۵ سال گذشته قدردانی کرد. این در حالی است که آحارونوت از سکوت معنادار سران اسرائیل ابراز تعجب کرده و نوشته بود که مسئولان ارشد و رسانه‌های صهیونیستی در برابر نتایج انتخابات آمریکا سکوت کرده اند. همچنین خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) یکشنبه‌شب گزارش داد که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی و «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد او طی تلگرافی پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفته‌اند. بر اساس این گزارش، آن دو همچنین انتخاب «کاملا هریس»، به عنوان معاون رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا تبریک گفته‌اند. عربستان سعودی بر خلاف بیشتر کشورها، با یک روز تأخیر پیروزی بایدن را تبریک می‌گوید. تحلیلگران می‌گویند عربستان سعودی از اینکه حامی خود در کاخ سفید (ترامپ) را از دست داده، نگران است.

کویت و آمریکا رزمایش دریایی برگزار کردند

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از برگزاری رزمایش با نیروی دریایی کویت در شمال خلیج فارس خبر داد. به نوشته وبگاه «نیوی ریکاگنیشن» در این رزمایش گارد ساحلی کویت همراه با نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا در یک رزمایش در شمال خلیج فارس شرکت کردند. این رزمایش شامل گشتزنی‌های مشترک، مانورهای تاکتیکی و همکاری‌های مخابراتی برای افزایش توانایی دو طرف بود. ناخدا «مبارک الصباح» فرمانده نیروی دریایی کویت در این باره گفت، گارد ساحلی کویت از هر فرصتی برای همکاری با نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا جهت افزایش سطح توانایی‌ها در قالب همکاری دوجانبه و برای افزایش امنیت دریایی در شمال خلیج فارس استقبال می‌کند. در این رزمایش، چند فروند ناوچه موشک انداز کویت، گارد ساحلی این کشور مجهز به قایق‌های تندرو «مرزوق» و از سوی آمریکا ناوشکن «یواس اس رالف جانسن»، نیروهای گارد ساحلی و برخی ادوات دریایی دیگر این کشور شرکت داشتند. نیروی دریایی آمریکا چندی قبل نیز از برگزاری یک رزمایش مین روبی مشترک با پرسنل نیروی دریایی انگلیس و عربستان در آب‌های خلیج فارس خبر داد و یک عملیات مشترک مین روبی با نیروی دریایی عربستان و انگلیس در خلیج فارس انجام داد. این آموزش شامل شبیه سازی‌های واقعی شکار مین بود که در آن یگان‌های شرکت کننده ضمن رعایت روش‌های استاندارد شکار مین، شبه مین‌ها را کشف می‌کردند. در این تمرین مشترک، دو فروند کشتی نیروی دریایی آمریکا به نام‌های «دکسترو» و «گلادیاتور»، یک فروند کشتی نیروی دریایی انگلیس به نام «براکلزبی» و یک فروند کشتی نیروی دریایی عربستان به نام «الشقرا» حضور داشتند. این تمرین در منطقه عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه انجام شد.

سودان علیه سازش دست به قلم شد

کمیته هماهنگ‌کننده نیروهای مردمی مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پویشی با شعار «مقاومت علیه سازش با تل‌آویو» را از شنبه (روز گذشته) شروع می‌کند. در این بیانیه آمده‌ است: هدف این پویش حمایت از " نَه‌های سه‌گانه " است؛ یعنی نه به صلح، نه به مذاکره و نه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی. در بیانیه کمیته هماهنگ‌کننده نیروهای مردمی تصریح شده است: در این پویش، یک میلیون امضا در مخالفت سودانی‌ها با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جمع‌آوری می‌شود. نشست‌های جوانان و مردمی درخصوص مخالفت با سازش برگزار و بیانیه‌های دوره‌ای در این زمینه منتشر خواهد شد.

موج جدید تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو دوباره جان گرفت

منابع صهیونیستی، گزارش دادند که خیابان‌های تل‌آویو و قدس اشغالی برای بیستمین هفته متوالی شاهد تظاهرات علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا» به نقل از پایگاه‌های خبری صهیونیستی گزارش داد که ساکنان فلسطین اشغالی در اعتراض به تصمیمات اتخاذ شده درباره کرونا، مالیات که قرار است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آینده نه‌چندان دور آن را اعلام کند و بی‌توجهی به شهروندان و همچنین پرونده‌های فساد نتانیاهو در خیابان‌های تل‌آویو و مقابل محل اقامت نخست‌وزیر این رژیم در قدس اشغالی تظاهرات کردند. خبرگزاری رسمی فلسطنین همچنین گزارش داد، در تظاهرات‌ پیشین، طرفداران نتانیاهو به متعرضان تعرض کردند و آنها را با تخم‌مرغ زده‌اند؛ با این حال، معترضان همچنان به تظاهرات خود علیه نتانیاهو و سیاست‌های نژادپرستانه او ادامه می‌دهند. نارضایتی عمومی از نحوه مقابله نتانیاهو با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، هزاران تن را در فلسطین اشغالی به خیابان‌ها کشانده و معترضان خواستار استعفای نتانیاهو از سمت خود هستند. از طرف دیگر، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتظار محاکمه خود در دادگاه به اتهام فساد مالی است. محل اقامت نتانیاهو درقدس اشغالی طی هفته‌های گذشته به کانون تجمع معترضان به نخست وزیر رژیم صهیونیستی تبدیل شده تا جایی که در برخی روزها شمار معترضان به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر نیز رسیده است. منابع صهیونیستی، گزارش دادند که خیابان‌های تل‌آویو و قدس اشغالی برای بیستمین هفته متوالی شاهد تظاهرات علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا» به نقل از پایگاه‌های خبری صهیونیستی گزارش داد که ساکنان فلسطین اشغالی در اعتراض به تصمیمات اتخاذ شده درباره کرونا، مالیات که قرار است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آینده نه‌چندان دور آن را اعلام کند و بی‌توجهی به شهروندان و همچنین پرونده‌های فساد نتانیاهو در خیابان‌های تل‌آویو و مقابل محل اقامت نخست‌وزیر این رژیم در قدس اشغالی تظاهرات کردند. خبرگزاری رسمی فلسطنین همچنین گزارش داد، در تظاهرات‌ پیشین، طرفداران نتانیاهو به متعرضان تعرض کردند و آنها را با تخم‌مرغ زده‌اند؛ با این حال، معترضان همچنان به تظاهرات خود علیه نتانیاهو و سیاست‌های نژادپرستانه او ادامه می‌دهند. نارضایتی عمومی از نحوه مقابله نتانیاهو با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، هزاران تن را در فلسطین اشغالی به خیابان‌ها کشانده و معترضان خواستار استعفای نتانیاهو از سمت خود هستند. از طرف دیگر، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتظار محاکمه خود در دادگاه به اتهام فساد مالی است. محل اقامت نتانیاهو درقدس اشغالی طی هفته‌های گذشته به کانون تجمع معترضان به نخست وزیر رژیم صهیونیستی تبدیل شده تا جایی که در برخی روزها شمار معترضان به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر نیز رسیده است.

فرانسه دستور فشار را صادر کرد

شبکه «ام تی وی» لبنان، از اعمال فشار چند کشور به گروه‌های لبنانی خبر داد. این شبکه لبنانی خبر داد که طبق اطلاعاتی که دریافت کرده، چند کشور بویژه فرانسه برای تسریع تشکیل دولت لبنان حداقل تا پیش از ماه جاری میلادی چند تماس داشته‌اند و فشارهایی علیه طرف‌های لبنانی اعمال کرده‌اند. شبکه لبنانی «الجدید» نیز در همین ارتباط خبر داد که احتمال دارد هیأت بلندپایه‌ای از فرانسه فردا (سه‌شنبه) برای احیای ابتکار فرانسه وارد لبنان شود. طبق گزارش این شبکه لبنانی این سفر احتمالی پس از تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «میشل عون» همتای لبنانی او است. «سعد الحریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان «المستقبل» در رایزنی‌های اخیر پارلمانی ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۰ رأی نمایندگان را به خود اختصاص داد و هم‌ اکنون به عنوان مأمور تشکیل کابینه در لبنان فعالیت دارد. توییتر صفحه محسن رضایی را مسدود کردشبکه اجتماعی توییتر، صفحه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را مسدود کرد. گفتنی است مسدودسازی صفحه توییتری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش‌تر از سوی این شبکه اجتماعی رخ داده بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که این روزها سیاست‌های توییتر و شبکه‌های اجتماعی آمریکایی به واسطه اعمال استدانداردهای دوگانه در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و انتخابات ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

اردوغان استعفای دامادش را پذیرفت

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور با استعفای «برات آل‌بایراک» از سمت وزارت امور مالی این کشور موافقت کرده است. روز گذشته رسانه‌ها و منابع ترکیه‌ای از استعفای آل‌بایراک، وزیر دارایی ترکیه و داماد رئیس جمهور این کشور خبر دادند. روزنامه ینی‌شفق ترکیه از قول آل‌بایراک نوشت که او از سمت خود استعفا کرده است و علت استعفای او هم «بیماری» او بوده است. صفحه توییتر او نیز از دسترس خارج شده است. این استعفا در حالی صورت می‌گیرد که اردوغان به دلیل کاهش شدید ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، رئیس بانک مرکزی را برکنار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha