جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمدبیگی

حوزه/ دبیر کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: با تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تمام مراحل درمان ناباروری کامل و برای چند فرزند تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مادر سه فرزند است در برنامه یه روز تازه، گفت: دنبال طرح حمایتی از حق مادر و پدری بودیم. طرح حمایت از خانواده  ۹ سال است در مجلس مطرح است و به کمیسیون فرهنگی رسید و از کمیسیون فرهنگی به کمیسیون‌های مختلفی آمد مانند بهداشت، بودجه و اجتماعی و در نهایت کلیات طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در هفته گذشته با ۱۹۴ رای قاطع تصویب شد و به صورت اصل ۸۵ به کمیسیون مشترک سپرده شد تا مراحل خودش را طی کند.

رئیس کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت افزود: در این طرح زوایای حمایتی بسیاری برای پدران و مادران دیده شده است؛ مانند بیمه مادران باردار، صندوق عمر بیمه برای مادران، به ازای هر فرزند برای مادران تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، مثلا به ازای هر فرزند وام به والدین داده شود. البته ارقام هنوز مشخص نیست اما بسته‌های بیمه‌ای داده شده و ضریب بیمه‌ای برای مادر و پدر دیده شده است. در این طرح تاکید شده برای مادران شاغل امنیت شغلی تضمین شود و برگشت به کار مادر در جایگاه شغلی مناسب خودش رخ دهد. در کنار آن تسهیلات بانکی برای خرید خانه و بحث اولویت برای خرید مسکن در نظر گفته شده است همچنین برای پدران و مادران شاغل ضریب افزایش حقوق دیده شده و تسهیلاتی که در مالیات تخفیف ایجاد می‌کند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه عده‌ای از افراد در شرکت‌های خصوصی شاغل هستند قوانین طوری است که شرکت‌های خصوصی را هم در بربگیرد. مثلا تخفیف مالیات اساسا برای بخش خصوصی است و قرار دادن وام در بخش خصوصی هم رخ می‌دهد البته در مرحله اول بخش‌های دولتی باید قانون را اجرا کنند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار است که در کشور ما قانونی به این جامعی در حوزه سلامت و باروری تصویب می‌شود طوری که هر خانمی که می‌خواهد فرزند داشته باشد در روند هماهنگ تا فلوشیب ناباروری به شکل سامانه ارجاع دیده شده و همه ویزیت‌ها و آزمایش و روند درمان ناباروری برای اولین‌بار به صورت جامع تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

وی گفت: خوشبختانه در این طرح قرار شد در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آنهایی که درمان ناباروری دارند بخش را  تجهیز کنند و ارتقا بدهند و آنهایی که ندارند ظرف دو سال در استان‌ها و شهرهای بزرگ ایجاد کنند به طوری که همه استان‌ها این مراکز را داشته باشند و از طرفی تمامی مراحل درمان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. وزارت بهداشت هم موظف شده است تعداد بیشتری دانشجو در فلوشیب ناباروری بپذیرد تا نیاز را برطرف کنیم و تمامی مراحل ناباروری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد ناباروری‌ها که عمدتا ثانویه هستند برای تاخیر در فرزندآوری اتفاق می‌افتد یا به دلیل کیست‌های تخمدانی و یا در آقایان به دلیل مشکلاتی که در ناباروری دارند رخ می‌دهد که عملا مشکل ۵۰ درصد مادری است و ۵۰ درصد پدری اما بیش از ۸۰ درصد این مشکلات با توصیه‌های ساده پزشکی، سبک زندگی سالم، مراعات وزن، مشاوره و اینطور مسائل حل می‌شود و حدود ۱۰ درصد نیاز به درمان تخصصی دارد و تاکید این است غربالگری بشوند و آنهایی که نیازمند درمان تخصصی هستند بروند به سمت درمان تکمیلی، آی‌وی‌اف و... این را هم بگویم که در قانون ذکر شده به ازای تولد فرزند تا حصول فرزندآوری حمایت درمان ناباروری ادامه دارد.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سنا IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 0
    سلام کی بیمه میشه هزینه ناباروری داریم پیر میشیم وهزینه ها کم نشد توروخدا ای وی اف رایگان کنید