شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امین بابازاده

حوزه/ منتقد حوزوی سینما و تلویزیون تصریح کرد: تولید سریال ها و فیلم های استراتژیک، لازمه دفاع از حقانیت اسلام و پیامبر اعظم(ص) است.

امین بابازاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌با بیان این که ما آن طور که باید و شاید از ابزار هنر و رسانه به منظور دفاع از مقدسات دینی خود به ویژه شخص پیامبر اکرم(ص) استفاده نکرده ایم، اظهار داشت: اگر معدود کارهایی نیز در این باره صورت گرفته، عمدتاً رویکرد دفاعی داشته و حال آن که نیاز است که ما نسبت به دشمن قسم خورده اسلام و مسلمین، رویکرد تهاجمی داشته باشیم.

وی افزود: چند سال پیش به همت و ابتکار هنرمند متعهد و خلاق کشورمان جناب آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی، جشنواره جهانی با موضوع هولوکاست برگزار شد که تأثیرات بسیاری بر جای گذاشت و حقیقتاً در جهان مثل توپ صدا کرد و این حرکت نشان می دهد که ما اگر رویکرد هجومی در برابر دشمنان داشته باشیم، اتفاقاً بهتر می توانیم تأثیرگذار و جریان ساز باشیم.

بابازاده، گفت: مقام معظم رهبری نیز در نامه اخیر خطاب به جوانان کشور فرانسه به طرح این سوال هوشمندانه پرداختند که چرا رئیس جمهور شما وقتی به پیامبر حدود ۲ میلیارد انسان اهانت می شود، آن را آزادی بیان می داند اما نقد هولوکاست در این کشور جرم به شمار می رود.

کارشناس و صاحب نظر هنری همچنین بیان داشت: ما برای دفاع از حقانیت اسلام و پیامبر اعظم(ص) نیازمند تولید و نمایش سریال ها و فیلم های استراتژیک در بُعد جهانی هستیم و این مهم در سایه همدلی و همبستگی و هم افزایی نخبگان هنری و رسانه ای جهان اسلام محقق می شود.

وی افزود: ساخت فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی، حقیقتاً به عنوان یک فیلم قوی و احساسی، کار بسیار فاخر و ارزشمندی بوده اما این قبیل آثار برای این که نشان دهیم پیامبر ما مظهر رحمت واسعه الهی برای بشریت است، ناظر به رویکرد دفاعی و اثباتی است که در جای خود لازم است اما برای تأثیرگذاری در ابعاد جهانی ما باید به سمت تولید فیلم های استراتژیک با رویکرد تهاجم به دشمنان اسلام حرکت کنیم.

بابازاده همچنین ابراز داشت: در خصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز همین گونه است، کما این که وقتی بچه های جبهه انقلاب اسلامی در توئیتر از لاک دفاعی خارج شده و وارد فاز هجومی شدند، تأثیراتش را دیدیم کما این که در بسیاری از عرصه ها ترند نخست شدند.

وی با بیان این که یکی از تأثیرگذارترین عرصه ها ناظر به ساخت و پخش فیلم های مستند است، گفت: ما مستندسازان قوی و خوبی در کشور داریم اما هنوز از این ظرفیت قوی در مسیر معرفی اسلام و پاسخ به حملات دشمن استفاده نکرده ایم به این معنا که هر چند تاکنون مستندهای زیادی درباره تازه مسلمانان و وضعیت زندگی آن ها تولید شده اما درباره خود اسلام و ظرفیت ها و توانمندی های آن در ابعاد گوناگون، مستندهای قوی و جذاب یا ساخته نشده یا کمتر ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این که در کشور فرانسه چنین اهانت های بی شرمانه ای به اسلام و پیامبر اکرم(ص) صورت می گیرد و از سویی رئیس جمهور گستاخ این کشور هم به حمایت از آن می پردازد باید ریشه یابی شود؛ در وضعیت کنونی که اسلام در اروپا و به خصوص فرانسه در حال گسترش است و روز به روز بر آمار مسلمانان آنجا افزوده می شود، آن ها با این قبیل کارها به دنبال اسلام هراسی هستند و حال آن که اگر چند نفر مسلمان نیز در جایی دست به آدم کشی می زنند این را نباید به نام اسلام نوشت.

منتقد حوزوی سینما و تلویزیون همچنین با بیان این که ما باید در بُعد رسانه ای ظرفیت و توانمندی عظیم مسلمین به خصوص نخبگان هنری و رسانه ای مان را به دنیا نشان دهیم، گفت: ما باید محصولات و محتواهای رسانه ای، هنری، ادبی و غیره در جهان اسلام را به زبان های مختلف ترجمه و عرضه کنیم و به خصوص ظرفیت بالای فیلم سازی و سریال سازی کشورهای اسلامی را بکار بگیریم و به این وسیله از حقانیت پیامبر رحمت و دین مبین اسلام به خوبی دفاع کنیم.

وی افزود: به نظر می رسد که گاهی اوقات کارهای هنری ما ابتر است و بیشتر رویکرد درون گفتمانی دارد و حال آن که باید ناظر به جهان اسلام و جهان بشریت کار کنیم و این مساله مستلزم پیدا کردن درک و زبان مشترک در دنیای اسلام و ایجاد بسترهای مناسب برای جهانی کردن آن است.

بابازاده همچنین در خاتمه سخنان خود بیان داشت: امروز به خصوص باید ببینیم که در چه عرصه ای بهتر می توانیم بر مخاطب جهانی تأثیر بگذاریم و این که در زمان مشخص بدانیم که چه کاری را باید در اولویت فعالیت هایمان قرار دهیم؛ به عنوان مثال در مقطع فعلی لازم است که با تأکید بر وجه مشترک فعالیت هنرمندان و فیلمسازان جهان اسلام و بر روی آن ها برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده و به طور ویژه در پی جریان سازی باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha