جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
توئیت رهبر انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دفتر رهبر انقلاب بعد از شکست ترامپ توئیت زد

صفحه توییتر  انگلیسی دفتر آیت الله خامنه‌ای در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات نوشت: اوضاع در ایالات متحده و آنچه آنها خود در مورد انتخابات خود می گویند یک نمایش است! این نمونه ای از چهره زشت لیبرال دموکراسی در ایالات متحده است. صرف نظر از نتیجه، یک چیز کاملاً واضح است، سقوط قطعی سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم ایالات متحده است.

خودرو سکته زد

با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده، به طوری که به تعبیر فعالان این حوزه، بازار خودرو دچار سکته شده است. در این شرایط شاهد سرازیر شدن آگهی فروش خودرو به فضای مجازی هستیم. بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، با کاهش قیمت دلار، بازار خودرو نیز روندی کاهشی در پیش گرفته به طوری که در مورد برخی خودروها شاهد افت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت نسبت به روزهای گذشته هستیم. قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که قبلا تا ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است. سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا ۲۱۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت ۱۹۶ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو ۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۲۲۵ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد. فروشندگان منتظر رشد دوباره و مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند اما به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

بایدن دوباره برجام را استارت زد

شبکه تلویزیونی تله سور آمریکای لاتین با انتشار خبر پیروزی جو بایدن سناتور دموکرات، وعده این رئیس‌جمهوری منتخب در بازگشت به توافق هسته ای ایران را یادآور شد. با گذشت حدود یک ساعت از اعلام نام جو بایدن سناتور کهنه کار دموکرات به عنوان ریاست جمهوری منتخب آمریکا و پیشی گرفتن آرای الکترال این نامزد از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، خبر پیروزی بایدن به تیتر بسیاری از رسانه های آمریکای لاتین تبدیل شد. شبکه تلویزیونی تله سور آمریکای لاتین نوشت: معاون ریاست جمهوری بارک اوباما با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای ترامپ به کاخ سفید راه یافت. به گزارش تارنمای این شبکه تلویزیونی، رویکرد بایدن در تبلیغات انتخاباتی اش در حوزه سیاست  خارجی همواره بر کاربرد نیروی نظامی به عنوان «آخرین راهکار» تاکید داشته است. بایدن همچنین در دفاع از توافق هسته ای ایران به عنوان دستاورد دوران ریاست جمهوری اوباما، از بازگشت به این توافق در صورت پایبندی تهران به مفاد آن خبر داده است. در ادامه آمده است: از دیگر وعده های جو بایدن بر خلاف رقیب جمهوری‌خواه، ارائه برنامه اقتصادی ویژه به منظور کاهش پیامدهای بیماری همه‌گیر از جمله بیمه بیکاری در این کشور بوده است. 

ایران به دارندگان کیت جنین دامی در جهان پیوست

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است تولید جنین دامی در شرایط آزمایشگاهی را با استفاده از کیت آی وی اف (IVF) بومی‌شده محقق کند، حال پس از یک شرکت آمریکایی، ایران به عنوان دومین تولیدکننده این نوع از کیت‌ها در جهان مطرح است. از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، از این کیت می‌توان برای تولید جنین‌های دامی در شرایط آزمایشگاهی به منظور استفاده در صنعت دامپروری برای تولید گاوهای شیری و گوشتی نژاد اصیل استفاده کرد. شرکت ایرانی مجری این طرح توانسته است با تولید یک محیط کشت IVF و جایگزینی آن با ۵ محیط کشت وارداتی آمریکایی تمامی مراحل تولید جنین آزمایشگاهی را به صورت پیوسته با یک محیط کشت به جای ۵ محیط کشت انجام دهد. برنامه راهبردی این شرکت، مطالعه و تحقیق برای تولید دانش فنی بومی در داخل کشور و انتقال دانش فنی تولیدی به شرکت‌های صنعتی بزرگ برای تولید انبوه است. به گفته مهدی هادی مدیر عامل این شرکت، محصول دانش‌بنیان دیگر این مجموعه که در مرحله توسعه قرار دارد، تولید میکروفلوییدیک چیپ IVF است که برای تعیین جنسیت اسپرم انسان و دام و سپس IVF استفاده می‌شود و از آن در تعیین جنسیت جنین انسان قبل از لقاح استفاده می‌شود، این روش جایگزین روش‌های تهاجمی و روتین تعیین جنسیت انسان است، همچنین تعیین جنسیت اسپرم دام‌های نژاد اصیل می‌تواند ارزش اسپرم مورد نظر را از لحاظ اقتصادی چندین برابر کند و به صورت انتخابی برای تولید دام‌های پر شیر اصیل و موارد متنوع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. وی بیان کرد: رسالت شرکت، تولید محصولات جدید و پرارزشی است که در مرز دانش تحقیقاتی و تولیدی جهان قرار دارد و همچنین ارتقاء سطح کیفی سلامت جامعه و پیشرفت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور برای تامین نیازهای جامعه و تولید محصولات پیشرفته و روز دنیا است.

اماراتی‌ها پرچم ایران را تغییر دادند

نماینده ایران در رقابت‌های هاکی روی یخ آزاد امارات موفق شد مدال برنز این مسابقات را کسب کند. این اولین مدال ایران در رویدادهای بین المللی محسوب می‌شود. بازیکنان کشورمان در دیدار رده بندی موفق شدند قزاقستان را با نتیجه ۵ بر ۲ شکست دهند و بر سکوی سوم این رقابت‌ها قرار بگیرند. امارات میزبان این مسابقات کارشکنی‌های زیادی علیه ملی پوشان ایران انجام داد. آنها به بهانه شیوع ویروس کرونا برای ۹ ملی پوش و سرمربی هاکی روی یخ کشورمان روادید صادر نکردند تا حضور ما در این رقابت‌ها با مشکل مواجه شود. در نهایت ۵ لژیونر کشورمان به همراه برخی از بازیکنان خارجی به عنوان نماینده ایران در این مسابقات شرکت کردند اقدامات امارات علیه کشورمان به صادر نکردن روادید محدود نشد و آن‌ها در اعلام نتایج مسابقات فینال و رده بندی، کلمه «الله» را از پرچم مقدس کشورمان پاک کردند. بدون شک این اقدام اماراتی‌ها توهین بزرگی به کشور ایران محسوب می‌شود.

همتی اظهارات جدید ارزی ارائه داد

رئیس بانک مرکزی گفت: به صورت طبیعی و در چارچوب فرآیندهای بازار، باید اجازه تخیله انتظارات متراکم شده به بازار ارز داده شود.«عبدالناصر همتی» عصر (شنبه) در ادامه یادداشتش در اینستاگرام افزود: در برخی از تحلیل ها در خصوص شرایط فعلی بازار ارز، تلاش می شود که با القاء رقم هایی از نرخ در بازار و منتسب کردن آن نرخ ها به بانک مرکزی، زمینه ساز سطح خاصی از نرخ ارز در بازار بشوند. وی ادامه داد: با تکذیب همه گمانه زنی ها، تاکید می‌کنم که مستقل از تحولات سیاسی خارجی تنها معیار اعمال سیاست های بانک مرکزی، مصالح اقتصادی کشور، ضرورت استمرار پایداری و ثبات در بازارها و نیل به هدف تورمی است و براساس ساز و کار بازار، کارآمدترین روش را برای جلوگیری از هرگونه عدم تعادل در بازارها به کار می بندد. همتی افزود: اعتقاد بانک مرکزی این است که به صورت طبیعی و در چارچوب فرآیندهای بازار باید اجازه تخلیه انتظارات متراکم شده به بازار ارز داده شود. بانک مرکزی با رصد دقیق بازار ارز، عوامل شکل دهنده و موثر بر آن و به دور از هیجان اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

طرح محله محور به اجراء در آمد

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مصوبات جدید ستادملی مقابله با کرونا گفت: از فردا طرح محله محور در راستای شناسایی افراد مبتلا به کرونا در سراسر کشور آغاز می شود. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا ساعت ۱۲ شب گذشته طرح «منع تردد» در ۲۵ استان برگزار شد که خوشبختانه همکاری خوبی در این طرح انجام شد. وی ادامه داد: از روز دوشنبه طرح «محله‌محور کردن مقابله با کرونا» و «درگیر شدن همه خانه‌ها و خانواده‌ها» آغاز می‌شود. در این طرح سه محور اصلی در حوزه مراقبت، حمایت و نظارت مد نظر است که ان‌شاءالله با بسیج همه مردم به واقعیت برسد. سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد تا از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه تا (۲۰ آذر ماه) از ساعت ۱۸ هر روز در تمامی استان‌ها محدودیت‌ها اعمال شود یعنی از ساعت ۱۸ به بعد فقط مراکز ضروری مانند مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آتش‌نشانی و … باز باشد و دیگر صنوف متعلق به دسته ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد اجازه فعالیت ندارند. رئیسی بیان کرد: انجام تست کرونا در کشور به روزانه ۴۰ هزار تست رسیده که با افزایش آزمایشگاه‌ها به بیش از ۱۲۰۰ مرکز، می‌توانیم با احتساب تست‌های سریع، روزانه ۷۰ هزار تست در کشور انجام دهیم. وی تأکید کرد: سعی داریم تا مقدار زیادی تست سریع وارد کشور کنیم؛ این تست‌ها در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بدون نیاز به دستگاه و تشخیص خاصی می‌تواند نتیجه مثبت یا منفی بودن کرونا را مشخص کند. سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: در ۴۳ شهرستانی که محدودیت‌ها اعمال شده بود، به نتایج خوبی در راستای کاهش شیوع کرونا رسیده‌ایم البته در ۴۶ شهرستان دیگر، محدودیت‌ها تا پایان روز جمعه ادامه دارد. همچنین در ۲۵ استان محدودیت‌های مشاغل ۳ به ۴ هنوز اعمال می‌شود. رئیسی با اشاره به اهمیت بحث تهویه در مراکز سربسته گفت: طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، ۳۱ درصد علل ابتلای به کرونا در میهمانی‌های خانوادگی است؛ جمع‌های خانوادگی که تهویه ندارند و در مکان‌های سربسته هستند، یکی از کانون‌های اصلی بیماری اعلام شده‌اند.

وزارت اطلاعات شبکه بزرگ قاچاق ارز را منهدم کرد

وزارت اطلاعات اخلال گران شبکه بزرگ قاچاق حرفه‌ای ارز به اتهام عدم ثبت معاملات ارزی در سامانه سنا در استان یزد را شناسایی و مورد ضربه قرار داد. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ در راستای برخورد با اخلال گران بازار ارز، با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان یزد، ۴ شبکه بزرگ قاچاق ارز شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت. این شبکه به منظور پنهان ساختن ماهیت مجرمانه فعالیت خود، معاملات ارزی را بدون ثبت در سامانه سنا و با استفاده از حساب‌های شخصی مرتبطین خود انجام می‌دادند. برابر اسناد پرونده، حجم قاچاق ارز متهمین بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال ارزیابی شده است که در این عملیات بیش از ۳۰ نوع ارز مختلف به ارزش ریالی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال کشف و ضبط شد؛ بر همین اساس تا کنون بیش از ۵۰۰ حساب بانکی مسدود و حدود ۵۰ نفر از مرتبطین این شبکه جهت رسیدگی پرونده تحویل مراجع قضائی گردید. وزارت اطلاعات ضمن هشدار به سوداگران و سوءاستفاده کنندگان بازار ارز، با هرگونه فعالیت غیرمجاز در این حوزه برخورد جدی خواهد نمود و به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با ستاد خبری ۱۱۳ در میان بگذارند.

بورس منفی شروع شد

شاخص کل با ۲۸۰۹۱ واحد کاهش معادل منفی ۲.۱۸ درصد به یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۷۹ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۷۳۴۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۱۸ درصد به ۳۳۰ هزار و ۱۷۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۳۶۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۰ درصد به ۳۷۱ هزار و ۵۲۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۲۰۳ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۰ درصد به ۲۴۳ هزار و ۳۳۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۶۵۸۰ واحد کاهش معادل منفی ۲.۱۰ درصد به یک میلیون و ۷۰۹ هزار و ۴۳۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۴۶۴۸ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۴ درصد به ۸۷۵ هزار و ۲۴۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۰۷۸۶ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۷ درصد به ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۹۹۵ واحد رسید.

هواشناسی برای خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

در هشدار امروز (۱۷ آبان‌ماه) اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان آمده است: "پیرو هشدارهای سطح زرد اخیر این اداره‌کل و با توجه به هشدار سطح نارنجی امروز هواشناسی خوزستان در خصوص: تقویت بارش‌های همرفتی با توجه به ضرایب بالای ناپایداری از اواخر روز شنبه تا اواسط روز یکشنبهنوع مخاطره: رگبار باران همراه با رعد و برق، احتمال ریزش تگرگ و تندباد لحظه‌ای منطقه اثر: مناطق شمال غربی، غربی و جنوب غربی به صورت نقطه‌ای و در بقیه نقاط به صورت پراکنده اثر مخاطره: احتمال شکستگی درختان، صاعقه، کاهش دید موقتی و احتمال آبگرفتگی در برخی مناطق دستور فرمایید به فوریت نسبت به: - صدور هشدار مجدد، اتخاذ تمهیدات لازم و ابلاغ جهت انجام اقدامات پیشگیرانه- تداوم آماده‌باش و برقراری کشیک شبانه‌روزی و حضور بخش‌های مورد نیاز در محل فعالیت- اطلاع‌رسانی مستمر و ارایه توصیه‌های ایمنی (مانند: عدم تردد غیرضروری و عدم تردد و توقف در مجاورت رودخانه‌ها، مسیل‌ها، دره‌ها، کانال‌ها، مناطق مرتفع و مناطق با احتمال وقوع صاعقه، جاری شدن روان‌آب و سقوط اجسام و درختان) به شهروندان به ویژه بیماران تنفسی و قلبی، کودکان، سالمندان، روستاییان، عشایر و ساکنین مناطق در معرض خطر- اتخاذ تدابیر لازم جهت پایداری شبکه برق‌رسانی و جلوگیری از سقوط خطوط انتقال نیرو- اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارت به کشت‌های زراعی، باغی و سایر بخش‌ها- توصیه به رانندگان جهت احتیاط در رانندگی- اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص درختان، سازه‎های موقت و اجسام با احتمال سقوط- مسدود نمودن جاده‌های حادثه‌خیز در صورت ضرورت توسط دستگاه‌های مرتبط با هماهنگی فرمانداری‌ها طبق ضوابط- ابلاغ جهت مدیریت سوخت مصرفی شرکت‌ها، کارخانجات و مراکزصنعتی به منظور کاهش آلاینده‌ها- اتخاذ تمهیدات لازم جهت دفع سریع فاضلاب و آب‌های سطحی- اتخاذ سایر تدابیر لازم جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام و گزارش اقدامات را به این اداره کل ارسال نمایند. "

پایتخت باند «گربه» را متلاشی کرد

سرپرست پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری اعضای باند سرقت خودرو و منازل پایتخت خبر داد. سرهنگ"جلیل موقوفه ای" وی در تشریح خبر فوق اظهار داشت: در پایان هفته گذشته در پی تماسی شهروندی با ۱۱۰ و اعلام سرقت از منزلش، تیمی از ماموران کلانتری ۱۷۴ قیام دشت به محل مورد نظر در خیابان بهشتی اعزام شدند. وی افزود: پس از ورود ماموران به ساختمان متوجه شدند که سارق به راحتی وارد منزل شده و درب ساختمان کاملا سالم است و لوازمی از جمله تلویزیون، جاروبرقی، دریل شارژی و دیگر لوازم منزل به سرقت رفته است. موقوفه ای ادامه داد: ماموران با بررسی های بیشتر دریافتند که سارقان گاوصندوق داخل اتاق خواب را پیدا کرده اما نتوانستند آن را باز کنند. وی افزود: مالباخته به ماموران حاضر در محل اعلام کرد که در این رابطه به مستاجر طبقه پایینی خود شک دارد چرا که او هم به مواد مخدر اعتیاد دارد و هم مجرد است. سرپرست پلیس پیشگیری پایتخت تصریح کرد: ماموران بعد از اخذ دستور قضایی به واحد طبقه پایین وارد و همان لحظه مشاهده کردند که فرد مورد نظر به همراه دو نفر دیگر در حال استعمال موادمخدر هستند که در همین رابطه هر ۳ نفر دستگیر و به کلانتری منتقل شدند. وی افزود: بعد از بازجویی های انجام شده از متهمان یکی از آن ه اعلام کرد که در سرقت شرکت نداشته و دو دوست دیگر او این سرقت را انجام داده اند و ماموران بازجویی ها را از دو نفر دیگر انجام دادند و در نهایت مشخص شد دو نفر دیگر به همراه دو دوست دیگر خود یک باند را به عنوان «گربه» تشکیل داده اند. سرهنگ موقوفه ای اظهار داشت: پس از انجام بازجویی ها از متهمان، دو نفر دیگر از اعضای این باند هم که یک خانم و آقا بودند دستگیر شدند که اموال مسروقه در منزل متهمه کشف و تحویل کلانتری داده شد. وی با بیان اینکه کار اصلی باند گربه سرقت لوازم خودرو است و در کنار آن از منازل و دیگر اماکن خصوصی سرقت می کردند، افزود: اعضای این باند به بیش از ۲۰۰ فقره سرقت لوازم خودرو اعتراف کردند که هر ۴ نفر عضو این باند به ماده مخدر هروئین و شیشه اعتیاد دارند که دارای سابقه کیفری هم هستند. به گفته سرپرست پلیس پیشگیری پایتخت، متهمان به همراه پرونده خود جهت رسیدگی تکمیلی به پرونده تحویل مرجع قضایی شدند.

ایران و عراق رایزنی امنیتی کردند

هیأتی بلندپایه از ایران، با «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سردار سرتیپ پاسدار «قاسم تقی‌زاده» جانشین وزیر دفاع ایران و «فلاح نژادی» وابسته نظامی سفارت ایران در بغداد در این دیدار حضور پیدا کرده‌اند. بر اساس این گزارش، وزیر کشور عراق و هیأت ایرانی در ارتباط با موضوعات مورد اهتمام طرفین بحث و تبادل نظر کرده‌اند. ورود ۲۰۰ خودروی آمریکایی جدید به پایگاه عین الاسد/ رایزنی هیأت بلندپایه ایرانی و وزیر کشور عراق درباره مسائل امنیتی/ درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای آزادسازی جولان/تصویب ۶ قطعنامه به نفع فلسطین در مجمع عمومی سازمان مللدر ادامه این گزارش آمده است که وزیر کشور عراق و هیأت ایرانی «در راستای تحقق منافع دو کشور همسایه و توسعه ابعاد مربوط به مسائل امنیتی، مبارزه با انواع حالات تروریسم و جرم و همچنین تبادل تجربیات» با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

وزیر جنگ اسرائیل درخواست ادامه فشار حداکثری داد

«بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در نشستی با سفرای اتحادیه اروپا، ادعاهایی را درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرد. به نوشته وبگاه صهیونیستی «اسرائیل دیفنس»، گانتز در ابتدای اظهارات خود مدعی شد، ایران نزدیک است که به قابلیت‌ هسته‌ای دست یابد و این مساله بیشتر از اسرائیل برای جهان مشکل‌ساز خواهد بود. وی همچنین مدعی شد: «من هیچ شکی ندارم که هر دولت آمریکایی با ابزارهای موجود یا جدید، مانع از دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای خواهد شدگانتز در ادامه اظهارات خود همچنین ادعا کرد که آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی باید سیاست فشار حداکثری را بر ایران حفظ کنند و با مردم ایران مستقیم رابطه برقرار کنند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پایان اظهارات خود همچنین مدعی شد: «تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌تواند به ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شود و هر توافقی با این کشور لزوماً نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.»

زنگ خطر سالمندی به صدا درآمد

تحولات جمعیتی هر کشوری بیش از هر عاملی ریشه در باورها و نگرش زوجین به فرزندآوری دارد و بر اساس آمارها و برآوردهای انجام شده جمعیت کشور رو به کهن‌سالی و پیری پیش می‌رود به طوری که در دوره‌ای شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بود که سیاست‌های انجام شده در این زمینه سبب کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری شد. فرزندآوری در نظام خانواده از چالش‌های جدی زوجین در عصر کنونی است، زیرا مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین مانع خانواده‌ها برای فرزندآوری است و این موضوع حمایت دولت و مسئولان را برای کاهش مشکلات اقتصادی می‌طلبد که در مجلس شورای اسلامی هم مشوق‌های جدید برای فرزندآوری خانواده‌ها و تکریم جایگاه مادران در نظر گرفته شده است. با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا موضوع فرزندآوری و جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است به همین سبب مسئولان باید تمهیدات ویژه‌ای در نظر گیرند. برنامه‌هایی از جمله ارائه مشوق‌های فرزندآوری، افزایش وام ازدواج، کمک هزینه فرزندآوری و بیمه هزینه‌های بارداری و زایمان، کنترل طلاق، کمک هزینه واکسیناسیون کودکان، کمک هزینه مراقبت از کودک و سایر موارد باید در دستورکار دولت و مسئولان قرار گیرد و با اقدام کارشناسی با توجه به سیاست موضوع جمعیت و تاکید مقام معظم رهبری در زمینه فرزندآوری باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. نماینده، ولی فقیه در استان هم بارها در سخنرانی‌های متعدد به موضوع فرزندآوری و کاهش جمعیت تاکید کردند به طوری که متاسفانه هر روز جمع زیادی از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع تاثیر مهمی در کاهش جمعیت و پیرشدن آن دارد. قرآن کریم به عنوان برنامه هدایت بخش بشریت علاوه‌بر اهمیت و نقش مهم خانواده بر موضوع فرزندآوری نیز تاکید کرده است به طوری که قرآن وجود فرزند را نعمت و منت الهی و عاملی برای اقتصاد و تولید ملی، موجب امید و نشاط در خانواده و یار و همدم انسان بیان کرده است به همین سبب فرزندآوری در قرآن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بزرگترین مانع خانواده‌ها برای فرزندآوری مشکلات اقتصادی استاحمدی بانوی جوان ۲۴ ساله اراکی در زمینه فرزندآوری گفت: امروز بزرگترین مانع خانواده‌ها برای فرزندآوری مشکلات اقتصادی است به طوری که هزینه‌های پزشکی، درمان، سونوگرافی، دارو و ... افزایش یافته و شرایط سختی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. او افزود: بسیاری از افراد بیکار و یا جزو گروه کم‌درآمد جامعه هستند به همین سبب مشکلات معیشتی تاثیر بسیاری مهمی در زمینه ازدواج و فرزندآوری دارد و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد به همین سبب دولت باید مشوق‌ها و حمایت‌های ویژه در نظر بگیرد. این شهروند اراکی ادامه داد: امروز در کشور ما در زمینه قیمت طلا، دلار، مسکن، خودرو و حتی در زمینه مواد غذایی از جمله گوشت، مرغ و ... ثباتی وجود ندارد و می‌توان گفت قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کنند به همین سبب دغدغه مردم تامین مایحتاج ضروری زندگی است. احمدی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای در زمینه ازدواج جوانان، حمایت از آنها، کاهش مشکلات اقتصادی، کاهش مشکلات حوزه مسکن و بیکاری و سایر موارد داشته باشند. استان مرکزی جزو پیرترین استان‌های کشور استمدیرکل بهزیستی استان مرکزی  با اشاره به اقدامات بهزیستی استان در این زمینه گفت: بر اساس روایات، احادیث، متون اسلامی و قرآن اهمیت ازدواج، فرزندآوری و تشکیل خانواده از اهم مسائلی است که تاکید فراوانی شده و به عنوان مهم‌ترین بنا در اجتماع، ساختار و جایگاه خانواده است که همه اعضای خانواده در فضایی سالم زندگی خوب و شادی را سپری کنند. زهرا امینی افزود: باتوجه به اینکه جمعیت ما رو به پیر شدن است و بحران سالمندی را در سال‌های آینده داریم و استان مرکزی هم دومین و سومین استان پیر کشور است باید اقداماتی در این زمینه داشته باشیم . او با اشاره به اینکه بحران سالمندی در استان مرکزی طی سال‌های آینده بیشتر نمود پیدا می‌کند و باید همه دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی برنامه‌ای برای آماده شدن در مواجه با این بحران داشته باشند، گفت: در دوره‌ای شعار "فرزند کمتر و زندگی بهتر" در زمینه سیاست‌گذاری‌های ویژه بهداشتی کشور از اهمیت بالایی برخوردار بود به طوری که در آن برهه از زمان سیاست جمعیتی با توجه به وضع موجود و شرایط حاکم بر کنترل جمعیت حرکت می‌کرد، اما گذشت زمان ثابت کرد که به این شعار و سیاست توجه نشد و خانواده‌ها از حالت گسترده خارج و به خانواده هسته‌ای تبدیل شدند که این موضوع استحکام خانواده‌ها را تهدید می‌کند. مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: حضور فرزند به عنوان یکی از برکات و رحمت‌های الهی در زندگی است که اگر فرزندآوری محدود و خانواده‌ها تعداد کمتری فرزند داشته باشند این موضوع تبعات اجتماعی دارد و در سیاستگذاری‌های اجتماعی با مشکل رو به رو می‌شویم و از جمعیت فعال کشور کم می‌شود به همین سبب سازمان بهزیستی در این راستا وظایف مهمی برعهده دارد. امینی بیان کرد: نخستین موضوع مهم در فرزندآوری حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو است به طوری که سازمان بهزیستی برای فرزندان دو قلو و بیشتر به عنوان چتر حمایتی در کنار آن‌ها است و مسائل مربوط به شیر خشک فرزندان را تامین می‌کند همچنین کمک هزینه‌هایی ماهیانه برای خانواده به حساب آن‌ها واریز می‌شود. او عنوان کرد: بهزیستی در صورت نیاز پرستاری را برای کمک به مادر در نظر می‌گیرد که پرستار در یک شیفت کاری به مادر دارای بیش از ۳ قلو کمک می‌کند و در زمینه مسکن هم برای خانواده‌هایی بیش از ۳ قلو اقداماتی انجام شده و تامین مسکن از طریق خیران برای این خانواده‌ها داشتیم. فرزندان سالم، نیروی فعال و پویا برای جامعه هستندمدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه داشتن فرزندان سالم به عنوان نیروی فعال و پویا برای جامعه است، گفت: مشاوره‌های ژنتیک در واحد پیشگیری و آگاه‌سازی از معلولیت‌ها برای خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی یا بیماری‌های خاص و مشکلاتی داشتند قبل از ازدواج و بارداری به صورت رایگان مشاوره داده می‌شود. امینی ادامه داد: برای خانواده‌های دارای فرزند معلول برای بارداری‌های بعدی در زمینه مشاوره ژنتیک و مالی خدمات تخصصی ارائه می‌شود که هدف آن رشد فرزند سالم در خانواده است تا به عنوان عضو مفید در جمعیت کشور فعالیت داشته باشد. او افزود: مشکلات تحصیلی، درمانی، حقوقی و آموزشی کودکان بدسرپرست نیز در سازمان بهزیستی دنبال و خدمات ارائه می‌شود تا جمعیت پویا و مولد برای جامعه داشته باشیم. مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد مشکلات اقتصادی است که مانع از فرزندآوری می‌شود، اما در قرآن ۱۱۱ بار به کلمه رزق از طرف خداوند متعال اشاره شده به همین سبب خانواده‌ها نباید هراسی در این زمینه داشته باشند و نباید به سبب مشکلات اقتصادی از فرزندآوری ممانعت داشته باشند. امینی بیان کرد: تعداد فرزندان بیشتر صمیمیت و گرمی را در خانواده بیشتر می‌کند، زیرا حضور هر کدام از فرزندان و دورهمی و تعاملات بین خواهرها، برادرها و اقوام از جمله خاله، عمو، دایی، عمه و ... در ایجاد خانواده پویا تاثیر مهمی دارد که متاسفانه امروز فرزندان خانواده‌ها یکی از این فامیل نسبی را ندارند . در زمینه اهمیت موضوع فرزندآوری توجه ویژه شوداو با اشاره به اینکه امیدواریم با سیاست‌های جمعیتی جدید در زمینه اهمیت موضوع فرزندآوری توجه ویژه شود، گفت: مهدهای کودک یکی از راهکارهای خوب برای مادران شاغل است . مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سطح استان از خدمات ژنتیک استفاده کردند و در زمینه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت حدود ۶ هزار دانش آموز پایه دهم و یازدهم دختر و پسر خدمات آموزشی ارائه شد تا قبل از ازدواج آمادگی و فرزندآوری سالم داشته باشند. امینی تصریح کرد: در سطح استان حدود ۱۲ مرکز مشاوره از بهزیستی مجوز دارند که از این تعداد ۸ مرکز در اراک است همچنین خط تلفن ۱۴۸۰ پاسخگوی مستقیم سوالات افراد در زمینه ازدواج و کمک‌هایی در زمینه حمایت‌های قبل از ازدواج به صورت رایگان دارد. او با اشاره به اینکه در استان تعدادی مراکز مشاوره که مورد تایید شورای انقلاب فرهنگی است فعالیت می‌کنند، گفت: مرکز مشاوره در اراک، ۲ مرکز ساوه، یک مرکز خمین، یک مرکز دلیجان، یک مرکز شازند مشغول ارائه خدمات مشاوره قبل از ازدواج هستند که دوره‌های خاصی گذرانده‌اند و با تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجوزی که برای آن‌ها صادر شده قبل از ازدواج خدمات مشاوره‌ای دارند که مشاوره آن‌ها بیشتر در راستای تحکیم بنیان خانواده است. امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تاکید می‌کند: باتوجه به اینکه جمعیت ما رو به پیر شدن است و بحران سالمندی را در سال‌های آینده داریم به طوری که در سال ۲۰۳۰ با دو برابر شدن تعداد سالمندان مواجه می‌شویم و استان مرکزی هم دومین و سومین استان پیر کشور است که باید اقداماتی در این زمینه داشته باشیم.مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم با اشاره به اقدامات تبلیغات اسلامی در زمینه فرزندآوری گفت: آسیبی که کاهش جمعیت به جامعه می‌زند در کوتاه مدت و بلند مدت خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند به طوری که فضای سنتی، همبستگی و پیوستگی خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد. حجت‌الاسلام مهدی عباسی افزود: در خانواده‌های تک فرزند آسیب‌هایی از جمله افسردگی، تنهایی فرزند و عدم جامعه‌پذیری فرزندان وجود دارد و جامعه‌ای می‌تواند در آینده تاریخ و تمدن‌سازی اثرگذار باشد که از طیف جمعیت از جمله جمعیت نخبه و هدف دارای سرمایه بیشتری باشد. او ادامه داد: زمانی که دچار آسیب کم‌جمعیتی شویم مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید به طوری که جامعه درگیری در خود پیدا می‌کند و فضایی برای رشد و تمدن‌سازی وجود ندارد و در تمدن‌سازی با مشکلات عدیده‌ای برخورد می‌کند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: به عنوان محور تشیع و جهان اسلام همه نهادها بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید وارد میدان شوند و آسیب‌های خانواده‌های کم جمعیت را کاهش و خانواده‌های پرجمعیت، جمعیت متناسب و متوسط را معرفی کنند. «عباسی» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی می‌گوید: امروز استحکام بنیان خانواده‌ها امری ضروری و مهم است که در این صورت به سمت فرزندآوری نیز حرکت می‌کنیم به همین سبب اعلام آمادگی کردیم که کارگاه‌های تخصصی مهارت افزایی استحکام بنیان خانواده باهمکاری نهادهای مختلف در استان مرکزی با بهترین اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌کنیم. عباسی ادامه داد: تعدادی طرح در آینده در زمینه فرزندآوری انجام می‌شوند که یکی از آن‌ها ایجاد شهرک معارفی ویژه خردسالان در اراک است که نماینده، ولی فقیه در استان و سایر مسئولان برای طراحی این برنامه با تبلیغات اسلامی همکاری می‌کنند. در این طرح به خردسالان در زمینه معارف آموزش داده می‌شود، زیرا هر چه پیوند کودکان با دین بیشتر باشد پدر و مادران هم از داشتن چنین فرزندانی لذت می‌برند. او با اشاره به اینکه کارگاه‌های مهارت‌افزایی استحکام خانواده برگزار می‌شوند، گفت: امروز استحکام بنیان خانواده‌ها امری ضروری و مهم است که در این صورت به سمت فرزندآوری نیز حرکت می‌کنیم به همین سبب اعلام آمادگی کردیم که کارگاه‌های تخصصی مهارت افزایی استحکام بنیان خانواده باهمکاری نهادهای مختلف در استان مرکزی با بهترین اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌کنیم. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: از خانواده‌هایی که در زمینه جمعیت الگوهای موفق هستند به مردم معرفی و از آن‌ها تجلیل می‌شوند که در این راستا تعدادی از خانواده‌ها شناسایی شدند.

ظریف وارد لاپاز شد

ظریف با اعلام این خبر در توئیتی نوشت: همین الان وارد لاپاز شدم تا با بولیویایی‌ها ثمره مبارزه برای احیای دموکراسی‌شان را جشن بگیرم و مفتخرم که روز یکشنبه در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری آرسه شرکت کنم. او گفت: مشاهده شور و شعفی که مردم در جشن احیای آزادی و دموکراسی خود نشان می‌دهند، فوق‌العاده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه از سفر ظریف به بولیوی، کوبا و ونزوئلا خبر داده و گفته بود که ظریف ۱۳ آبان ماه در سفری به آمریکای لاتین، به کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد و سپس برای شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری جدید بولیوی راهی لاپاز خواهد شد.

استان های شمالی وارد هشدار زرد شدند

سازمان هواشناسی با انتشار یک هشدار زرد رنگ نسبت به رگبار باران با رعد و برق و وزش باد موقتی از اوایل وقت یک‌شنبه تا اواخر وقت پنج‌شنبه به صورت رگبار، باران و رعد و برق و وزش باد و کاهش دما در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، ایلام، همدان، قزوین، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان اخطار داد. براساس این اطلاعیه روز یکشنبه بارش باران در گیلان، مازندران، گلستان و رگبار باران با رعد و برق و وزش باد در خراسان شمالی، کردستان، ایلام، همدان در روز دوشنبه رگبار باران و رعد و برق در ایلام، لرستان و روز سه شنبه رگبار باران و رعد و برق در خوزستان، ایلام، لرستان، زنجان، گیلان و روز چهارشنبه رگبار باران و رعد و برق در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، همدان، زنجان، گیلان، مازندران خواهد بود.

دیوان محاسبات به افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی ورود کرد

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی کارمزد انتقال پول‌های بین بانکی (کارت به کارت) از سوی دولت، اظهار داشت: این اقدام که با نظر بانک مرکزی انجام شده، بدون اخذ مجوز دولت از مجلس صورت گرفته؛ بنابراین، این اقدامی غیرقانونی است. وی افزود: دولت به‌راحتی و بدون توجه به شرایط اقتصادی مردم، برای افزایش درآمد بانک‌ها که بسیاری از آنها دولتی هستند، کارمزد تراکنش‌های بانکی را افزایش می‌دهد؛ اما برای اجرای طرح تأمین کالای اساسی که در راستای حمایت از مردم و بهبود معیشت آنهاست، از نبود منابع مالی دم می‌زند و معتقد است منابع پیش‌بینی شده در این طرح که یکی از آنها اخذ مبلغی از ازای تراکنش‌های بانکی است قابل وصول نبوده و موجب خروج پول‌های مردم از بانک می‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی با یک بخشنامه بانک مرکزی و بدون اخذ مجوز مجلس اجرایی شده است، افزود: لازم است دیوان محاسبات به این موضوع ورود کند؛ چراکه این اقدام به‌منزله اقدام کاملاً غیرقانونی و اخذ وجه غیرمجاز و غیرقانونی از تراکنش‌های بانکی مردم توسط دولت است. ارکانی با بیان اینکه سود افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی تنها به جیب بانک‌ها می‌رود، بیان داشت: دولت نباید تنها به فکر تأمین منافع خود باشد، بلکه باید زمینه رفاه و آسایش مردم را نیز فراهم کند، بسیاری از مردم از افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی ناراضی هستند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: قطعاً این موضوع در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور مسئولان مربوطه پیگیری خواهد شد.

نماینده مجلس دهم درگذشت

محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی روز گذشته شانزدهم آبان‌ماه به دلیل عارضه قلبی درگذشت. محمدرضا نجفی ۵۱ ساله و جانباز شیمیایی جنگ هشت ساله ایران و عراق بود.

کشف ذخایر معدنی به ایستگاه آخر رسید

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه از نظر این سازمان اکتشافات معدنی در سطح زمین در حال پایان یافتن است، گفت: از این رو ما پروژه‌هایی را با استفاده از روش‌های ژئوفیزیک هوایی برای اکتشافات ذخایر معدنی پنهان بهره بردیم که موفق به کشف برخی از عناصر معدنی فلزی در استان‌های مختلف کشور شدیم. دکتر علیرضا شهیدی با تاکید بر اینکه از نظر این سازمان اکتشافات معدنی در سطح خاتمه یافته تلقی می‌شود، افزود: شناسایی و پی‌جویی که از مراحل اولیه اکتشافات معدنی است، از ماموریت‌های سازمان زمین شناسی است و ما بر این اساس تاکنون بالغ بر ۹۴۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور را در این زمینه بررسی کردیم. وی اظهار کرد: نتیجه این بررسی‌ها، انتشار اطلس منابع معدنی بوده است که در آن مکان‌ها و نواحی از کشور را که قابلیت اکتشاف مواد معدنی بیشتری در آن ها وجود دارد، نشان دادیم. شهیدی ادامه داد: به منظور درک بهتر از منابع زیر زمینی و اکتشاف ذخایر پنهان معدنی که بر روی زمین هیچ آثار و شواهدی نمی‌توانیم بیابیم، از فناوری‌های حوزه ژئوفیزیک هوایی بهره بردیم و تاکنون حدود ۱۶۵ هزار کیلومتر خطی داده‌های مورد نظر در این زمینه را برداشت داشته‌ایم. رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی هدف این سازمان در این زمینه را برداشت داده به وسعت ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتری مربع دانست و خاطر نشان کرد: از این رو بر اساس برنامه‌ها، ۲۵ درصد سطحی را که در مرحله اول اکتشاف ذخایر پنهان در نظر گرفته بودیم، عملیاتی کردیم. وی ابراز امیدواری کرد که با تزریق اعتیارات بیشتر بتوانیم به هدف ۲ میلیون و ۷۵۰ کیلومتر مربع خطی برسیم که در این صورت انقلاب عظیمی در زمینه اکتشاف ذخایر پنهان صورت خواهد گرفت. شهیدی، با اشاره به داده‌های به دست آمده از ژئوفیزیک هوایی در مساحت ۱۶۵ هزار کیلومتر خطی، توضیح داد: از آنجایی که در این فاز، استفاده از مغناطیسی را در اولویت قرار دادیم؛ از این رو به دنبال اکتشاف ذخایر پنهان فلزی همچون آهن، مس و طلا بودیم که داده‌های ما نشان داد که در پهنه سقز کردستان توانستیم به اکتشاف معادن خوب آهن دست یابیم. وی با تاکید بر اینکه در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و سمنان که پروژه ژئوفیزیک هوایی را انجام داد،یم توانستیم مواد معدنی خاصی را کشف کنیم، خاطر نشان کرد: تاکنون بالغ بر ۸۰۰ آنومالی ژئوفیزیک هوایی را کشف کرده ایم. رییس سازمان زمین شناسی در خصوص استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای کشف ذخایر معدنی پنهان، توضیح داد: تصاویر ماهواره‌ای اطلاعات پایه را قبل از استفاده از ژئوفیزیک هوایی به ما می‌دهد و در کنار آن با تلفیق لایه‌های مختلفی مانند نقشه‌های زمین شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک زمینی، آتراسیوم و هیدروژئوشیمی، مدلی به دست می‌آید که در مدلسازی‌ها می‌توانیم برآورد کنیم که در استان‌های مختلف چه عنصر معدنی وجود دارد. وی ادامه داد: بر اساس این مدلسازی‌ها می‌توانیم پروازهای ژئوفیزیک هوایی را انجام دهیم.

فروش آنلاین به کمک صنایع‌دستی آمد

معاون صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش فروش محصولات صنایع‌دستی این استان در روزهای کرونایی، بهره‌گیری از فضای مجازی برای فروش محصولات صنعتگران و هنرمندان را یکی از راهکارهای اصلی برای کمک به هنرمندان عنوان کرد. محمد بهروز عیسی‌زهی درباره وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان در ایام کرونا و در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی از سوی این معاونت برای بهبود وضعیت فروش محصولات هنرمندان صورت گرفته است؟ اظهار کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیز در روزهای کرونایی همانند سایر استان‌ها و حتی می‌توان گفت همانند دیگر نقاط دنیا، دچار مشکل شده است؛ اما خوشبختانه تاکنون کارگاهی نداشتیم که به طور کلی از کار افتاده باشد. او با بیان اینکه «تولید صنایع‌دستی در این مدت کاهش یافته است»، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا اندازه‌ای که مقدور است به هنرمندان استان کمک شود و تسهیلاتی در اختیارشان قرار بگیرد. به عنوان مثال عده‌ای از هنرمندان که متقاضی دریافت وام بودند در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند و وام‌هایی به آنها تعلق می‌گیرد. معاون صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان همچنین حضور در فضای مجازی را از دیگر راهکارهای کمک به هنرمندان این عرصه عنوان و اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته این بود که صنعتگران را به سمت فضای مجازی سوق دهیم و هم اکنون تعدادی از آنها در حال استفاده از این فضا برای فروش محصولاتشان هستند. در همین راستا با پارک علم و فناوری نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم و با تأسیس خانه خلاق، وضعیت فروش آنلاین محصولات هنرمندان استان در شرایط بهتری قرار گرفته است. خانه خلاق سه ماه پیش با همکاری پارک علم و فناوری راه‌اندازی شد تا از طریق بهره‌گیری از ظرفیت حمایت از استارتاپ‌ها بتوانیم شرایط فروش را برای صنعت‌گرانی که متقاضی فعالیت در فضای مجازی بودند، تسهیل کنیم. او یادآور شد: با توجه به اینکه فروش محصولات صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان به طور کلی وابسته به گردشگری نیست و بیشتر محصولات این استان همانند سوزن دوزی و حصیر به خود مردم استان فروخته می‌شود، از این نظر با مشکل چندانی مواجه نشده‌ایم. البته قطعا در روستاها هنرمندانی که در این حوزه فعال بودند دچار مشکل شده‌اند و ما تلاش کرده‌ایم که تا آنجایی که می‌توانیم شرایط را تسهیل کنیم.

گلستان قرمز شد

استاندار گلستان با اشاره به افزایش بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان طی روزهای اخیر گفت که با افزایش تعداد مبتلایان، وضعیت شیوع کرونا در گلستان قرمز شد. هادی حق‌شناس روز شنبه در جلسه استانی ستاد پیشگیری و مقابله با کووید ۱۹ اظهار داشت: در حال حاضر ۳۹۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گلستان بستری هستند که از این تعداد ۸۳ نفر در آی‌سی‌یو تحت درمان قرار داشته و ۳۸ نفر به دلیل وخامت اوضاع به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند. پیش از  این در اسفند پارسال و تیرماه امسال، وضعیت شیوع کرونا در گلستان قرمز شده بود . وی به اعمال محدودیت های کرونایی در گلستان اشاره کرد و گفت: از ۲۰ آبان به مدت یک ماه (تا ۲۰ آذر) محدودیت های جدید برای مشاغل اعمال خواهد شد. وی بیان داشت: براساس این مصوبه مشاغل گروه دوم هر روز به شرط رعایت کردن ضوابط و مقررات و پروتکل‌های بهداشتی تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت هستند. استاندار گلستان گفت: همچنین فعالیت فعالان گروه های شغلی سوم و چهارم در شهرهای قرمز ممنوع است. مراکز خرید، پاساژها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی،  آب میوه و بستنی فروشی، آرایشگاه مردانه، تزیینات داخلی ساختمان،  عمده و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش نوشت افزار، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی، مشاوران املاک، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل از جمله کسب و کارهای متعلق به گروه دوم هستند. مدارس، دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه ها و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی شامل کسب و کارهای گروه سوم می شوند. همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به رشته های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه، چایخانه و قهوه خانه ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش، شهربازی و مراکز تفریحی آبی نیز جزو کسب و کارهای گروه شغلی چهارم قرار می گیرند. استاندار گلستان ادامه داد: میانگین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در گلستان  ۱۲.۲ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین فوت ناشی از ابتلا شدن به این ویروس ۲۰ نفر در هر یک میلیون نفر است. وی به تلاش برای رفع نیاز درمانی گلستان اشاره کرد و گفت: با وجود قرار داشتن در شرایط تحریم، امسال ۶ دستگاه سی تی اسکن، ۶ دستگاه اکسیژن‌ساز و چهار تانکر ۳۰ هزار لیتری اکسیژن وارد استان شده و چندی قبل نیز یک کارخانه تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه ۳۵۰ هزار ماسک در گنبد افتتاح گردید. رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت که شهرهای گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، بندرترکمن، بندرگز، کلاله، مینودشت، آق‌قلا و مراوه‌تپه در وضعیت قرمز و کردکوی، علی‌آبادکتول، گمیشان، گالیکش و رامیان در وضعیت نارنجی زرد شیوع کرونا قرار دارند. عبدالرضا فاضل اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد شیوع کرونا استان، قرمز شدن همه شهرهای استان در هفته جاری دور از انتظار نیست. وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر به علت ابتلا به کرونا در گلستان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان به هزار و ۵۱ نفر رسید. مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۳۲ نفر فرهنگی و هشت دانش‌آموز شهرهای استان به علت ابتلا به کرونا در منزل و یک دانش آموز نیز در بیمارستان بستری است. احسان گوهری‌راد به نحوه آموزش دانش آموزان گلستان با وجود شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۲ درصد دانش‌آموزان استان به صورت حضوری، ۲۵ درصد از طریق تلویزیون، ۶۹ درصد از طریق شبکه شاد و ۱۶ درصد از طریق سایر برنامه‌ها آموزش های لازم را فرا می‌گیرند. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه گفت: تاکنون ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

پهپاد آموزشی سپاه در بستان به زمین نشست

روابط عمومی قرارگاه کربلا در جنوب غرب با تایید خبر فرود اضطراری یک فروند پهپاد آموزشی ، پژوهشی در شهرستان دشت آزادگان گفت که این پهپاد ایرانی و متعلق به سپاه پاسداران است و تمامی شایعات مبنی بر ساقط کردن آن کذب است.یک فروند پهپاد آموزشی پژوهشی سپاه پاسداران ساعاتی پیش به دلیلی نقص فنی از کنترل خارج و فرود اضطراری داشت. این روابط عمومی افزود : این پهپاد آموزشی، پژوهشی به دلیل نقص فنی ،ضعف در باطری و شرایط بدجوی در زمین های کشاورزی اطراف روستای دفار از توابع شهر بستان فرود آمد که کاملا  سالم است. بر پایه این گزارش پهپاد یاد شده ایرانی بوده و شایعات منتشرشده مبنی بر هدف قرار گرفتن و ساقط کردن آن صحت ندارد. پیش از این نیز تعدادی از پهپادهای آموزشی به دلیل نقص فنی در برخی از مناطق استان فرود اضطراری داشته اند.

مسن‌ترین مرد ایران درگذشت

« حاج زینل زارعیان» که تاکنون مسن ترین مرد ایرانی به شمار می رفت، در سن ۱۲۲ سالگی درگذشت و امروز شنبه در زادگاهش در شهرستان جهرم استان فارس به خاک سپرده شد. نوه حاج زینل زارعیان گفت: حاج زینل  متولد دوم مهرماه ۱۲۷۷ هجری شمسی بود. او روز گذشته دارفانی را وداع گفت و امروز در شهر جهرم دفن شد. محمد زارعیان به علت درگذشت پدربزرگ خود اشاره ای نکرد. به همین دلیل، معلوم نیست او بر اثر کهولت سن درگذشته یا ویروس کرونا او را از پای درآورده است. نوه حاج زینل زارعیان تصریح کرد که پدربزرگش از اهالی مومن و متدین محله علی پهلوان جهرم بود و در ایام جوانی به زراعت اشتغال داشت. وی افزود: حاج زینل ۷۰سال به‌ صورت افتخاری و بدون دریافت حقوق، خادم مسجد حضرت علی (ع) واقع در بلوار حافظ شهر جهرم بود. مرحوم زینل زارعیان با ۱۲۲ سال سن، مسن‌ترین فرد ایران و جهرم بود. شهرستان جهرم در فاصله۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز مرکز استان فارس قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای توئیتید: چهره دموکراسی در آمریکا زشت است.