جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام جعفری مهر

حوزه/ حجت الاسلام جعفری مهر گفت: در کهگیلویه و بویر احمد حتی یک موقوفه برای طلاب و حوزه‌های علمیه نداریم، در حالی که در استان‌های دیگر کمک‌های بسیاری به طلاب و حوزه‌ها از این رهگذر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، نهاد حمایتی برای مأموریت‌ها و رسالت‌های اصلی حوزه است. آنچه که از هدف عالیه این مرکز به نظر می‌رسد تلاشی است تا مأموریت حوزه بهتر محقق شود، بنابراین تلاش می‌کند تا با کاهش مشکلات، طلبه بهتر درس بخواند، استاد بهتر تدریس و مبلغ بهتر به تبلیغ بپردازد.

بی‌شک یکی از اهداف مهم مرکز خدمات حوزه کمک به رشد استعدادهای برتر حوزوی است تا آن جا که درصدد است از طلابی که جدی‌تر از دیگران بوده و در تحقق اهداف حوزه مؤثرتر هستند، بیشر حمایت کند.

در این بین خانواده نیز نقش مهمی در موفقیت طلاب و روحانیون دارد و بر همین ارائه خدمات فرهنگی به خانواده‌ها جزو رویکردهای مهم مرکز خدمات است.

 به سراغ حجت‌الاسلام محمدجواد جعفری مهر، مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و در خصوص رئوس برنامه ها، فعالیت ها و همچنین کمبودها و مشکلاتی که وجود دارد، به گفت‌وگو نشستیم.

دستاورد راه‌اندازی خبرگزاری حوزه در کهگیلویه و بویراحمد

وی در ابتدا با بیان اینکه یکی از کارهای خوب انجام شده در ماه‌های اخیر راه‌اندازی نمایندگی خبرگزاری حوزه در استان بود، گفت: این رسانه از این پس به صورت تخصصی مشکلات حوزه‌های علمیه استان را پیگیری خواهد کرد که جای خالی آن همواره در مجموعه حوزوی احساس می‌شد.

جعفری مهر در ادامه با تاکید بر لزوم همکاری و همراهی هر چه بیشتر رسانه‌ها با حوزه‌های علمیه استان، ادامه داد: شاید یکی از دلایل مشکلات امروزی حوزه‌های علمیه و ارتباطات میان حوزه و بخش دولتی همین خلا همکاری میان حوزه و رسانه باشد که امیدواریم خبرگزاری حوزه با پوشش اخبار و همچنین تهیه گزارش بتواند سهم عمده‌ای در معرفی هر چه بیشتر حوزه‌ها و نخبگان حوزوی و بیان مشکلات در راستای پی‌گیری و رفع آن‌ها داشته باشد.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان و پیگیری مشکلات حوزه‌ها، اظهار کرد: حقیقتا در برخی از زمینه‌های مشکلات اساسی داریم که نیاز است برای تعالی هر چه بیشتر حوزه‌ها با همراهی همه بخش‌ها و با تکیه بر خرد جمعی یکی پس از دیگری مشکلات را پشت سر بگذاریم که در حال حاضر یکی از این مشکلات اساسی بحث مسکن طلاب و روحانیون است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که مرکز خدمات حوزه‌های علمیه چه وظایفی دارد، اظهار کرد: مرکز خدمات از سال ۷۰ به امر مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد در ابتدای کار بحث بیمه و حوزه سلامت و در ادامه توسعه فعالیت‌ها مسکن طلاب و بیمه‌های تکمیلی و حوزه معیشت مستمری بگیران ۶۰ و ۶۵ سال به بالا و خانواده مرحومین و مسائل فرهنگی خانواده‌های طلاب و فرزندان به جز طلابی که در ادارات شاغل هستند یعنی طلاب و معمرین یا همان روحانیون ۶۰ سال به بالا را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

جعفری مهر افزود: همچنین کلیه مبلغین در طرح‌های مختلف و ائمه جمعه و ائمه جماعات مساجد و طلاب مشغول به تحصیل چه مجرد و چه متاهل زیر پوشش قرار دارند.

وی ادامه داد: مدیریت برادران و خواهران متولی کار آموزش و تربیت هستند حوزه تبلیغ با سازمان تبلیغات است و مرکز خدمات هم مسکن و مجموعه‌های معشیتی و نیازمندی‌های موردی را تحت پوشش قرار می‌دهد و در حال حاضر بانک اطلاعاتی که ما داریم هیچ کدام از مجموعه‌های حوزوی ندارند.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: در حال حاضر در کل استان تقریبا قریب به ۱۳۰۰ خانواده طلاب برادر و خواهر متاهل در استان و بالغ بر ۷۰۰ طلبه مجرد داریم که امورات آن‌ها را انجام می‌دهیم و در حال حاضر جز در حوزه تعلیم و تهذیب، بقیه کارها با مرکز خدمات است. بنابراین کل استان را باید پوشش بدهیم که تعداد ۶ حوزه خواهران و ۴ حوزه برادران است. بحث هدفمندی خدمات از اولویت‌های مرکز خدمات است که به طلبه کمک کنیم بهتر درس بخواهد و هر طلبه‌ای موفق‌تر باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حمایت از طلاب نخبه

وی افزود: در حال حاضر ۴۳ نخبه و استعداد برتر داریم و قطعا تعداد بیش از این بوده و قرار است در حوزه ها شناسایی شوند که هم حمایت تحصیلی و هم معیشتی داشته و مشکلات این عده در اولویت قرار دارد.

جعفری مهر به موضوع اشتغال هم گریزی زد و گفت: قرارگاه حضرت خدیجه(س) در بحث حمایت از معیشت طلاب، مهارت‌ها را دنبال می‌کند و تفاهم‌نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای و صمت برای آموزش ها داریم که برادران در زنبورداری و کارگاه خیاطی و دامداری در روستاها کارهای خوبی انجام داده‌اند. البته تا الان توجهی که باید به حوزه اشتغال طلاب در استان نشده است.

فعالیت ۷ گروه جهادی در استان

وی در ادامه به گروه‌های جهادی طلاب استان و اقداماتی که انجام داده‌اند اشاره کرد و گفت: در استان بیش از ۷ گروه جهادی شناسنامه‌دار داریم که بسیار فعال هستند و در بحث کرونا در ضد عفونی معابر اقدامات خوبی انجام دادند و در بحث تقسیم بسته‌های معیشتی و تدفین و تغسیل اموات کرونایی فعال بودند و هنوز هم در برخی از شهرستان‌ها این کار توسط طلاب جهادی انجام می‌شوند.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مسئولان از این ظرفیت باید استفاده کنند و زمینه خدمت آن‌ها را فراهم کنند. در ساخت منازل نیازمندان طلاب جهادی کارهای خوبی کرده‌اند و از صفر تا ۱۰۰ برخی منازل را ساختند و در بیمارستان‌ها هم آمادگی همکاری داریم و باید حوزه بهداشت و درمان استان همکاری کند.

جعفری ادامه داد: در حوزه تفریحی، مسابقات ورزشی و اردو برای خانواده‌ها داشته‌ایم و فرزندان طلاب و استعدادهای برتر آن‌ها نیز تشویق می‌شوند که هر سال چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود.

حوزه‌ها هیج سرانه ورزشی در استان ندارند

وی در ادامه گفت: حوزه‌ها هیج سرانه ورزشی در استان ندارند و داشته‌های این بخش صفر است که به کرات از مسئولان استانی درخواست کرده و پیشنهاداتی داشته‌ایم و در بحث بانوان حتی یک سالن اختصاصی ویژه بانوان نداریم و خانواده‌ها و خود طلاب به دلیل معذورات از دیگر مجموعه‌ها استفاده نمی‌کنند.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با تاکید بر این که به نسبت جمعیت استان و طرح آمایش سرزمینی که پیش‌بینی شده نسبت به سرانه کشوری از نظر تعداد طلاب و روحانیون عقب هستیم، گفت: تعداد طلاب خواهر استان یک هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است و به ازای هر ۳۰۰ نفر یک طلبه داریم، در حالی که به باید یک نفر برای هر ۱۰۰ نفر باید داشته باشیم.

بسیاری از روستا روحانی ندارند

جعفری مهر گفت: در خیلی از روستاها فاقد طلبه و روحانی مستقر هستیم و اگر زیرساخت‌ها و امکانات فراهم شود می‌توان کل استان را پوشش داد و حضور طلبه‌ها در روستاها کارگشا و رافع مشکلات خواهد بود.

وی به یکی دیگر از کمبودهای استان اشاره کرد و گفت: در حوزه موقوفات و خیرین ضمن با تشکر از خیرین استان به ویژه خیرین سلامت و مسکن‌ساز استان و مجمع خیرینی که داریم، اما تا الان منجر به کار و گام مثبت چشمگیر و گره‌گشایی نشده که نیاز است خیرین برای ایجاد منابع پایدار و موقوفات حوزوی کمک کنند تا درآمد پایدار داشته باشیم.

حتی یک موقوفه برای طلاب و حوزه‌های علمیه نداریم

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: حتی یک موقوفه برای طلاب و حوزه‌های علمیه نداریم، در حالی که در استان‌های دیگر کمک‌های بسیاری به طلاب و حوزه‌ها از این رهگذر شده است. به همین دلیل اکنون تعداد طلاب بیرون استان ما بیش از دو برابر طلاب داخل استان است. مسئولان می‌توانند کمک کرده و با ایجاد زیرساخت‌هایی مثل خانه عالم و رفع مشکلات دیگر به این امر کمک کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha