سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام صدوق

حوزه/ ششمین کارگاه آموزشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با موضوع «بلاک‌چین و ارزهای رمزپایه، فرصت‌ها وچالش‌های دینی» در سالن جلسات دفتر مطالعات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صدوق در ابتدای این کارگاه به بررسی عنصرهای کلیدی در تعریف ارزهای رمزپایه پرداخت و گفت: سه عنصر کلیدی در تعریف ارزهای رمزپایه نهفته است که مهم‌ترین آن «عدم تمرکز» است، عنصر بعدی «دیجیتالی بودن» آن است و سومین عنصر آن هم «رمزنگاری» ارزهای رمز پایه است که در عنوان این ارزها هم وجود دارد. ارائه تعریف جامعی برای رمزارزها مشکل است اما این سه عنصر می‌توانند تا حدود زیادی سبب تمایز رمزارزها از سایر ارزها ‌شوند.

وی درباره اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه بلاک‌چین گفت: ما باید نسبت به پدیده‌هایی که در آینده با آن مواجه خواهیم ‌شد، واقف باشیم و فرصت‌ها و چالش‌های دینی آن را مورد بررسی قرار دهیم تا با آمادگی و شناخت کامل، به استقبال آن‌ها رویم.

حجت الاسلام صدوق با تبیین اقسام تقسیم‌بندی رمزارزها ادامه داد: تقسیمات گوناگونی برای رمزارزها وجود دارد؛ یکی از این تقسیم‌بندی‌ها از حیث ثبات ارزش آن است که به دو نوع تقسیم می‌شود؛ رمزارز با ثبات(استیبل‌کوین) نظیر «تتر» و بی‌ثبات مثل «بیت‌کوین» که ممکن است در طول یک روز، کاهش و افزایش‌های شدیدی را تجربه کند. در تقسیم‌بندی دیگر، ارزهای رمزپایه به رمزارزهای با پشتوانه و بی پشتوانه، تقسیم می‌شوند. اکثریت جامعه نخبگانی و فقهی فکر می‌کنند که همه این رمزارزها بی‌پشتوانه هستند در حالی که برخی از این رمزارزها پشتوانه دارند و عموما از نوع رمزارزهای باثبات هستند. مثل رمزارز «تتر» که پشتوانه آن دلار آمریکا است یا رمزارز «وانگرام» امارات یا رمزارز«پیمان» ایران که پشتوانه آن‌ها طلا است یا «پترو» ونزوئلا که پشتوانه آن نفت است یا برخی از رمزارزها که پشتوانه آن دیگر رمزارزها می‌باشند.

وی در ادامه اظهار داشت:یکی از نگاه‌های اشتباه این است که تلقی می‌شود همه رمزارزها، قابل استخراج هستند در حالیکه آن دسته از رمزارزها که پروتکل اثبات کار دارند، قابل استخراج است نظیر «بیت‌کوین» و «اتریوم». اما برخی از رمزارزها مثل «تتر»، با ساز و کار تولید سکه، مثل بانک عمل می‌کنند. منظور از استخراج نیز فرایندی است که طی آن با استفاده از سخت‌افزارهای خاص کامپیوتری در شبکه رمزارزها، قادر به حل مسائل رمزنگاری شده، تأیید صحت یک تراکنش و نهایتاً ایجاد یک بلوک در زنجیره بلوکی (بلاک چین) رمزارزها خواهیم بود.

عضو انجمن بلاک‌چین ایران ادامه داد: دسته بندی دیگر رمزارزها از حیث عدم تمرکز رمزارزها است. عدم تمرکز یعنی واسطه‌ای در معامله وجود ندارد و وابسته به بانک نیست. هیچ سرور مرکزی برای ثبت تراکنش‌ها وجود ندارد و مستقیم از فروشنده به خریدار انتقال پیدا می‌کند. حذف واسطه یعنی دیگر در تراکنش شما عامل انسانی به غیر از فروشنده و خریدار وجود ندارد که در این حالت امکان تقلب و هزینه گرفتن برای تراکنش منتفی می‌شود. هرچند که عدم تمرکز یکی از ویژگی‌های اساسی، در مفهوم رمزارزها است، اما با این حال برخی از رمزارزها نیمه متمرکز و برخی دیگر مثل «لیبرا»(رمزارز شرکت فیسبوک)، کاملا متمرکز هستند.

وی در ادامه به بررسی راه‌های اکتساب این رمزارزها اشاره کرد و گفت: خرید و استخراج از راه‌های به دست آوردن این نوع از پول‌های مجازی است که برای تسهیل خرید و فروش آن، خودپردازهایی ایجاد شده است که در حال حاضر بیش از هشت‌هزار دستگاه خودپرداز در سراسر جهان وجود دارد.

حجت الاسلام صدوق در تبیین روند استخراج این رمزارزها اظهار داشت: استخراج که یکی از راه‌های کسب این رمز ارزهاست در ابتدا توسط سی‌پی‌یو انجام می‌شد و حل معادلات توسط آن انجام می‌شد اما در مرحله بعد که سرعت حل معادلات برای کسب رمزارز بیشتر مورد توجه قرار گرفت، استفاده از جی‌پی‌یوها که کارت‌های گرافیکی با قدرت بالای پردازش هستند برای استخراج فراگیر شد که در ایران هم به شدت مورد استقبال قرار گرفت و قیمت کارت‌های گرافیک بازی به شدت افزایش پیدا کرد، امروزه با توجه به افزایش شدید سختی شبکه و تقاضای زیاد برای استخراج بیت‌کوین، سخت‌افزارهایی با نام «اسیک» (ASIC) تولید شده‌اند. اسیک مخفف اصطلاح «مدارهای مجتمع با کاربردهای خاص» می‌باشد که اختصاصا برای استخراج و تولید بیت کوین طراحی شده‌اند استخراج رمزارزها در کشورهای آمریکا، چین، ایسلند، روسیه بیشتر از سایر کشورها است که دلیل قرار گرفتن ایسلند در این رده‌بندی قیمت پایین برق در آن کشور است.

وی در ادامه روند استخراج خاطرنشان کرد: کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین «ساتوشی» نام دارد که یک‌صدمیلیونم بیت‌کوین است. فرضا اگر بخواهد معامله‌ای در شبکه بیت‌کوین اتفاق بیفتد، تایید این تراکنش، ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. اتفاقاتی که در این مدت می‌افتد آن است که که ماینرها(استخراج‌کنندگان) برای حل‌کردن معادلات ریاضی پیچیده با هم رقابت می‌کنند و دستگاهی که زودتر این معادله را حل کند برای تایید عمل تراکنش، از سوی شبکه انتخاب می‌شود. پاداش اولین استخراجی که برای بیت کوین در نظر گرفته شد، ۵۰ بیت کوین بود. این فرایند علاوه بر خلق بلوک جدید، باعث افزایش امنیت این شبکه می‌شود. چرا که زنجیره‌ها و بلوک‌ها توسعه پیدا می‌کنند و سبب تقویت و قدرت شبکه و بلوک‌ها می‌شود. این زنجیره امکان تقلب در این رمزارزها را قریب به صفر می‌کند.

حجت الاسلام صدوق در تعریف بلاک‌چین اظهار داشت: بلاک‌چین(Blockchain) سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها است. این داده‌ها می‌توانند برای نمونه تراکنش‌های بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیام‌های شخصی یا دیگر اطلاعات. ویژگی زنجیره بلوکی این است که کار ذخیره این داده‌ها بدون وجود یک مدیر مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یک نقطه مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. بلاک‌چین یکی از انواع دفاتر کل توزیع شده است. دو مدل دیگر با نام‌های «هش‌گراف» و «تنگل» وجود دارد که به شهرت بلاک‌چین نیستند و در حال حاضر تقریبا تمامی رمزارزها بر پایه بلاک‌چین استوار است.

وی افزود: دفاتر کل توزیع شده از زمان‌های قدیم وجود داشته است که تمام معاملات ثبت و ضبط می‌شد. ایده بلاک چین آمد تا دفتر کل متمرکز را از بین ببرد. در قدیم باید کسی این داد و ستدها را ثبت و ضبط می‌کرد که با آمدن بلاک‌چین، این دفتر کل در بین تمام افراد توزیع شده و به صورت متمرکز دست کسی نیست و با این روش قدرت دفاتر کل نظیر بانک‌ها از بین خواهد رفت.

کارشناس دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با تقسیم کاربران در شبکه رمزارزها گفت: ما در شبکه دو نوع «نود»(گره) داریم؛ یکی «نود سبک» است که همان کاربران ساده هستند و نوع دیگر «نود کامل» است که کاربرانی هستند که فعالیت بیشتری در شبکه دارند و عملیات استخراج را به صورت گسترده انجام می‌دهند. قسم دوم از طریق همین استخراج‌ها پاداش دریافت می‌کنند. در مورد ارزهایی که استخراجی نیست، کارمزدی به عنوان پاداش تایید تراکنش در نظر گرفته شده است که فرق آن با بانک در عدم مشخص بودن کاربری است که این معامله را تایید کرده است.

وی کاربرد بلاک چین را فراتر از بحث رمزارزها دانست و تصریح کرد: این فناوری که بعضی از آن با عنوان انقلاب در فناوری یاد کرده‌اند مختص در رمزارزها نیست بلکه بسترسازی برای رمزارزها یکی از کاربردهای آن است. بلاک چین مثل یک سیستم عامل است که قابلیت دارد نرم افزارهای مختلفی روی آن نصب شود. این فناوری در گستره وسیعی از کاربردهای مالی و غیر مالی قابل استفاده است. استفاده از بلاک‌چین در بورس اوراق بهادار، بیمه و بانکداری، پزشکی، اینترنت اشیا و دفاتر اسناد رسمی، بعضی از کاربردهای این فناوری به‌شمار می‌آیند.

حجت الاسلام صدوق افزود: اگر بلاک چین با هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مرتبط شود بستری برای گسترش قراردادهای هوشمند شود. این بستر باعث ایجاد عقود و قراردادهای جدیدی می‌شود که ممکن است طرفین یا یک طرف عقود ربات باشد که باید قبل از همه‌گیری بررسی و چالش‌های دینی و فقهی آن مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در انتهای کارگاه با اشاره به اینکه در مواجهه با بلاک‌چین نباید ساده‌انگارانه و سطحی مواجه شد، تأکید کرد: باید سوای بحث فنی این فناوری، علل پیدایش بلاک‌چین هم مورد بررسی قرار داد و پشت پرده و هدف اصلی این پدیده کنکاش شود. این حساسیت زمانی بیشتر می‌شود که سرنخ‌هایی از حضور صهیونیست‌ها و ثروتمندان اسراییلی-آمریکایی در این فناوری وجود دارد که ممکن است جایگزین سلطه دلار در جهان و برنامه‌ای برای رسیدن به دهکده کوچک جهانی با فرمانروایی زرسالاران یهودی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha