شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: جو بایدن نیز نمی تواند با شگردهای نخ‌نما شبیه آنچه سلف دموکراتش اوباما به کار گرفت، در محاسبات اصلی نظام تغییری به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در برنامه پیام با اشاره به تدبیر راهبردی مجلس در مواجهه با زیاده خواهی آمریکا، گفت: با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» در مجلس؛ رئیس جمهور جدید آمریکا باید بداند که پرونده برجام بسته شده است و راهی برای عقبگرد و مذاکره نمانده است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: جو بایدن نیز نمی تواند با شگردهای نخ ما شبیه آنچه سلف دموکراتش اوباما به کار گرفت، در محاسبات اصلی نظام تغییری به وجود آورد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیاست کلی نظام توسط رهبر انقلاب تنظیم می شود، گفت: ریل گذاری قانونی در این مسیر توسط نمایندگان ملت انجام می شود و دولت کنونی و آینده ایران نیز موظف و مکلف به اجرای آن است. 

وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی، یک فوریت طرحی ۹ مادّه ای موسوم به طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها» را به تصویب رساندند که اجرای آن، می تواند عامل بازدارنده ای بر سر راه زیاده خواهی های آمریکا باشد و آمریکا و اروپا را به سمت لغو رفع تحریم ها سوق دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: بر اساس این طرح که یک روز قبل از انتخابات آمریکا تصویب شد، دولت موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

امام جمعه تبریز افزود: پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرف های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم این اقدام مجلس را یک مقابله به مثل عملی در برابر استکبار جهانی دانست که آنان را به تحرک بیشتر وا می دارد. 

وی تاکید کرد: ایران، پس از برداشتن گام های پنجگانه در کاهش تعهدات خود، گام های بلندتری را به سمت بالا بردن سطح غنی سازی تا نصاب ۲۰ درصد بر خواهد داشت و عملیات احیای رآکتور اراک را اجرایی خواهد کرد، تا تروئیکای اروپایی بداند حرکت ایران در گام های پنجگانه یک اقدام نمادین نبوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اکنون قوه مقننه ایران پای در میدان گذاشته و پاسخ متناسب را در برابر بی عملی های پرابهام اروپا خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با تبیین شکست راهبردی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰، گفت: انتخابات ۲۰۲۰ را می توان یک زلزله سیاسی اجتماعی در کشور مهد قدرت و تمدن غرب به شمار آورد و آن را تبیین کرد. مسئله پیروزی یا شکست ترامپ یا بایدن نیست، مسئله اصلی شکست آمریکا است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه باید متغیرها و بازیگرها و کارگردانان این تغییرات را شناخت و با نگاه آینده پژوهانه به آن نگریست، گفت: انتخابات در آمریکا قاعدتاً باید سمبل مردم سالاری، آزادی، اخلاق فردی، اجتماعی و حاکمیتی باشد. اما برونداد چنین نظام معرفتی چیزی جز لجنزار عَفِن نیست. از کوزه همان برون تراود که در اوست.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به فرآیند نخ نمای انتخاب ناگزیر از بین دو حزب در آمریکا، گفت: اولین عارضه مزمن این انتخاب همین است، در این نظام انتخاباتی، رأی مردم و تأثیرگذاری آن بسیار کم است. گاهی اوقات چند کارت الکترال، توان کنار زدن میلیون ها رأی مردمی را دارد. نظام انتخاباتی که دادگاه عالی آن، نماد بی عدالتی و تبعیض و هیچ انگاری رأی مردم است. 

وی اشاره ای هم به ریزش و کاهش قیمت دلار بعد از انتخابات آمریکا داشت و گفت: سال های سال است حکومت مستکبر آمریکا تلاش کرده است، تسلط خود بر جهان را در ابعاد مختلف، تثبیت و تقویت کند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: در عرصه اقتصاد؛ این دلار است که همواره و با انواع شگردهای مختلف به عنوان شاخص اصلی در مبادلات جهانی، بر اقتصاد دنیا، تحمیل شده است. اتفاقی که خوشایند اروپا، چین، ژاپن و دیگر کشورها نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ریزش قیمت دلار، فقط اختصاص به ایران نداشته است، گفت: کاهش قیمت دلار جهانی است و در ایران، کاهش دلار، تا حدّی از نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر پذیرفته و بخشی هم وابسته به لطف تلاش ها و فضاسازی های روانی دلالان اقتصادی و نفوذی های آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد:  بخش مهمی از آفت قیمت دلار حاصل تلاش ایران در آزادسازی طلب های مالی بلوکه شده در عراق، هند و دیگر کشورهاست که تأثیرات آن در حال نمایان شدن است. 

وی دلیل دیگر کاهش قیمت دلار را بازگشت بخش زیادی از بدهی های سرمایه گذاران و واردکنندگانی دانست که ارز نیمایی را دریافت کرده و در بازپرداخت آن تعلل کرده اند و اکنون با سیاست های بانک مرکزی و حمایت قوه قضائیه برای بازپرداخت بدهی خود اقدام کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه لازم است از فرصت شرایط انتقال قدرت از ترامپ به بایدن و حوادث احتمالی پساانتخابات، استفاده کنند و شاخص تحمیلی دلار را از اقتصاد ایران کنار بگذارند، گفت: باید در قالب یک سیاست هماهنگ برنامه ای، اقتصادی، رسانه ای، مسئولان مختلف نهادهای مالی، پولی و اقتصادی کشور از فرصت پدید آمده برای کاهش بیشترِ وابستگی اقتصاد ایران به دلار، تلاشی هماهنگ و منسجم با اتکاء به سیاست های اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های داخلی را برای افزایش ارزش پول ملی کشور و بهبود فضای تولید ملی و کسب و کار به اجرا بگذارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha