چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علامه طباطبایی

حوزه / حجت الاسلام یزدی گفت:علامه طباطبایی پیوند دهنده دین و فلسفه بود و در زمانی که عده ای فلسفه را علوم گمراه کننده می دانستند وی به برگزاری کلاس فلسفه روی آوردند و این علم را پشتوانه ای برای تفسیر قرآن قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی حجت الاسلام ابوالفضل یزدی، امروز در نشست پژوهشی "سیره علمی و عملی علامه طباطبایی" که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ برگزار شد، با بیان این که برای شناخت علامه طباطبایی لازم است به سخنان علما و بزرگان مراجعه کنیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، آیت الله شهید مطهری و علمای بزرگ معاصر، در مورد علامه طباطبایی اظهار نظر کرده اند که مراجعه به آن ها کمک بزرگی برای شناخت این مفسر قرآن خواهد کرد.

وی، تفسیرالمیزان را شاهکار علمی علامه طباطبایی عنوان کرد و افزود: علامه، تفسیر المیزان را بر اساس نیاز ضروری جامعه به تحریر در آوردند که پرداختن به مباحث عقلی در این کتاب ارزشمند مشهود است. طلاب باید با تاسی از بزرگان و علما نواقص موجود در جامعه را شناسایی کنند و به دنبال حل آن ها باشند.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر (ع) شاهین دژ، تفسیر آیه به آیه را از روش های علامه طباطبایی بیان کرد و گفت: علامه آیات را با هم تفسیر کردند و در ذیل آن تفاسیر به بررسی اسرائیلیات وارد شده در منابع تفسیری و روایی پرداختند.

وی ادامه داد: علامه دارای پشت کار قوی بودند و در زندگی هم به حداقل ها اکتفا کردند و مورد عنایت و رحمت ویژه خداوند قرار گرفتند و کثرت مطالعه در این مرد خدا ویژگی چشمگیری بود که چندین شب را از هر ماه تا صبح بیدار بودند و مطالعه می کردند و شاید راه موفقیت علامه در همین نکته بوده است.

حجت الاسلام یزدی، تفکر را دومین خصوصیات علامه طباطبایی عنوان کرد و بیان داشت: علامه در علوم بسیار دقت می‌کردند و تفکر عمیقی در موضوعات علمی داشتند و همین عامل موجب شده است که نظریات علمی این دانشمند بزرگ اسلامی دقیق، عمیق و علمی باشد و دانشمندان به خود جرأت نمی دهند نظریات علامه طباطبایی را نقض کنند، لذا تفکر، تأمل و تعقل دقیق فلسفی هم از ویژگی ‌های بارز این مرد الهی می باشد.

وی اضافه کرد: علامه طباطبایی پیوند دهنده دین و فلسفه بود و در زمانی که عده ای فلسفه را علوم گمراه کننده می دانستند وی به برگزاری کلاس فلسفه روی آوردند و این علم را پشتوانه ای برای تفسیر قرآن قرار داد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) شاهین دژ، ارادت به اهل بیت (ع) و توسل به حضرات معصومین را از دیگر شاخصه های علامه طباطبایی عنوان کرد و گفت: این عالم ربانی در زندگی خود توجه ویژه ای به حضرات معصومین (ع) داشت و شأن و منزلت پیامبر و حضرت زهرا علیها السلام را غیر قابل ادراک می‌دانستند و همین مسئله یکی از عوامل مؤفیت وی بوده است.

وی، خلق نیکو و رفتارهای دینی و صحیح با خانواده را خصوصیات دیگر علامه طباطبایی دانست و اضافه کرد: علامه با الهام از آموزه های دینی احترام ویژه ای به همسر خویش قائل بود و در زندگی این مرد الهی تواضع، عظمت علمی و اخلاق اسلامی مشهود بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha