پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست شورای اداری یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در بیست ویکمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری گفت: استغفار، توسل و انفاق سه ارزشی است که باید در سطح جامعه همگانی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی  پیش از ظهر امروز در بیست ویکمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری که با حضور معاونان و کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد،  با اشاره به شیوع بیماری کرونا وهمه گیری آن اظهار داشت: شرایطی که امروز به واسطه بیماری کرونا به وجود آمده یک شرایط ویژه است که باید توجه خاص به آن شود و امورات و کارهای زندگی را با این شرایط ویژه تطبیق داد.

وی  افزود: ما در این زمان بیشتر به تفکر و اندیشه نیازمندیم چرا که در روایات بسیاری داریم که در هنگامه ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) در این دنیا حوادث مختلف از جمله بروز جنگ‌ها و بیماری‌ها اتفاق می افتد که عده زیادی به واسطه جنگ از دنیا می روند و کثیری از انسانها نیز به واسطه بیماری از دنیا خواهند رفت؛ گرچه نمی توان زمان ظهور را پیش بینی کرد ولی با بروز بعضی از علائم باید خود را آماده ظهور کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در ادامه به نیازمندی های انسان در این شرایط ویژه اشاره کرد و بیان داشت:  یکی از نیازمندی ها استغفار است که باید به تأسی از پیامبر و اهل‌بیت و بزرگان استغفار را در برنامه روزانه خود قرار داد؛ خداوند بندگانی که به گناه آلوده شده اند و برای توبه و انابه در خانه خدا را می زنند، دوست می دارد

وی  اضافه کرد: .همان طور که خداوند در آیه ۱۹  سوره «محمد» می فرماید: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مُتَقَلَّبَکُمْ وَمَثْوَاکُمْ؛ باز هم بدان که هیچ خدایی جز خدای یکتا نیست و تو بر گناه خود [منظور از گناه آن حضرت نافرمانی خدا نیست، زیرا پیامبر (ص) معصوم است.] و برای مردان و زنان با ایمان آمرزش طلب، و خدا منازل انتقال شما به عالم آخرت و مسکن همیشگی شما ، همه را می‌داند.»

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: هر گناه جدیدی که در بین جامعه رواج پیدا می کند، در کنار آن مصائب و مشکلاتی نیز بروز می یابد و برای رفع این مشکلات راهی جز انابه و استغفار وجود ندارد که البته خداوند نسبت به بندگانش رحمان و رحیم است.

وی  در ادامه به حدیثی از  کتاب مستدرک حاکم، ج ۱، ص ۵۱۱ از حذیفه بن الیمانی اشاره و  بیان کرد:  از حذیفه نقل شده که  من نسبت به خانواده‏ ام بدزبان بودم به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کردم: بیم آن دارم که زبانم مرا وارد جهنّم کند، آن حضرت فرمود: «چرا هر روز صد بار استغفار نمی‏ کنی» خداوند دوست دارد در کنار هر لغزش و گناهی که از انسان سر می زند استغفار از آن گناه وجود داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با بیان اینکه انسان با استغفار پلیدی های باطنی و ظاهری خود را از بین می برد، ادامه داد: باید مراقب بود که شیطان این راه استغفار و توبه را بر ما نبندد؛ همان طور که در کتاب تفسیر المیزان ذیل آیه ۱۳۵ سوره آل عمران آمده است، امام صادق می‌فرماید: وقتی آیه «و الّذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا أنفسهم ذکروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذّنوب الّا اللّه…» نازل شد، شیطان با نگرانی به بالای یکی از کوه‌های بلند مکه رفت و با صدایی بلند فریاد زد و یاران و فرزندان خود را طلبید،تمام آنها به دور شیطان جمع شدند و علت ناراحتی و دعوت او را پرسیدند.

وی اضافه کرد: شیطان  گفت: «خداوند چنین آیه ای بر پیامبر نازل کرده است و به مردم گناهکار وعده داده که به وسیله توبه گناهانشان را بیامرزد و در نتیجه تمام زحمات ما به هدر می رود. شما را فرا خواندم تا بدانم کیست که در برابر آن چاره اندیشی کند؟!» یکی از آنان گفت: با دعوت انسان به گناه های متنوع اثر این آیه را خنثی می کنیم  و ابلیس گفت: ما نمی توانیم در این کار کاملاً موفق شویم؛ هر کس پیشنهادی داد، اما شیطان همه را رد کرد و نپذیرفت. بعد از مشورت فراوان شیطان، کهنه کاری به نام «وسواس خناس» پیش آمد و گفت: این مشکل را من حل می کنم.

مدیر حوزه  علمیه خواهران ادامه داد: در آن موقع  شیطان گفت: چگونه؟! خنّاس گفت: انسان را با وعده‌های شیرین و آرزوهای طولانی به گناه آلوده می کنم، پس استغفار، توبه و بازگشت به سوی خدا را از یاد آنان می برم و شیطان این پیشنهاد را با خوشحالی پذیرفت و او را در آغوش کشید و پیشانی او را بوسید و گفت: «این مأموریت را تا پایان دنیا به تو واگذار کردم».

این مقام مسئول در پایان افزود: جامعه باید در این شرایط بیماری علاوه بر رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی به استغفار روی آورد و توسل به اهل بیت (علیهم السلام) را فراموش نکند و با گرفتن دست نیازمندان  و انفاق به فقیران این بلا و مصیبت را از خود و دیگران دفع کند؛ با همگانی شدن سه اصل استغفار، توسل و انفاق در جامعه، می توان بلاها را در جامعه رفع کرد.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha