پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
وحدت اسلامی

حوزه/ به همت مرکز آموزش عالی حوزی امام حسین علیه السلام یزد، نشست مجازی بررسی وحدت اسلامی و عوامل خدشه دار شدن آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت‌الاسلام محسن قائمی شب گذشته در نشست مجازی طلاب مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران امام حسین علیه السلام یزد به تشریح موضوع این نشست «وحدت اسلامی و عوامل خدشه‌دار شدن آن» پرداخت.

وی اظهار کرد: وحدت اسلامی و نهضت خاتم‌الانبیاء، حضرت محمد(ص) در حفظ وحدت و تقویت و ترویج آن به قدری مهم است که خدشه‌دار شدن آن را، دین برنمی‌تابد و باید از عواملی که این وحدت را دچار آسیب می‌کند، خودداری کرد.

استاد حوزه ادامه داد: اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم دستور صریح به برقراری و اصلاح بین افراد جامعه و اهل ایمان وجود دارد و از طرف مقابل هم نهی از تفرقه و تشتت در قرآن موجب اهمیت و نظر است.

حجت الاسلام قائمی تصریح کرد: از گروه اول شاید یکی از بارزترین آیات بتوان به سوره مبارکه حجرات اشاره کرد که خداوند می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ؛ به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید» که در این آیه دستور به برقراری اصلاحی است که شیرازه مهم ایجاد وحدت همین اصلاح‌گری است.

وی افزود: بارزترین آیات برای پرهیز از تفرقه آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌اللَّهِ جَمِیعًا وَ لَاتَفَرَّقُوا؛ و همگی به رشته(دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید» که در سوره آل عمران آمده و صریحا از ایجاد تفرقه و پدیدار شدن این آسیب مهم در سد استوار اهالی ایمان پرهیز می‌دهد.

استاد حوزه گفت: باید دید چه چیزهایی در هر دو قسمت، زیرمجموعه اصلاح و همچنین تفرقه و تفریق می‌تواند قرار گیرد؟ که گروه اول را باید تقویت کرد تا هیچ خدشه‌ای و آسیبی در وحدت ایجاد نشود و گروه دوم را مراقبت کنیم که موجب خدشه‌دار شدن وحدت اسلامی نشود.

حجت الاسلام قائمی با اشاره به اصلاح بین افراد، اظهار داشت: در روایتی از نبی مکرم اسلام که در کتاب ثواب‌الاعمال مرحوم صدوق نقل شده، حضرت فرمودند: «صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّوم‏»؛ اصلاح میان دو نفر از نمازها و روزه‌ها برتر است» که البته نماز و روزه مستحبی است که مراد حضرت است و از طرفی فاصله گرفتن و قهر کردن و جدایی بین مؤمنان نکوهش شده و اگر کسی برای ایجاد ارتباط و آشتی پیشقدم شود، در قیامت هم در حضور و ورود به بهشت از دوستش پیشگام خواهد بود.

وی افزود: حضرت محمد(ص) فرمودند: «هر گاه دو نفر مسلمان از همدیگر با قهر جدا شوند و سه روز در آن حال بمانند و آشتی نکنند، هر دو از اسلام خارج شوند و بین آنان دوستی دینی نمی‌ماند، پس هر کدام از آنها برای آشتی و سخن گفتن بر دیگری سبقت جوید، در روز رستاخیز جلوتر از دیگری به بهشت خواهد رفت».

استاد حوزه تصریح کرد: در مورد تفرقه افکنی و پرهیز از آن که نوعی فتنه و فساد اجتماعی معرفی شده، هم نصوص مختلف اسلامی وجود دارد، در عیون اخبارالرضا مرحوم صدوق نقل شده از نبی مکرم اسلام که فرمودند: «از خدا بترسید و پیوندتان را با یکدگر اصلاح کنید، شما را آگاه کنم نسبت به آنچه که از نماز، روزه و زکات بالاتر است، اصلاح میان مردم است زیرا فساد ذات‌البین یعنی تیره شدن روابط بین مردم، دین را ریشه‌کن می‌کند».

حجت الاسلام قائمی افزود: اگر ما ندای وحدت داریم، پیش از آن که وحدت عامه بین مسلمانان در سرتاسر گیتی فریاد بزنیم، باید وحدت بین آحاد مسلمانان در اجتماع خود را ملاک گرفته تا بتوانیم این برکت و نور را در سرتاسر ممالک اسلامی ساطع کنیم، اگر این وحدت را، الفت و عطوفت اسلامی به تعبیر روایات را نتوانیم، برقرار کنیم، چگونه می‌توان منادی وحدت بین مسلمین باشیم.

وی ادامه داد: پیشقدمی در بهشت به واسطه پیشقدم شدن در آشتی بین دو مسلمان که از یکدیگر قهر کردند و مهمتر از همه خشم شیطان از وجود وفاق بین مؤمنان و خرسندی او از وجود تفارق و تفرقه بین مؤمنان، اینها همه دست به دست هم می‌دهد که برای یک انسان مسلم که راه و منش خود را از ثقلین بگیرد، روشن باشد که وحدت چه اهمیتی دارد و پیوستگی جامعه مؤمنان چه سدی در برابر نفوذ شیطان و شیطان صفتان ایجاد خواهد کرد.

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: یکی از عواملی که وحدت را خدشه‌دار می‌کند نیازمندی‌های مؤمنان و پاسخگویی به آن و نقطه‌ای که بتواند آنها را برآورده کند، وجود نداشته باشد لذا اگر بتوانیم این یاری‌رسانی را به یکدیگر در جامعه ایمانی داشته باشیم موجب استحکام وحدت بین مسلمانان خواهد شد و قاعدتا برعکس آن هم صادق است به نحوی که اگر این مشکلات و گرفتاری‌ها حل نشود و دلسوز یکدیگر نباشیم و آحاد مختلف جامعه و البته مسئولان به فکر برآورده شدن این نیازهای آحاد جامعه نباشند صحبت و اثری از وحدت اسلامی باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام قائمی گفت: در روایات نیز نسبت به برآورده شدن حاجت مؤمنان تأکید شده و ثواب‌های زیادی برای آن معادل هزار حج، بیست حج، صدهزار دینار انفاق، دوماه اعتکاف در مسجد الحرام و .... شمرده شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه رسول خدا فرمودند: «هر کسی برای برآوردن نیاز برادر مسلمان خود بکوشد گویا نُه هزار سال با روزه گرفتن و شب زنده‌داری کردن، خدا را عبادت کرده باشد».

استاد حوزه خاطرنشان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) داریم: «هر کسی در راه برآوردن نیاز برادر مؤمنش گام بردارد، تا برآورده شود ـ و از این کار ثواب الهی را بجوید ـ خداوند عزّ و جلّ به پاداش این کار، برایش ثواب یک حجّ و یک عمره پذیرفته و روزه دو ماه از ماه‌های حرام با اعتکاف این دو ماه در مسجد الحرام بنویسد و هر کس به نیّت روا ساختن حاجت او قدم بردارد، امّا موفّق به این کار نشود، خداوند به پاداش آن، ثواب یک حجّ پذیرفته شده را منظور دارد.»

حجت الاسلام قائمی با اشاره به اینکه این روایات نشان می‌دهد که برای ایجاد وحدت و دوری از خدشه‌دار شدن آن، باید نسبت به نیاز مردم اقدام کرد گفت: این خیلی مهم است که ما برای تحکیم وحدت بین مؤمنان و تقویت این روحیه یکپارچگی و پیوستگی بین مسلمانان حاجات دیگران را تأمین کنیم و اگر از دست ما اقدامی بر نمی‌آید به افراد نیکوکار معرفی کنیم تا نیازهای آنها مرتفع شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha