چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی

حوزه/ مؤسس مدرسه علمیه حضرت نرجس محمدآباد در همایش مجازی طلیعه حضور اهم سرمایه های معنوی طلاب، چالش های پیش رو و مسئولیت های طلبه امروزی را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی پیش از ظهر امروز در همایش مجازی طلیعه حضور ویژه طلاب جدیدالورود سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با تبریک به طلاب به عنوان سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، اظهار داشت: دعای سلامتی امام زمان(عج) که با «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ...) آغاز می شود دارای شش مورد «... وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً ...) است یعنی خدایا، ولیّ‏ ات حضرت حجّة بن الحسن(عج)را در این لحظه و در تمام لحظات «سرپرست و نگاهدار و راهبر و یاری گر و راهنما و دیدبان باش...».

وی بانوان طلبه را به انس با ادعیه دیگر و دعاهای امام زمان(عج) فرا خواند و افزود: انس به این دعاها انس با اولیای الهی است که در عالم دنیا، دعا برای حضرت، برکات معنوی فراوانی دارد.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ادامه داد: در روایات اسلامی آمده شخصی به نام عبدالرحمن اصفهانی که از ابتدا شیعه نبود و در زمان امام هادی علیه السلام در اصفهان زندگی می کرده است و زندگی او در تنگنای شدیدی قرار داشت که برای ابراز شکایت به متوکل عباسی به سامرا می رود؛ در آنجا از نزدیک متوجه حضور امام هادی (ع) می شود و جلوه معنوی امام در دل او می نشیند و برای ایشان دعا می کند که خدایا ایشان را از شر متوکل نجات بده و امام هادی علیه السلام نیز در پاسخ به دعای او از خداوند می خواهد که به او عمر طولانی و مال و فرزندان بسیار بدهد که پس از دعای امام، آن شخص شیعه می شود و دارای عمر طولانی و فرزندان و مال بسیار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با اشاره به وجود برخی بلایا، گفت: این بلاها در پرتو ناشکری و یا گناهانی که درست کرده ایم به وجود می آید و باید به نام و یاد آن حضرت دعا کنیم و در نمازهای یومیه اللهم عجل لولیک الفرج را فراموش نکنیم.

وی خاطر نشان کرد: وجود سرمایه های معنوی و مادی از دیدگاه افراد متفاوت است و برخی رزق مادی خود را با رزق معنوی مقایسه می کنند ولی اهداف ما باعث تشخیص ارزشمند بودن سرمایه های معنوی می شود.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ابراز کرد: سرباز امام زمان(عج) شدن هم بستگی به دیدگاه ما در خصوص سرمایه های معنوی دارد و باید بدانیم این سرمایه ها چیست؟ و آن موقع می توانیم این سرمایه ها رابه خانواده و فرزندانمان انتقال دهیم و توصیه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تأکید کرد: فعالیت حوزه های علمیه در کشور ما یک سرمایه بزرگ است و یک انقلاب تلقی می شود.

وی تصریح کرد: باید به این بیندیشیم که من طلبه سرمایه ام چیست که باید از آن محافظت کنم؟ ما شیعه امیرالمؤمنین هستیم، براساس تفهیم و تفهمم باید آن را بپذیریم و خواندن روزی صد آیه قرآن از هر جا که خواستید با حضور قلب خوانده شود.

استاد حوزه با اشاره به بیماری واگیر دار کرونا، اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی هر کس بر اساس بیماری واگیردار بمیرد مابین شهدا و اموات قرار می گیرد و قضاوت به عهده خداست و خدا آنهایی که به سبب بیماری واگیردار از دنیا بروند جزء شهدا قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی بیان کرد: در آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره مدثر می فرماید اصحاب یمین بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند و امروز شما طلاب سرمایه های زیاد معنوی در اختیار دارید که برای حفظ و پاسداری از دین می توانید به کار ببندید.

سرمایه طلاب چیست؟

وی افزود: اولین سرمایه ما پیروان اهل بیت و مدافعان تشیع، پذیرش مذهب و انتقال به دیگران و پاسخگویی به شبهات است.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد دومین سرمایه را علم و دانش طلاب و سرآمد همه علوم معرفی کرد و افزود: ارزش طلبگی اگر از محرمات دور باشد بندگی مطلق خدا است و یک مسیر استثنایی رسیدن به خداوند است و پیامبر اسلام(ص) می فرماید اگر یک طلبه خودش یاد بگیرد و به دیگران آموزش دهد ثواب هزار سال عبادت را دارد و هیچ طلبه ای نیست مگر این که خدا برای هر قدم و گامی که برمی دارد خدای متعال در بهشت برای او شهری آباد می کند.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) سومین سرمایه طلاب را تقوا، خداترسی و خداباوری دانست و افزود: چرا افراد از انجام پیاده روی کربلا خسته نمی شوند به دلیل انگیزه و هدفی است که برای خود ترسیم کرده اند و این هدف و انگیزه در همه دوران زندگی و طلبگی باید وجود داشته باشد.

چالش های پیش روی طلاب و مسئولیت ها

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی برخی از چالش های پیش روی طلاب را «کم آوردن وقت»، «بی انگیزگی و خستگی» و یا «مسخره شدن از سوی دیگران» عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی بهترین راهکار برای جبران کمبود وقت و تبیین هدف بهترین راهکار برای دوری از بی انگیزگی و عدم توجه به مسخره کردن دیگران توصیه می شود.

وی یکی از مسئولیت های طلاب را تفهیم و تفهم علمی بیان کرد و گفت: دومین مسئولیت عمل به دانسته هاست که در دوران طلبگی یاد می گیرند و برنامه سوم دفاع از دین در برابر شبهات دینی است و چهارمین مسئولیت عمل به مسئولیت اجتماعی و ارائه خدمات اجتماعی و دینی است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha