جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد خانی

حوزه/ مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه خراسان بر ضرورت هدایت و جهت‌دهی موقوفات جدید به سمت ثبت با نیت رفع نیازهای حوزه علمیه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، امروز حجت‌الاسلام محمدرضا خانی، مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه خراسان از مدرسه علمیه امام صادق (ع) روستای خرق فاروج که در حال تجدید بنا است، بازدید کرد.

وی در این بازدید بر ضرورت هدایت و جهت‌دهی موقوفات جدید به سمت ثبت با نیت رفع نیازهای حوزه علمیه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام خانی اضافه کرد: این مدرسه علمیه با هدایت و راهنمایی‌های مرحوم آیت‌الله حاج شیخ ذبیح‌الله قوچانی و همت و نیت خیر محترم، جناب حاج سید امین منصوریان و عموم مردم متدین و انقلابی روستای تفریحی گردشگری خرق فاروج قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وقف و ساخته شد و طلاب علوم دینی در آن مدرسه مشغول به تحصیل شدند.

وی ادامه داد: متأسفانه پس از چند سال مدرسه علمیه امام صادق (ع) خرق توسط ساواک تعطیل و واقف نیز چند مدتی بازداشت شد و طلاب مدرسه نیز به مشهد مقدس و شهرستان‌های اطراف هجرت کردند.

حجت‌الاسلام خانی افزود: خوشبختانه طی چند سال اخیر قرارگاه جهادی کریم اهل‌بیت (ع) با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان اقدام به تجدید بنا و احیای این موقوفه کرده که اقدام ارزشمندی است و به فضل الهی به سرانجام می‌رسد.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۳۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۹۵ به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند، اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

در استان خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری در مجموع حدود دو هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر ۱۷۰ استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha