جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دومین نشست بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری از حوزویان

حوزه/دومین نشست از سلسله نشست‌های «بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری از حوزویان در سفر ۱۰ روزه به شهر مقدس قم» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در این مؤسسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست از سلسله نشست‌های «بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری از حوزویان در سفر ۱۰ روزه به شهر مقدس قم» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه با حضور اساتید و نخبگان حوزوی در مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت در قم، برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام حامد دلاوری، دبیر جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت پرداخت و با اشاره به این‌که مؤسسه در حوزه دشمن‌شناسی فعالیت می‌کند، فعالیت‌ها را در سه محور تعریف کرد.

وی بیان داشت: محور نخست فعالیت مؤسسه، دشمن‌شناسی در ساحت تاریخ با محوریت نفوذ یهود در تاریخ اسلام است که تاکنون ۷ مجلد کتاب با رویکرد تبارشناسی نفوذ تهیه و در آستانه چاپ است و دوره جریان‌شناسی نفوذ نیز در دست پژوهش قرار دارد.

حجت‌الاسلام دلاوری با بیان این‌که ساحت دوم کار مؤسسه بعثت، دشمن‌شناسی با تمرکز بر صهیونیزم بین‌المللی و منطقه‌ای است که تبلور یهود در دوران حاضر است، اظهار داشت: ساحت سوم فعالیت مؤسسه جریان‌شناسی جریانات زاویه‌دار و فعال در حوزه و روحانیت است که بخش عظیمی از فعالیت‌های مؤسسه را به خود اختصاص می‌دهد و مجلدات متعددی در این حوزه به رشته تحریر درآمده و بعضا به مرحله چاپ رسیده و برخی در آستانه نشر است.

وی همچنین در ادامه سایت‌ها را به عنوان بازوان رسانه‌ای مؤسسه مطالعات و بررسی راهبردی بعثت برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه استقبال از تولیدات رسانه‌ای مؤسسه بعثت بسیار خوب است.

دبیر جلسه پس از معرفی اجمالی حوزه‌های فعالیت موسسه، با اشاره به گذشت ۱۰ سال از سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم در سال ۱۳۸۹ بیان کرد: معظم له در این سفر با برکت، مطالباتی از حوزه و روحانیت مطرح نمودند که بازخوانی آن‌ها پس از ۱۰ سال امری ضروری در نهضت مطالبه‌گری به شمار می‌رود. بر همین اساس مؤسسه بعثت سلسله نشست‌هایی حول این موضوع برگزار خواهد کرد.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه به بررسی مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه و حوزویان پرداخت و تحول را مهم‌ترین کلید واژه سخنرانی‌های متعدد حضرت آقا در شهر مقدس قم خطاب به حوزویان دانست.

وی تحول را نیاز ضروری و اولی حوزه عنوان کرد و تأکید داشت: حوزه دارای سرمایه‌ها و میراث پیشینی متعددی است که در هیچ کجا وجود ندارد و طبیعتا تحول شامل آن‌ها نمی‌شود بلکه باید آن‌ها را تقویت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، نظام آموزشی حوزه را نظامی دانست که در هیچ کجا وجود نداشته و ندارد.

وی اذعان کرد: حقیقتاً کیفیت خروجی حوزه‌های پیشین(مثلا دوران آیت‌الله حائری یزدی) با هیچ نظام آموزشی قابل مقایسه نیست. چرا که می‌بینیم آیت‌الله حائری در شهر کوچکی همانند اراک با حداقلی‌ترین هزینه‌ها و امکانات بیش از ۵۰ عالم و مجتهد تربیت می‌کند و وقتی به شهر قم می‌آید، کارش به اوج می‌رسد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه با یادآوری این موضوع که حوزه در گذشته با حداقل امکانات مجتهدین، مفسرین و خطبای مختلفی را تربیت می‌کرده، تصریح داشت: براساس بررسی‌ها می‌توان گفت در زمان آیت‌الله حائری یزدی حوزه قم شاید ۲۰۰ طلبه بیشتر نداشته، ولی ایشان از میان همین تعداد بیش از ۵۰ عالم و مجتهد تربیت می‌کند. کدام مرکز علمی و دانشگاهی چنین ظرفیتی را دارد؟ حقیقتا نظام آموزشی حوزه نمونه ندارد.

وی اضافه کرد: نقل شده فردی همانند علامه طباطبایی برای نوشتن تفسیر المیزان، کتاب‌هایی را از دیگران عاریه می‌گرفته است. این نشان می‌دهد عالم و مفسر بزرگی همانند علامه طباطبایی حتی ابتدایی‌ترین ابزار پژوهش را نداشته که بتواند پژوهش‌های علمی خود را به نتیجه برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با تأکید بر این‌که میراث پیشین حوزه نظیر نداشته و وظیفه ما حفظ این سرمایه‌ها است، گفت: اگر حقایق این مسائل را تبیین کنیم، متوجه می‌شویم که واقعا این‌ها کرامت الهی بوده است.

وی رشد پرشتاب علوم طبیعی و تأسیس علوم انسانی را دو تحول بزرگ دنیا طی ۱۰۰ سال اخیر برشمرد و تصریح کرد: دو تحول بزرگ نیز در ایران رخ داده که حوزه‌های علمیه تحت تأثیر این تحولات بوده‌اند؛ نخستین تحول پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن مطالبات جدید نظام از حوزه است. امروز حوزه باید مطالباتی را پاسخ دهد که پیش از انقلاب لازم نبود به آن‌ها پاسخ دهد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه درباره تحول دوم تأکید کرد: تغییر و تحول دوم واقعی نیست ولی به هیچ وجه اهمیت آن کمتر از تحولات قبل نیست. وقتی حوزه متولی انقلاب می‌شود، بدون شک دشمن به وسیله رسانه‌های متعدد تلاش می‌کند مطالبات، توقعات و ذهنیت‌های جدید و  البته ناحقی نسبت به حوزه ایجاد کند.

وی ادامه داد: حوزه پیشین با تمام آن برکاتی که داشته، با این تحولات روبرو نبوده است. حال که امروز چنین مطالبات و حرف‌های جدیدی مطرح می‌شود، حوزه باید بتواند پاسخی برای حرف‌های جدید داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان در تبیین عملکرد حوزه نسبت به تحولات مدنظر مقام معظم رهبری، خواستار توجه به دو موضوع شد و گفت: ۱ – اگر منظور، شورای عالی و مدیریت است باید بگوییم در حد مصوبه، نسبت به مطالبات حضرت آقا کم کاری نشده است، شاید ۹۰ درصد مطالبات ایشان در حد مصوبه به تصویب رسیده است ولی این‌که چقدر این مصوبات به نتیجه رسیده یا نرسیده، بنده نمی‌توانم به صورت قاطع در این باره اظهار نظر کنم.

وی بیان داشت: طی چند سال اخیر برای به نتیجه رسیدن مطالبات حضرت آقا اسناد کلان همانند برنامه پنج ساله تحول و قریب به ۲۰ سند اصلی و مرجع به تصویب رسیده که کار قابل توجهی به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: ۲ - در عمل نیز دغدغه‌مندانی مطالبات حضرت آقا از حوزه را دنبال می‌کند، هر چند نمی‌شود از این کارها دفاع ۱۰۰ درصدی داشت ولی گام‌هایی برداشته شده که در جای خودش قابل تقدیر است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه، با تصریح بر این‌که مطلب که میان نیازها و مطالباتی که حضرت آقا داشتند با آن چه در حوزه عمل شده، فاصله زیادی داریم، گفت: مسلما اگر مجموعه‌هایی به دنبال مطالبه‌گری باشند، مطالبات زودتر به نتیجه خواهد رسید.

وی تأکید کرد: شورای عالی حوزه برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری زمان لازم را اختصاص می‌دهد و هفته‌ای دو شب جلسه مستمر دارد. به جز این جلسات، جلسات اقماری دیگر نیز برگزار می‌شود. آیت‌الله اعرافی به عنوان مدیریت حوزه حق الانصاف فرد پرکار و دغدغه مندی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان درباره میزان تأثیرگذاری کارهای شورای عالی حوزه نسبت به پیگیری مطالبات حضرت آقا یادآور شد: کارهای شورا بدین معنا نیست که شرایط بسیار مطلوب است و ما اگر با همین روند حرکت کنیم به اهداف خود می‌رسیم، بلکه باید با همکاری و خواسته همه حوزه شامل اساتید، نخبگان، فضلا، طلاب و... این کارها در شرایط بهتری صورت گیرد و حرکت جدی‌تری را شاهد باشیم.

پس از پایان بخش نخست سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه، جلسه پرسش و پاسخ با حضور تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه برگزار شد. اهم مسائلی که اساتید به آنها اشاره و تأکید داشتند عبارتند از:

- چرا پس از گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن مطالبات رهبر معظم انقلاب، شاهد تحول در حوزه علمیه نیستیم؟

- چرا اسناد بالادستی حوزه در چارچوب‌های دانشگاهی تنظیم می‌شود؟

- رشته‌های تخصصی قدم مبارکی است، لکن چه تعداد افراد در این زمینه تربیت شده‌اند؟

- باید بررسی شود اسناد بالادستی و چشم انداز به چه میزان براساس واقعیت‌ها تنظیم شده است.

- انفعال حوزه در بسیاری از مسائل مشهود است.

- جریان‌های معارض با مکتب قم، انقلاب اسلامی و نظرات امامین انقلاب، در حوزه در حال تقویت هستند.

- برخی برای قراردادن مکتب نجف مقابل مکتب قم و انقلاب تلاش می‌کند.

- شاهد تکثر دروس خارج هستیم، افرادی که چنین دروسی را برگزار می‌کنند به چه میزان دارای مراتب علمی هستند؟

- حوزه نیازمند مرکز مطالعات و پژوهشی قوی در عرصه پژوهش است.

- اگر احیای موقوفات حوزوی صورت گیرد، حوزه هیچ نیازی به کمک‌های دولتی نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha