پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امید به بازسازی و مرمت مسجد فاتح پوری در هند قوت گرفت

حوزه/ درحالی که مسجد فاتح پوری متعلق به قرن ۱۷ در دهلی، با وضعیت نابسامانی روبرو است و نیاز به مرمت فوری دارد، مقامات هندی بالاخره برای بازسازی این مسجد تاریخی جلسه‌ای تشکیل خواهند داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از newindianexpress، مسجد فاتح پوری متعلق به قرن ۱۷ واقع در انتهای غربی قدیمی‌ترین خیابان دهلی در هند، با وضعیت نابسامانی روبرو شده و نیاز فوری به مرمت و بازسازی دارد. در همین راستا مقامات ارشد دولتی در دهلی که از وضعیت این مسجد تاریخی آگاه هستند، وعده داده‌اند که هفته آینده جلسه‌ای از بانیان تشکیل داده و روش‌های حفاشت سازه‌ای را بررسی کرده و طرق مختلف برای تامین هزینه برای مرمت این مسجد را مورد بررسی قرار دهند.

یک مقام دولتی در این راستا گفت: دبیر ویژه هنر ، فرهنگ و زبان در جلسه ای شرکت کرد که ماه گذشته توسط عمران حسین، وزیر مواد غذایی و ملزومات دهلی برگزار شد. در این جلسه پیشنهادی برای ایجاد یک مجموعه از طرف اداره درآمد برای انجام مرمت و بازسازی املاک میراث فرهنگی تحت نظر هیات اوقاف دهلی  وقف دهلی ارائه شد. این پیشنهاد می تواند احیا شود و بودجه ای برای مسجد فاتح پوری در دسترس قرار می گیرد.  

گفته می‌شود در ۱۶ نوامبر در گزارشی که یک روزنامه محلی با نام مورنینگ استاندارد منتشر کرده بود اعلام گردید که مسجد فاتح پوری، که توسط فاتح پوری بیگم همسر شاه مغول در سال ۱۶۵۰ ساخته شد، با خسارات عمده‌ای مواجه شده است.

مکرم احمد، مفتی اعظم مسجد فاتح پوری با ابراز نگرانی از وضعیت مسجد، از مقامات درخواست کرده بود که هرچه سریعتر اقدام به مرمت و بازسازی کنند.

احمد ابراز امیدواری کرد که پس از پایان بحران کرونا مقامات به این وضعیت رسیدگی کنند.

گفتنی است پیش از این نیز مقامات هندی یک سال پیش در رابطه با مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی وعده هایی داده بودند که به آن ها عمل نشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha