پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بازدید مدیر حوزه علمیه خواهران خوزستان از دفتر خبرگزاری حوزه

حوزه/ حجت‌الاسلام رجب پور، با اشاره به فعالیت ۲۴۹ هزار نفر ساعت برای تولید اقلام بهداشتی، گفت: در یک مقطعی تولید مواد اولیه ماسک به خاطر گرانی و کم یاب شدن آن با سختی مواجه شد اما باوجود تمام مشکلات، خواهران طلبه به‌صورت روزانه در دو شیفت ۸ ساعته صبح و عصر تا سه ماه اقدام به توزیع ماسک کردند که در مجموع ۲۴۹۷۵ نفر ساعت در این زمینه فعال بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حوزه علمیه خواهران استان خوزستان، همواره در صحنه‌های مختلف خدمت به جامعه و تبلیغ معارف ناب اسلامی در مناطق محروم حضور فعال و مؤثر داشته است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا نیز، مدارس علمیه خواهران، در قالب گروه‌های مختلف جهادی پایِ‌کار آمده و اقدامات شایسته‌ای انجام دادند.

راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی جهت دوخت ماسک، تهیه بسته‌های معیشتی و اهدای آن‌ها به خانواده‌های کم برخوردار، اختصاص بخشی از حقوق ماهیانه خود جهت اهداء به نیازمندان و فعالیت گسترده مجازی در راستای ایجاد فرهنگ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جهت مقابله با ویروس کرونا از جمله این فعالیت‌هاست.

به همین منظور،  حجت‌الاسلام عبدالأمیر رجب پور، مدیر حوزه علمیه خواهران خوزستان، به‌منظور ارائه گزارشی از فعالیت‌های جهادی بانوان حوزوی خوزستان، در دفتر خبرگزاری حوزه-نمایندگی خوزستان حضور پیدا کرد.

آنچه در ذیل می‌آید حاصل گفتگوی خبرنگاران «حوزه نیوز» با مدیر حوزه علمیه خواهران خوزستان می‌باشد؛

حوزه/ ضمن عرض سلام و خداقوت. لطفاً گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده توسط بانوان حوزوی خوزستان در جریان مقابله با ویروس کرونا را بفرمایید...!

بسم الله الرحمن الرحیم

مدارس علمیه خواهران استان خوزستان ظرفیت بسیار بالایی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و جهادی دارند و تنوع این کارها در سطح مدارس علمیه خواهران بسیار بالاست؛ اما متأسفانه به چند دلیل این اقدامات در فضای رسانه‌ای بازتاب مطلوبی نداشته و این بخش مورد غفلت قرارگرفته است.

بخشی از علت این امر به خاطر حساسیت خود طلاب خواهر است که بنا بر اعتقادی که دارند می‌خواهند فعالیت‌های جهادی که انجام می‌دهند صرفاً برای رضای خدا باشد و بازتاب رسانه‌ای نداشته باشد.

اما با توجه به اینکه ما در دنیایی هستیم که رسانه حرف اول را می‌زند، باید تقویت در زمینه کار رسانه‌ای مدنظر باشد. که در این راستا آموزش‌های اولیه خبرنویسی و گزارش دهی به رابطین خبری مدارس علمیه داده‌شده است.

در خصوص فعالیت‌های جهادی بانوان طلبه هم باید به اطلاع برسانم که بنای طلاب خواهر در جریان‌ها و اتفاق‌هایی که نیاز به حضور نیروهای جهادی بوده همواره تقویت قسمت‌هایی است که مورد غفلت واقع‌شده‌اند.

راه‌اندازی ۲۷ کارگاه خیاطی و فعالیت ۲۴۹۷۵ نفر ساعت برای تولید ماسک

مثلاً در زمینه ضدعفونی کردن معابر، طبیعتاً طلاب خواهر نمی‌توانستند حضورداشته باشند! اما آن‌ها با راه‌اندازی ۲۷ کارگاه خیاطی دوخت ماسک و با حضور ۱۸۵ خواهر در این زمینه فعالیت بسیار خوبی انجام داده‌اند.

در یک مقطعی تولید مواد اولیه ماسک به خاطر گرانی و کم یاب شدن آن با سختی مواجه شد اما باوجود تمام مشکلات، خواهران طلبه به‌صورت روزانه در دو شیفت ۸ ساعته صبح و عصر تا سه ماه اقدام به توزیع ماسک کردند که در مجموع ۲۴۹۷۵ نفر ساعت در این زمینه فعال بودند.

تولید بیش از ۲ میلیون ماسک توسط خواهران

لازم به ذکر است که تمامی هزینه‌های این فعالیت جهادی توسط خیرین تأمین شد و باید به اطلاع برسانم که در مجموع بیش از ۲ میلیون و سیصد و بیست هزار ماسک توسط خواهران دوخته و توسط برادران جهادی به‌صورت رایگان میان مردم مناطق محروم توزیع شد.

توزیع ۶۰ هزار بسته معیشتی

همچنین فعالیت مدارس علمیه خواهران، در طرح مواسات و با توزیع بسته‌های معیشتی ادامه پیدا کرد که شامل تهیه و توزیع ۶۰ هزار بسته معیشتی بود.

خواهران در این زمینه امانت‌دار خوبی بودند و با اینکه خودشان این بسته‌های معیشتی را تهیه و توزیع کردند اما هیچ‌کدام از بسته‌های معیشتی استفاده نکردند.

اقلامی که در این بسته‌های معیشتی وجود داشت از منابع مختلفی تأمین می‌شد و شامل گوشت قربانی، برنج کیسه‌ای و لوازم بهداشتی و دیگر چیزهایی می‌شد که قابلیت اهدا به نیازمندان را داشته باشد. همچنین با کمک خداوند متعال فعالیت تهیه و توزیع بسیار سریع انجام می‌شد

اختصاص ۱۵ درصد از حقوق ماهیانه کادر حوزه علمیه خواهران به نیازمندان

یکی دیگر از حرکت‌های قابل توجه بانوان حوزوی خوزستان، اختصاص ۱۵ درصد از حقوق ماهیانه خود را به جهت یاری‌رسانی به خانواده‌های کم‌بضاعت بود که الحق و الإنصاف کار بسیار ارزشمندی را در آن مقطع انجام دادند.

حوزه/ در این میان، تعامل حوزه علمیه خواهران خوزستان با سایر نهادهای حوزوی چگونه بود!؟

طلاب مدارس علمیه خواهران به‌صورت جدی در میدان‌های کار جهادی حضور داشتند اما هرکجا که نتوانستد به‌صورت مستقل عمل کنند با همکاری نیروهای دیگر مانند بسیج وارد کار شدند.

حوزه/ یکی از مشکلات بسیار مهم مردم در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا، مسئله کفن‌ودفن متوفیان کرونایی بود! این خصوص بانوان طلبه خوزستان چه اقداماتی را انجام دادند؟

یکی از سخت‌ترین حرکت‌های جهادی، همین تغسیل و تکفین اموات کرونایی بود! بانوان طلبه خوزستانی با رعایت تمامی مسائل شرعی و بهداشتی در این کار جهادی با اهمیت شرکت کرده و با نهایت احترام تغسیل و تدفین اموات کرونایی را انجام دادند.

فعالیت ۸۰ بانوی طلبه برای تغسیل و تکفین اموات کرونایی

در این خصوص بیش از ۸۰ بانوی طلبه سختیِ کار را متحمل شده و برای انجام واجبات شرعی متوفیان کرونایی، از همه وجود مایه گذاشتند.

همچنین آن‌ها تعداد زیادی از بسته‌های داروی امام کاظم(ع) را تهیه و در دسترس عموم قراردادند.

حوزه/ در خصوص فعالیت‌های فرهنگی انجام شده هم توضیحاتی را بفرمایید...

پیرامون این مسأله یعنی فرهنگ‌سازی مبارزه با ویروس کرونا، طلاب خواهر ساعت‌ها وقت گذاشته و کلیپ‌هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری را تولید و در راستای فرهنگ‌سازی مبارزه با این ویروس، در فضای مجازی منتشر کردند.

همچنین کلیپ‌هایی بابیان نکاتی در باب دعا و توسل به خدا و ائمه اطهار تدوین شد و تا الآن این فعالیت‌ها ادامه دارد.

بحمدالله تمامی این فعالیت‌ها بدون داشتن هیچ چشم‌داشتی انجام‌شده و از همین‌جا از تمامی طلاب خواهر که به‌صورت جهادی در این عرصه حضورداشته‌اند تشکر می‌کنم.

حوزه/ هم اکنون چند گروه جهادی در سطح استان خوزستان فعال هستند؟

هم‌اکنون ۶۶ گروه جهادی متشکل از طلاب خواهر در سطح استان فعالیت می‌کنند. یعنی هر مدرسه علمیه دو گروه جهادی و تبلیغی دارد و تابه‌حال باوجود ۳۳ مدرسه علمیه ۶۶ گروه جهادی تشکیل‌شده است.

حضور نیروهای جهادی بر اساس توانی که دارند برنامه‌ریزی‌شده است و ذکر دقیق آمار کارهایی که انجام‌شده وجود ندارد چون هرکدام از آن‌ها، حتی در کوچک‌ترین صحنه‌ها هر کاری که از دستش برمی‌آمده انجام داده است.

حوزه/ برنامه حضرت‌عالی برای تقویت فعالیت‌های جهادی و فرهنگی در سطح مدارس علمیه خواهران چیست؟

ما به دنبال این هستیم که یک تغییر محسوسی در مدارس علمیه خواهران ایجاد کنیم و این مدارس از یک مرکز آموزشی صرف خارج شود که طلاب بیایند و درسی بخوانند و بروند...!

فی‌الواقع حوادثی مانند سیل سال گذشته و شیوع بیماری کرونا ما را متوجه ظرفیت نهفته در بین مدارس علمیه خواهران کرد.

مدارس علمیه‌ای که تبدیل به قرارگاه فرهنگی می‌شوند

هم‌اکنون آنچه مدنظر ماست؛ این است که مدارس علمیه را تبدیل به یک قرارگاه فرهنگی کنیم و بتوانیم مطالبی را که در مدارس علمیه آموزش داده می‌شود را در جامعه نیز پیاده کنیم.

همچنین گام بعدی که باید در حوزه پیاده شود تحقق و پیاده‌سازی بیانیه گام دوم فرمایشات مقام معظم رهبری در مدارس علمیه است و امید است بتوانیم با شناخت دقیق متغیرهای زمینه‌ساز و بازدارنده نقش‌آفرینی خوبی در تحقق این بیانیه دوم داشته باشیم.

حوزه/ سخن پایانی!

در پایان لازم است از شما و سایر همکاران محترم تقدیر و تشکر کنم. همچنین از همین تریبون، خداقوتی جانانه عرض ‌کنم به کلیه بانوان جهادگری که در سرتاسر استان خوزستان، بدون هیچ چشم‌داشتی، مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند. خداوند یاور و نگهدارتان باد...

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha