پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام حسن عسکری

حوزه/ کارشناس دینی شبکه امید گفت: مدل ارتباط مکتوب و مشخص نمودن وکلا از طرف حکومت کمتر قابل‌ ردیابی بود به همین علت امام حسن عسکری علیه‌السلام از این روش استفاده کردند و امام خمینی(ره) نیز از این مدل الگو گرفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ جوان در برنامه تلویزیونی «به توان خدا» شبکه امید که به مناسبت میلاد امام حسن عسکری علیه‌السلام از حرم مطهر بانوی کرامت پخش شد، طی سخنانی اظهار کرد: توصیه ما این است که در شهادت و ولادت اهل‌بیت علیهم‌السلام دایره اطلاعات خود را نسبت به خاندان عصمت و طهارت گسترش دهیم که به‌مرور زمان اطلاعات جامعی را کسب خواهیم کرد.

وی افزود: اوضاع دوران امامت امام حسن عسکری علیه‌السلام متفاوت است چراکه حضرت در مدینه متولد شدند و در همان دوران طفولیت به همراه خانواده به سامرا تبعید می‌شوند که این شهر در حقیقت یک شهرک و شهر نظامی بوده است و برای نیروهای نظامی و امنیتی ساخته‌شده بود.

این کارشناس دینی شبکه امید خاطرنشان کرد: اوضاع‌واحوال عمومی مملکت نیز شرایط ویژه‌ای داشت و جغرافیای جهان اسلام نیز بسیار وسیع شده بود و این گستره در دوران امامت امام حسن عسکری متزلزل شده بود و حکومت اقتدار جدی نداشت و امام نیز نگران شیعیان بودند به همین خاطر خلیفه عباسی امام را در یک شرایط نظامی قرار داد و ارتباط امام حسن عسکری علیه‌السلام با شیعیان را محدود نمود.

جوان تأکید کرد: ارتباط مستقیم با امام حسن عسکری علیه‌السلام جرم تلقی می‌شد و شیعیان حق ملاقات ایشان را نداشتند اما حضرت با یک راهبرد جدیدی به یک مدل ارتباطی دست یافته و توانستند سیستم حکومتی را شکست دهند که همان ارتباط مکتوب بود و حضرت با نامه و ارتباط با نواب با شیعیان ارتباط برقرار نمودند.

وی یادآور شد: حضرت یک عده افراد را به‌عنوان وکیل و نواب در هر نقطه از جغرافیای اسلام مشخص و شیعیان را موظف به مراجعه به این اشخاص و مراکز کردند.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: این مدل ارتباط از طرف حکومت کمتر قابل‌ردیابی بود که در دوران امامت امام حسن عسکری علیه‌السلام فرم مشخصی به خود گرفت.

جوان افزود: امام حسن عسکری علیه‌السلام در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند اما با ابتکار عملی که در دوران امامت خود داشتند توانستند اقدامات مهمی را انجام دهند.

وی تأکید کرد: مدل رهبری امام خمینی(ره) در دوران تبعید همان مدل نامه‌نگاری و ارتباط با وکلای خود بود و مردم نیز از شاگردان امام سخنان ایشان را دریافت و به فرمان امام عمل می‌کردند.

کارشناس برنامه به توان خدا اظهار کرد: می‌توانیم از زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام الگوهای مهمی را دریافت نماییم تا طی زندگی خود، راه درست را انتخاب کرده و به مقصد برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha