جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید بهشتی و آیت الله مصباح

حوزه/ یک بار شهید بهشتی قبل از پیروزی انقلاب به قم آمدند و در جلسه ای محرمانه با حضور ده-دوازده تن از علما از جمله آقایان محفوظی، طاهری، مصباح و آذری، شرکت کردند. آن شهید در ابتدای جلسه ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از رسانه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش تئوریک و اندیشه‌ای آیت الله مصباح یزدی در انقلاب اسلامی می‌گوید:

«یک بار شهید بهشتی قبل از پیروزی انقلاب به قم آمدند و در جلسه ای محرمانه با حضور ده-دوازده تن از علما از جمله آقایان محفوظی، طاهری، مصباح و آذری، شرکت کردند. آن شهید در ابتدای جلسه عنوان کردند که ما باید راجع به شکل حکومت اسلامی، در اینجا بحث کنیم و این بحث تاکنون در جایی مطرح نشده است. برای پربار شدن بحث، باید تمام اسناد و مدارک موجود در این رابطه اعم از قرآن و حدیث گردآوری شود و بعد کار طبقه بندی و تنظیم آنها صورت گیرد تا در نهایت بتوان به شکل کار تحقیقی و دانشگاهی ارائه نمود.»

   

 به روایت آیت اللّه یزدی، این جلسات فکری-مطالعاتی محرمانه برگزار می شد محرمانه بودن جلسات تنها از ترس ساواک نبوده، بلکه مخالفت‌های برخی حوزویان نسبت به مسأله حکومت اسلامی نیز دلیل دیگر این مخفی کاری دانسته شده است:

 «وجه محرمانه بودن جلسه هم صرفاً ترس از ساواک نبود، بلکه واهمه از حضراتی بود که تحقیق در خصوص مسأله حکومت اسلامی را نالازم و مضر می دانستند!»

    

منبع: کتاب نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۸۷-۸۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha