جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حضور گروه های جهادی در ماهشهر و بندر امام

حوزه / بعد از بارندگی گسترده در اکثر شهرهای خوزستان، چند نقطه در استان به طور کامل زیرآب رفت. یکی از آن نقاط علاوه بر اهواز و ماهشهر، بندر امام خمینی(ره) بود!. شهری که به قطب صنعتی کشور معروف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، بعد از بارندگی گسترده در اکثر شهرهای خوزستان، چند نقطه در استان به طور کامل زیرآب رفت. یکی از آن نقاط علاوه بر اهواز و ماهشهر، بندر امام خمینی(ره) بود!. شهری که به قطب صنعتی کشور معروف است، اما ساکنین آن از بدیهیات یک زندگی معمولی شهری هم، محروم هستند.

به هر حال پس از بحران آبگرفتگی در این شهر، مثل همیشه گروه‌های جهادی استان خوزستان راهی این منطقه شدند. اما در کنار آنها، تعدادی از روحانیون جهادی خوش‌فکر از سایر استان‌ها نیز خود را به بندرامام رساندند.

یکی از اینها، گروه جهادی شهید مجید قربانخوانی است که به سرپرستی حجت الاسلام صدارت، مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان مهران هم اکنون قریب به یک هفته است که در بندر امام(ره) مستقر شده و مشغول خدمت رسانی به مردم بحران زده می‌باشند.

در این راستا، به سراغ این مدیر گروه جهادی رفتیم تا از وضعیت بندر امام(ره) و همچنین اقدامات انجام شده باخبر شویم!

ضمن عرض سلام و خداقوت، هدف شما از این سفر جهادی چه بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم

ما در قالب یک گروه جهادی، چند روزی است که در خوزستان مستقر شده‌ایم. هدف اولیه از انجام این سفر جهادی شناسایی و سرکشی به مناطق آسیب‌دیده بود تا در صورت لزوم به همراه گروه جهادی اصلی و با نیروهای انسانی بیشتر در بندر امام و ماهشهر استقرار یابیم.

با توجه رصد انجام‌شده، مشکلات اصلی که هم اکنون وجود دارد چیست و برای حل آن‌ها باید چه اقداماتی انجام داد؟

به‌طورکلی و با توجه به فروکش کردن آب‌ها که البته هنوز در برخی از مناطق وجود دارد، چهار مشکل اصلی وجود دارد!

مشکل اول، خانه‌هایی است که آب به آن‌ها نفوذ کرده و دیوارها و وسایل خانه من‌جمله فرش‌ها و باقی وسایل کاملاً خیس شده‌اند. از طرفی در کنار آب‌هایی که ناشی از بارندگی است از کف بسیاری از خانه‌ها، پسماند فاضلاب بالا زده و این آب‌ها و فاضلاب باید سریعاً تخلیه شود، در کنار آن باید مواد شوینده تهیه و فرش‌ها و وسایلی که خیس و کثیف شده‌اند شسته و ما در این زمینه نیاز به نیروهای انسانی داریم.

مشکل دوم، لوازم الکتریکی است که به خاطر رسیدن آب به آن‌ها خراب‌شده‌ و باید هزینه تعمیر آن‌ها تأمین شود.

مشکل سوم، آلوده شدن آب‌های لوله‌کشی و نبود آب شرب است که باید در کنار تأمین غذا، در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده نیز قرار گیرد.

مشکل چهارم، وسایل نقلیه‌ای است که در جریان آب‌گرفتگی آسیب‌دیده‌اند و نیاز به تعمیر دارند، در این خصوص با تعدادی از مکانیک‌ها صحبت شده که به‌صورت جهادی تعمیر این وسایل نقلیه را به عهده بگیرند، البته طبیعتاً تهیه قطعات این وسایل نقلیه نیاز به یک پشتیبانی مالی دارد که در این خصوص فراخوان‌هایی داده‌شده است.

راه‌حل اساسی برای حل این مشکلات چیست؟ تا کی باید گروه‌های جهادی وارد میدان شوند؟

راه‌حل اساسی این مشکلات، درست کردن زیرساخت‌های شهری است اما حل و اصلاح این مشکل نه به‌عهده گروه‌های جهادی! که وظیفه مسئولین است.

از طرفی ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد نابودی زندگی خانواده‌های مختلف باشیم و باید برخی از مشکلات، مثل همین مواردی که ذکر شد، به‌صورت ضرب‌الاجلی برطرف شوند.

آن چیزی که اهمیت دارد و باید همه آن را انجام دهند مطالبه گری است. همه باید مطالبه گری کنند تا  مسئولین این مشکلات را حل کنند اما نمی‌توان از نقش مهم گروه‌های جهادی در این قضایا غافل شد، چون این دو مقوله دو بحث جداگانه هستند.

گروه‌های جهادی باید تا زمان حل مشکل به‌صورت اساسی توسط مسئولین، به‌صورت ضرب‌الاجلی وارد میدان شوند.

فعالیت جهادی چشم‌گیری که توسط گروه‌های جهادی انجام‌شده است کدام است؟

در حال حاضر حدود ۱۰ هزار فرش در نوبت شستشو توسط گروه‌های جهادی است و این فرش‌ها هر چه سریع‌تر تا قبل از پوسیده شدن باید شسته شود و با کمک خدا در حال انجام است.

سخن پایانی

یک نکته‌ای که مشهود بود این است که مثل سیل سال گذشته که نیروهای جهادی به سمت مناطق سیل‌زده سرازیر شدند، در جریان این آب‌گرفتگی حضور به هم نرساندند و حضور آن‌ها کمرنگ‌تر بود. شاید به این دلیل باشد که از آب‌گرفتگی برداشت یک مشکل نمی‌کنند و آن را مثل سیل نمی‌بینند. درحالی‌که مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی و بالا زدن فاضلاب در خانه‌ها مثل همان سیل است و نیاز به کمک همه نیروهای جهادی هست.

گفتگو از: علی پشتدار

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha