جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه آیت الله یزدی را عالمی مجاهد توصیف کرد که همه زندگی و عمر و مال خود را وقف انقلاب و دین و راه امام کرده است و گفت: آیت الله یزدی همیشه نگران بود که نکند نفوذی های دشمن همه آن زحماتی که برای انقلاب کشیده شده بود را مصادر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امشب در مراسم ترحیم و بزرگداشت ارتحال آیت الله محمد یزدی رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به صورت مجازی در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با ذکر این مطلب که آن مرحوم شخصیتی پارسا و مسئولیت پذیر بود گفت: اعلام تسلیت مقام معظم رهبری در خصوص ایشان که فرمودند «ایشان ایمانی راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه داشت و دارای غیرت دینی و انقلابی بود» یک تابلو به تمام معنا است.


دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در شکل گیری شخصیت انسان ها، عناصر مختلف و گوناگونی نقش آفرین هستند که هر کدام می توانند بیانگر شخصیت آن فرد باشند. هم روایات و هم قرآن کریم شاخص هایی را برای چنین انسان های کمال یافته ای مطرح کردند که اگر مروری به زندگی این شخصیت ها و برخی از ویژگی های آنها را به نسبتی بیان کنیم گویای شخصیت آنها است.

وی گفت: قرآن روی مسئله علم، دانش، بصیرت، آگاهی، جهاد، مبارزه و ثبات قدم تکیه می کند که چه کسانی از آغاز تا انجام در میدان می مانند و چه کسانی صحنه را در میانه و آغاز راه ترک می کنند. 


آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این نکته که قرآن در ۸۰ نقطه در خصوص علم و عالم سخن گفته است، اظهارکرد: قرآن یکی از درجات مومنان را به نسبت علم آنها بیان کرده است. پیامبر اکرم(ص) بیان کردند که علما دژهای تسخیر ناپذیر اسلام هستند.

وی گفت: بزرگان دین ما فرمودند، فقه، فهم همه جانبه احکام و اخلاق و باورها و اعتقادات بسیارم هم است، زیرا فقه کلید بصیرت و آگاهی است. تعلم فقه، تمام العباده است.

دبیر شورای عالی حوزه افزود : امام رضا(ع) بیان کرده اند  که فقیه کسی است که خیرش به مردم برسد و علمای بزرگ ما این ویژگی را دارند. علما مرزبانان مرزهای اسلامی هستند و هر زمانی که کژی و دور شدن از مسیر هدایت و مستقیم الهی را حس کنند، عالمان دین فریاد می‌کشند و اخطار می دهند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: مرحوم آیت الله یزدی هم پیش و هم پس از انقلاب در راه حفظ دین پویا و فعال بود. ایشان همیشه در گفت‌وگو با علما، اساتید و طلاب روی هر گونه نفوذی در دین و مسایل فرهنگی در کشور هشدار می داد.


وی با اشاره به ارزش و جایگاه جهاد بیان کرد: بسیاری از افراد ممکن است در مبارزه قرار گیرند، ولی جدیت و تلاش آنها به هدر می رود. این جهاد معنی گسترده ای دارد که قرآن کریم به آن اشاره می کند. آیت الله یزدی هم با نفس خود جهاد کرد و هم در مقابل دشمن جهادگر بود. چه در پیش و چه پس از انقلاب. 


امام جمعه قم، گفت: ایشان عالمی دارای موضع و نقش آفرین بود. در حوزه خدمات اجتماعی نیز بسیار فعال بود. زمانی که از حوزه اصفهان وارد حوزه علمیه قم شد و امام(ره) را شناخت تا پایان در راه امام ایستاد.  می گفت امام راحل شروع سال تحصیلی را با درس اخلاق آغاز می کرد و پایان درس نیز با اخلاق بود و طلاب در درس ایشان از اوج جذابیت سخن و گیرایی مباحث گریه می کردند.

وی اظهارکرد: آیت الله یزدی زندان و تنبیهات دشمن و آوارگی خود و فرزندانش را به جان خرید. به شکلی که فرزندان ایشان دروسشان را در تبعید گذراندند و گاهی نیز همسر ایشان هیچ خبری از ایشان نداشت، زیرا ایشان را دستگیر می کردند و می بردند و  نیز مجبور می شد برای اطلاع از وضعیت زنده بودن  به ساواک رفته و کسب اطلاع کند.


وی گفت: ایشان در تنگناهای شدید اقتصادی در راه امام و انقلابش ماند، آیت الله یزدی  ثابت کرد که تا کجا به ارزش ها پایبند بود. آن عالم فرزانه، اجازه اجتهاد از امام راحل داشت و نزدیک به ۱۰۰ تالیف داشت.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: ایشان کتب بسیار جالبی در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی و تاریخی داشت.  کتابی با عنوان «حسین بن علی(ع)» را بهتر بشناسیم را در زمانی نوشت که کسی جرأت چنین کاری نداشت. این کتاب کمیاب شد و مورد خشم ساواک بود زیرا مقایسه ای بین امام حسین(ع) و زمانه خویش کرده بود.


این استاد حوزه بیان کرد: آیت الله یزدی دو دوره رئیس قوه قضائیه بود و در مجلس شورای اسلامی، عضو شورای نگهبان و ریاست جامعه مدرسین و... حضور داشت که هر کدام از این مسئولیت ها انسانی بسیار وزین و قوی می طلبد. آیت الله یزدی رئیس هیئت امنای مهدیه تهران که پایگاه مهدی یاوران و مهدی باوران است بود. مردم قم این شخصیت را به خاطر سخنرانی های تاریخی ایشان می شناختند. معتمدین شهر و مردم به وی اعتماد داشتند و در بزنگاه های انقلاب به وی رجوع می کردند. ایشان انسانی دغدغه مند و معتقد به مسایل انقلاب بود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: آیت الله یزدی همیشه نگران بود که نکند که نفوذی های دشمن همه آن زحماتی که برای انقلاب کشیده شده بود را مصادر کند.


وی گفت: باید قدر الگوهای خود را بدانیم. آیت الله یزدی شخصیتی بود که برای نسل امروز حوزه ما یک الگوی تمام عیار است. اگر الگوهای خود را نشناسیم و مسیر  الگوهایمان را طی نکنیم باخته ایم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: این میدان میدان استقامت است. در کنار امام و رهبری به همراه ساده زیستی بسیار مهم است. زیرا این مقامات هیچگاه ایشان را، از جایگاه طلبگی خارج نکرد و این نشانه بزرگی یک انسان است. می گفت که این ایام می آید و می رود ولی باید در راه خدا مستحکم بود . ایشان خانه و کتاب های  خود را وقف حوزه کرده است. همسر ایشان هم سه دانگ منزل خود را به حوزه وقف کرد.
 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha