جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر گفتگوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین زمانی

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور در نشست مجازی « جنبش علمی، عزم ملی، رویکرد بین الملل» گفت: مسئولان حوزه های علمیه به آموزش حداقل ۶ زبان بین المللی برای طلاب اهتمام بورزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، در نشست مجازی «جنبش علمی، عزم ملی، رویکرد بین الملل»  که به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) یزد، برگزار شد، ویژگی های منحصر به فرد دین اسلام، را اولین محور مورد بحث خود عنوان کرد و گفت: دین اسلام دارای سه ویژگی قابل توجه است که ادیان دیگر فاقد این ویژگی ها هستند؛ ویژگی اول آن جامعیت دین اسلام است.

وی افزود: جامعیت به معنای این است که تمام برنامه هایی که بشریت از تولد تا هنگام مرگ نیاز دارد در دین اسلام ارائه شده است و در هیچ یک از ادیان دیگر این جامعیت وجود ندارد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه، جهانی بودن دین اسلام را  دومین ویژگی منحصر به فرد دین اسلام برشمرد و اضافه کرد:  دین اسلام اختصاص به یک کشور، ملت و نژاد ندارد و دربین انسان‌ها هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند و مطابق آیات قرآن کریم برتری به تقوا است.

وی، ویژگی سوم را جاودانگی دین اسلام  دانست و تصریح کرد: خداوند هیچ دینی را تا قبل از اسلام جاودانه قرار نداده و سایر ادیان را مخصوص زمان خاصی قرار داده است و تنها دین اسلام از ویژگی جاودانگی برخوردار است.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور به عناصر لازم در تحقق جهانی شدن دین اسلام اشاره کرد و گفت: با یک نگاه عقلانی و منطقی سه عنصر در جهانی شدن دین اسلام نقش دارند؛ معارف ناب دین اسلام، روح و جان تشنه انسان‌ها برای تحقق عدالت و رسیدن به سعادت و وجود سقایی که باید معارف ناب را به جان های تشنه برساند که همان مبلغ است ، سه عنصر جهانی شدن اسلام است.

وی با اشاره به اینکه اگر عنصر اول و دوم باشد، ولی عنصر سوم دِین خود را ادا نکند، دین اسلام جهانی نمی شود، افزود: عنصر اول و دوم قطعاً موجود است زیرا خداوند متعال دین اسلام را با معارف ناب برای ما قرار داده و همه انسانها را فطرتاً تشنه معارف ناب دین آفریده است و عنصر سوم یعنی طلاب باید نقش خود را به عنوان مبلغ به خوبی ایفا کنند.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور در بخش سوم مباحث خود به بیان ظرفیت‌های لازم برای جهانی شدن دین اسلام پرداخت و افزود: برخی از این ظرفیت‌ها که به منظور جهانی سازی اسلام و صدور انقلاب در حوزه های علمیه ایجاد شده است؛ شامل تولید علم برای جهانیان در همه رشته ها و همچنین تربیت 2هزار زبان‌دان در حوزه علمیه قم و نیز تشکیل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) و مجمع جهانی تقریب مذاهب می‌شود، البته ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که لازم است مبلغان و مسئولان با استفاده بهینه از آنها ، زمینه جهانی شدن دین اسلام را فراهم کنند.

وی با تطبیق گام اول و دوم انقلاب به مراحل رشد فکری و بلوغ عقلی و علمی و مدیریتی انسان، بیانیه گام دوم انقلاب را الهام‌گرفته از آیات قرآن دانست و گفت: در دوره ای هستیم که علاوه بر شکرگزاری نعمت انقلاب و رهبری وظیفه داریم با برنامه‌ریزی درست و عمل صالح زمینه بصیرت نسل‌های بعدی انقلاب را نیز فراهم کنیم .

حجت الاسلام و المسلمین زمانی در ادامه به وظایف بانوان طلبه در عرصه تبلیغ بین الملل اشاره کرد و افزود: طلاب خواهر نیز باید بنیه علمی خود را تقویت کنند تا حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی فراگیری دانش در همه رشته‌های علوم اسلامی و همچنین آشنایی با مذاهب و  فرقه‌های اسلامی، آشنایی با ادیان آسمانی و دیگر مکاتب فکری بشری و نیز فراگیری زبان و  روش های تعامل جذاب با پیروان دیگر  ادیان را از دیگر وظایف طلاب عنوان کرد.

این مقام مسئول در پایان، طلاب را به فراگیری زبان های بین المللی تشویق و اظهار کرد: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، مسئولان حوزه های علمیه باید به آموزش حداقل ۶ زبان بین المللی برای طلاب اهتمام بورزند و همچنین از مسئولین انتظار می رود با برگزاری کلاس های ویژه تبلیغ بین الملل، طلاب با استعداد را در این زمینه پرورش دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام فعلاً یادگیری قرآن و حدیث الزامی بشه بهتر از زبان های خارجی است... حاج آقا قرائتی می گفتن من وقتم رو گذاشتم برای قرآن... الآن خارج هم که دعوتم می کنند یک مترجم کنارم می گذارند و او ترجمه می کند، چرا وقت گرانبها رو برای این کارها صرف کنیم؟! علیکم بالتامل