جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با آیت الله بوشهری،آیت الله حسینی بوشهری،دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه

حوزه/دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه مراجع تقلید و علما بازگو کننده مشکلات مردم هستند، گفت: نمی توان سوء مدیریت ها را با تحریم ها توجیه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، با اشاره به انتقادات و ابراز همدردی های مراجع تقلید و علما نسبت به سختی های معیشتی و اقتصادی مردم گفت: شرایط امروز مردم، شرایط بسیار سخت و دشواری است، زیرا با گرانی و گران فروشی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه شرایط کرونایی و تعطیلی برخی مشاغل بر سختی های معیشتی مردم افزوده است، ادامه داد: مراجع بزرگوار تقلید و علما همواره در کنار مردم بوده اند، چراکه شاهد هستیم این بزرگواران در طول این مدت که گرانی یا گران فروشی عرصه را بر مردم تنگ کرده، به صورت بیانیه و به صورت حضوری با مسؤولان مربوطه دغدغه های عمومی مردم را مطرح کرده اند.

مراجع تقلید و علما بازگو کننده مشکلات مردم هستند

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه مراجع تقلید و علما همواره بازگو کننده مشکلات مردم در عرصه های مختلف بوده و هستند، اظهار داشت: مراجع تقلید و علما با مواضع خود نشان داده اند که آن ارتباطی که در طول تاریخ با مردم داشته اند را هم اکنون نیز حفظ کرده و مردم نیز به ایشان به عنوان یک شخص خیرخواه و مقتدای دینی اعتماد داشته و دارند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با انتقاد از کمیاب شدن و گرانی برخی کالاهای مورد نیاز مردم، بیان کرد: این موارد که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند همواره مورد نگرانی مراجع تقلید و علما است.

وی با اشاره به اینکه مراجع تقلید و علما همواره نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند هستند، تأکید کرد: ما شاهد هستیم هر زمان مسؤولی از جانب دولت به دیدار مراجع تقلید و علما می آید، این بزرگواران بر روی مسائل کلیدی همچون نظارت، کنترل، مراقبت و رسیدگی نسبت به معیشت مردم تأکید دارند.

آیت الله حسینی بوشهری از عدم توجه برخی مسؤولان نسبت به دغدغه ها و تذکرات مراجع تقلید و علما در زمینه معیشت مردم انتقاد کرد و گفت: امروز باید عوامل عدم توجه برخی مسئولان و ترتیب اثر ندادن به تذکرات دلسوزانه مراجع تقلید نسبت به وضعیت معیشت مردم باید مورد بررسی قرار گیرد.

همه مشکلات اقتصادی را نمی توان پای تحریم نوشت

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به تبیین راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و با بیان اینکه امروز بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های دشمن است، خاطرنشان کرد: مسأله تحریم بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب به عنوان یک واقعیت تلخ در جامعه وجود دارد، اما همه گرانی ها، عرضه نکردن کالاها، گران فروشی ها،  کمیاب شدن اجناس و قیمت های سرسام آور را نمی توان پای تحریم نوشت، زیرا بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، مسائلی همچون سوء مدیریت، احتکارها، دلال بازی ها و عدم نظارت نیز سهم عمده ای در بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت، دلال بازی ها و عدم نظارت است، اضافه کرد: به عنوان مثال خوراک انواع دام و طیور در گمرک چندین ماه معطل می ماند؛ چرا این موارد به موقع ترخیص نمی شود و در اختیار کسانی که مواد غذایی مردم در دست آنها است قرار نمی گیرد؟ وقتی بررسی می کنیم در می یابیم بسیاری از مشکلات ناشی ازناهماهنگی دستگاه های ذی ربط بوده یا ارز لازم به آنها تخصیص داده نشده است و یا هم گاهی دست های پنهانی در کار است که اجازه نمی دهند کالاها به موقع ترخیص شده و با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

آیت الله حسینی بوشهری بر ضرورت نظارت قوی و مستمر دولت بر روند توزیع کالا در جامعه تأکید و عنوان کرد: نظارت بر کالاها باید از مبدأ تا مقصد، یعنی از ابتدا تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، وجود داشته باشد تا در میانه راه، افرادی سودجو بخاطر روابطی که دارند به آنها دسترسی پیدا نکنند و آنها را در بازار آزاد با قیمت گرانتر به مردم عرضه کنند.

واسطه گری ها و دلال بازی ها فضا را برای تولید کنندگان تنگ می کند

وی با اشاره به اینکه واسطه گری ها و دلال بازی ها فضا را برای تولید کنندگان تنگ می کند، اضافه کرد: برای حل مشکلات اقتصادی باید عزم راسخی از سوی دولت و دلسوزان انقلاب و کسانی که در مسؤولیت های اجرایی قرار دارند را شاهد باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: امروز باید هیأت و مجموعه ای وجود داشته باشد تا ضمن ایجاد هماهنگی میان دستگاه های اجرایی، وزرا و بانک مرکزی، علل مشکلات را ریشه یابی کرده و آنها را به مردم اعلام کند؛ گاهی مشاهده می شود که برخی مسؤولان در مصاحبه ها و سخنان خود مشکلات را گردن سایر مسؤولان می اندازند و مسؤولیت نمی پذیرند که این صحیح نیست، زیرا همه آنها باید با عزمی راسخ دست واسطه گری ها را قطع کرده و دلالان و مافیا را شناسایی و معرفی کنند؛ اگر همه این موارد اجرا شده و سیستم اداری نیز تسهیل شود، قطعاً کالاها با قیمت مناسب به دست مردم خواهد رسید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در پایان مراجع تقلید و علما را مطالبه گر و انعکاس دهنده خواسته مردم توصیف کرد و افزود: گرانی و گران فروشی واقعیتی دردآور برای مردم است، اما باید دانست که تحریم همه ماجرا نیست و نمی شود سوء مدیریت ها را با آن توجیه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha